Beslut i kommunfullmäktige

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
VISION Kommunplaner – strategisk planering
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Att få rätt saker att hända
Leadermetoden… Bygger på - Nära samverkan mellan sektorerna …underifrånperspektiv …fokus på lokal landsbygdsutveckling Bygger på - Nära samverkan mellan.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Mål- och resultatstyrning
Ramverk för patientmedverkan
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Oktoberrapport Oktoberrapport
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Vi blir Region Jönköpings län
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nya föreskrifter och allmänna råd
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Jämställdhet i kommuner och landsting SKL:s stöd till jämställdhetsintegrering.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Trygg i Göteborg Introduktion för socialsekreterare 19 oktober 2016.
Ramverk för patientmedverkan
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Hur arbetar vi vidare i Östergötland utifrån Östgötakommissionens och Nationella kommissionens rekommendationer? Margareta Kristenson Professor i socialmedicin.
Välkommen till Miljöombudsträff Den 31 maj 2016 kl
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Förutsättningar invånare ca 900 anställda Pendlarkommun.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Strategi för Bästa Heby
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Vad innebär regionbildningen?
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
ArtDatabanken Till styrmodell .
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Park- och naturförvaltningen
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
Timrå – en stark kommun i en växande region
METOD Strategisk kompetensförsörjning
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Beslut i kommunfullmäktige 2015 Medborgarförslag – Stoppa utbyggnaden av storskalig kassodling av fisk i våra sjöar och vattendrag (dnr 1526-2014) Bifall- vidare till Regionens Samverkansråd Medborgarförslag – Jämtkraft ska upphöra att handla med kärnkraftsel (dnr 295-2015) Avslag – avtal med Vattenfall Motion – Gratis kollektivtrafik för skolungdom och pensionärer (dnr 808-2014) Bifall för skolungdom från 6 år till 19 år Motion (m) – Uppför solceller där det är möjligt på offentliga byggnader (dnr 769-2015) Bifall Motion © - Laddstolpar för elbilar på kommunens landsbygd (dnr 620-2015) Bifall 5 st

Beslut i