Samtalsmetodik i ett ledarskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 2.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Arbetsintervju och arbetssökning
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Insändare Vad kan vi om insändare?
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Vardagens komplexitet - Samhällets tankeförenkling
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Södermanlands Domarkommitté
Varför läser ni religionskunskap?
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Kritiskt förhållningssätt
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Etik- planering.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vad är daglig verksamhet Daglig verksamhet är en frivillig insats och ska i första hand syfta till att matcha individer mot arbete, men anpassas utifrån.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Religion.
Om grupper/team & grupprocesser
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Barnskyddsdokumentation
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Mänskliga rättigheter -
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Humanistiskt perspektiv
Tips för det praktiska ledarskapet
Jan-Erik Nyberg Familjerådgivningen i Jakobstadsregionen
Verksamhets- och grupputveckling
Återkoppling.
Ledning och förståelse
Presentationens avskrift:

Samtalsmetodik i ett ledarskap

”En utbildning i samtalsmetodik bör karaktäriseras av att människor ser kommunikation, som ett möte mellan människor”

är en samordning av beteenden Kommunikation är en samordning av beteenden

Jag som samtalsledare…. Reflektera först för dig själv, sedan i grupp. Vad tycker du om att samtala med andra människor? Vilken är din styrka i ett samtal med andra? Tycker du bäst om att samtala om fakta eller känslor? Vill du att era samtal ska leda till något praktiskt eller vill du ha reflekterande samtal?

Varför kommunicerar vi? Behov av att få kontroll över en situation   Varför kommunicerar vi? Behov av att få kontroll över en situation Bidrag till personlig utveckling Man vill bli bekräftad   (s.39)

Belysa samtalet ur tre perspektiv:      Förhållningssätt Strategi Teknik

Förhållningssätt Konstruktionism Intresse Etik Subjektivitet Iakttagelser

Synsätt Förhållningssätt Arbetssätt Grunden för existentiellt välbefinnande på en arbetsplats finns i hur vi ser på och värderar varandra. Synsätt Förhållningssätt Arbetssätt  

Strategi Att inleda ett samtal isomorfi sammanhangsmarkering stödstrukturer   Att följa en plan strategimodell för ett samtal Att avsluta ett samtal tid sammanfattning begriplighet överenskommelser

Isomorfi och aisomorfi i ett samtal   Att vara så lik ett system (individ, elevgrupp, familj, etc.) att vi blir insläppta i det och därefter när vi väl är inne i det, så olik det att vi medverkar till en konstruktiv förändring. Professionell kluvenhet = att kunna gå in i och ut ur ett visst sammanhang i syfte att behålla den professionella relationen.

Vilken betydelse har det för dig och mig?   Sammanhangsmarkering    Vem är jag här? Vilka är vi här? Vad är det vi skall göra? Vem bestämmer vad? Vilken betydelse har det för dig och mig?

Stödstrukturer i ett samtal Syfte Tid Sekretess       Syfte Tid Sekretess

Att följa en plan strategimodell för ett samtal  

Nu och Framtidsmodellen Här- och Nu-situation Önskad situation   Resurser

Att avsluta ett samtal tid sammanfattning begriplighet överenskommelser

Linjära och cirkulära frågor Teknik Matchning Linjära och cirkulära frågor Abstraktionsnivåer

Matchning Beteendematchning Kropp Person 1 Ansikte Person 2 Röst Språk

Representationssystem är en persons unika sätt att ta emot och förmedla information och är i huvudsak endera visuellt, audiellt eller kinestetiskt.   SYN HÖRSEL KÄNSLOR (visuellt) (audiellt) (taktilt/kinestetiskt) Hur ser du på det här? Hur låter det här för dig? Hur känns det? Min bild av det här är…. När jag lyssnar till…. Jag sitter fast. Det ser ljust ut. Jag är harmonisk nu. Jag får ta tag i det här nu. Vi har kommit längre ifrån Vi pratar inte mycket Vårt samarbete har varandra. med varandra numera. svalnat.

Upplevelsematchning Vad olika människor upplever som viktigt att få bekräftat för att vilja samordna sina beteenden med oss, är unikt för var och en dem. Lyhördhet och känslighet för detta är därför ett viktigt inslag där förutsättningen för ett konstruktivt professionellt arbete är just upplevelsematchning. Några exempel: Upplevelser av: sig själv - arbetsplats - familj - andra människor Upplevelser av: - värderingar förknippade med könsskillnader och könsroller – åsikter livssituation - samhälls- och klasstillhörighet - mot-sin-vilja-situationer  

A B Linjärt frågande: Frågor: Varför, vem… Orsak Verkan   Skuld Frågor: Varför, vem… Klimat: Förklarande, försvarande, förgörande…..

A B Cirkulärt frågande: Frågor: Vad, när och hur….   A B Orsak Verkan Frågor: Vad, när och hur…. Klimat: Skapande, reflekterande….

Abstraktionsnivåer Meta-meta: Meta: Element:   Meta-meta: filosofiska och existentiella reflektioner Meta: kommunikation om kommunikationen värderingar Element: konkreta ting ss: lokaler, telefoner, pengar, musik, etc.

  Observationsschema Sker någon form av relationsdefiniering eller sammanhangsmarkering? Vilka olika nivåer: elementa, meta, eller meta-meta perspektiv observerar du? Sker någon form av diskvalifikation av någon /något? Hur hanterar de samtalande fakta respektive känslor? Sker någon form av matchning (beteende- eller upplevelsemässig)? Användandet av linjära/ förklarande respektive cirkulära/beskrivande frågor? Hur används öppna frågor, upprepningar, omformuleringar, sammanfattningar? Vilken betydelse har det att du har en ledarposition i samtalet?

”Just nu är du den viktigaste människan i mitt liv”   Villkorslös positiv uppskattning enligt Carl Rogers