Delaktighetsmodellen - en väg mot empowerment

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Men det här är väl ingenting nytt?
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Statliga stimulansmedel för Östergötlands län genom överenskommelser mellan SKL och regeringen år 2014 område ” Funktionsnedsättning”
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Pedagogisk verksamhetsidé
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Grupparbete 2 Hur tar vi nästa steg vidare ?
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Kjerstin Larsson Forskningsledare
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Ramverk för patientmedverkan
MODIGT MEDARBETARSKAP
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Delaktighet.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Personer med funktionsnedsättning.
Ramverk för patientmedverkan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Min psykosociala Arbetsmiljö
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Evidensbaserad praktik
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Delat beslutsfattande och SIP
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Förhållningssätten.
Verktyget Utmärkelsen….
Lönesamtal och bedömningsområden
Medinflytande för den enskilde hur når vi dit
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Delaktighetsmodellen - en väg mot empowerment Introduktion Ann-Christine Gullacksen och RoseMarie Hejdedal

Vad är delaktighetsmodellen? En dialogform för möten på lika villkor mellan personer med olika grad av inflytande över gemensamma frågor. Den ”svagare parten” är ofta i beroendeförhållande till den starkare.

En stödinsats som brukarna inte ”bara” är mottagare av utan deltar aktivt i.

Delaktig och ha inflytande Får du bestämma över ditt liv? Tillhör du en grupp som kan påverka?

Delaktighetsmodellens syfte: Att stärka individen genom gruppen (empowerment) Möjliggöra direkt inflytande i vardagliga förhållanden Positivt påverka gemenskapen, tillhörigheten

Delaktighetsmodellen skapar möjligheter för brukarna att … förstå sammanhanget, Varför bestämma själv? uttrycka och formulera sina önskemål lyssna - bli hörd lära av följderna av sina handlingar och val påverka stöd från omgivningen bygga upp självförtroende

Delaktighetsmodellen - en väg mot empowerment Delaktighetsslingan är en metod Ann-Christine Gullacksen och RoseMarie Hejdedal

Gemensam träff FÖRINFORMTION Brukar- träff 1 Personal-träff VÄG-LEDAR-PARET (VL) Stafettfrågor Brukar- träff 2 Gemensam träff CHEFEN UPPFÖLJNING

Vägledarna Utbildade Vägledare Utbildningsslinga under handledning De är inte handledare, rådgivare, problemlösare Får fortbildning, nätverk Ges kontinuerliga uppdrag Samordning

Vägledarna är samtalsledare! De är inte: Handledare Konflikt- och problemlösare Terapeuter Behandlare Rådgivare, konsulter

Metodens styrkor Brukarna får eget samtal Vägledare kommer utifrån Stafettfrågorna fokuserar dialogen Personalen får tid för reflektion Brukarnas inflytande på dialogen Vägledarteam med brukarvägledare

Delaktighetsmodellens 10 grundpelare: Brukarna deltar helt frivilligt efter anpassad information Dialogen utgår från ett tema med intresse för brukarna Slingan erbjuder jämlika möten mellan personal och brukare Chefen har ansvar för implementering och vidmakthållande Slingan leds av utbildade Vägledare

Delaktighetsmodellens grundpelare: Vägledarna är inte personal till brukarna Gruppsamtalen följer en viss ordning Stafettfrågorna är slingans röda tråd En slinga är ett sammanhållet samtal Delaktighetsslingorna är ett återkommande inslag i verksamheten.

Delaktighetsmodellen - en väg mot empowerment Delaktighetsslingans genomförande Ann-Christine Gullacksen och RoseMarie Hejdedal

Gemensam träff FÖRINFORMATION Brukar- träff 1 Personal-träff VÄG-LEDAR-TEAMET (VL/BvL) Stafettfrågor Brukar- träff 2 Gemensam träff CHEFEN UPPFÖLJNING

Hur startar man en delaktighetsslinga? Chefen och ledningen: Delaktighetsmodellen blir en del i verksamheten Chefen styr och möjliggör processen Ansvarar för implementering av metoden Samarbetar med andra chefer

Hur startar man en delaktighetsslinga? Planera förinformationen tillsammans med Vägledare Vilka konsekvenser kan det bli för personalens yrkesutövning? Bjuder in Vägledare

Exempel på teman? Får du bestämma över ditt eget liv? Vad är ett gott bemötande? Vad skulle du vilja göra till sommaren? Hur trivs du med ditt arbete? Hur är det att bli vuxen? Frågor kan ha kommit upp genom en brukarenkät Aktuella frågor som diskuteras just då Personalen kan väcka frågor/teman Brukarna kan väcka frågor/teman Chefen kan ge teman som rör verksamheten

Stafettfrågornas funktion Brukarna sätter sin prägel på slingans tema genom sina stafettfrågor Personalgruppen får inblick i vad brukarna funderar på De blir den röda tråden i dialogen

Stafettfrågornas funktion forts. Stafettfrågorna hålles inom slingan till gemensamma träffen Alla stafettfrågor diskuteras vid den gemensamma träffen Stafettfrågorna följs upp vid en uppföljningsträff

Olika användningsområden Kvalitetsarbete, uppföljning med brukarmedverkan Utveckla samarbetet brukare – personal Diskutera svåra frågor i och om livet Vardagliga frågor som rör gemensamma aktiviteter, fritid, levnadsvanor, Inom LSS, äldreomsorg och övriga SoL Alla åldrar. För barn, ungdomar, vuxna Slinga med personal och brukare från olika enheter, Utbytesmodell Augusti 2014

Delaktighetsmodellen - en väg mot empowerment Resultat av nyligen gjord uppföljning i Skåne Ann-Christine Gullacksen och RoseMarie Hejdedal

Mönster i stafettfrågorna Brukare till personal Gemenskapsfrågor, Vi .. Provar gränser, Får vi? Kan vi? Varför? Jämförandefrågor, rättvisa Relationen till personalen Kunskapsfrågor, Hur gör man? Livsfrågor

Mönster i stafettfrågorna Personal till brukare Finna den rätta yrkesrollen Finna rätta stödet och hur det ges Öka förståelsen för brukarna

Noterade effekter : Ökat brukarinflytande och engagemang Ökad kompetens hos personalen och Ökad kunskap om brukarnas situation Ökad känsla av sammanhang för brukar och personal

Framgångsfaktorer Brukarna får eget samtal Vägledare kommer ”utifrån” Stafettfrågorna Personalen får tid för reflektion Brukarnas följer önskemål till resultat, påverkan blir synlig Vägledarteam med Brukarvägledare

Framgångsfaktorer forts Anpassad till brukarna/kunderna Väl förankrad i verksamheten Chefens engagemang hela vägen Stafettfrågorna Delaktighetsslingan ses som en sammanhållen dialog Uppföljning sker då alla är med Återkommer regelbundet Samordnare finns i verksamheten

Riskmoment i delaktighetsslingan Dålig förankring och förberedelse Byte av chefer Brist på engagemang och frivillighet Konkurrerande aktiviteter Dialogen sprids ut i tid Ingen uppföljning sker ”Rinner ut i sanden”

Vägledarnas erfarenheter Kompetensutvecklande Meningsfullt uppdrag Kontinuerliga uppdrag utvecklar rollen Ser att personalen förändrar sitt arbetssätt

Vägledarnas erfarenheter forts.1: Ser positiv utveckling hos brukarna Känner sig uppskattade av brukarna Får en annan relation till brukarna Breddar sin erfarenhet

Vägledarnas erfarenheter forts.2: Att följa stafettfrågorna från idé till resultat är meningsfullt Samordning underlättar Rimlig tid måste ges för uppgiften

Brukarnas erfarenheter Svårt till en början att förstå vad det går ut på Uppskattar att VL inte är ”deras” personal Någon kommer till dem och lyssnar på dem VL ger trygghet för att framföra egna synpunkter och frågor Trevligt att träffa personalen och chefen under dessa former

Brukarnas erfarenheter forts. Bättre stämning Bättre Husråd, Boråd Slingan är viktig och ger status Känner sig utvalda, stolthet ”Det får inte rinna ut i sanden”! ”När kommer ni tillbaka?”

Personalens erfarenheter Tveksamheter inledningsvis: Svårt att förstå vad det är och varför, Syftet var dunkelt Oklarhet kring deras medverkan Känner sig kontrollerade Förstod inte VL:s roll Svårt få ihop tider Svårt att ställa stafettfrågor

Personalens erfarenheter Efteråt: Överraskande stafettfrågor från brukarna Många aha-upplevelser Nytänkande i arbetet Samtalen väcker många tankar Positivt med chefens engagemang

Personalens erfarenheter Efteråt forts.: Brukare har efterfrågat slingor Det blev ett annorlunda samtal i personalgruppen Det blev en bra dialog mellan brukare och personal Många var positiva till Delaktighetsslingor även om de inte noterat konkreta förändringar hos brukarna än första

Chefernas erfarenheter Underlättar om det finns beslut på högre nivå i verksamheten om att arbete med Dmo Dmo Finns med i styrdokument Ser delaktighetsslingor som en del i övrigt arbete med brukarinflytande Noterar kompetensökning hos personal som deltagit och hos Vägledarna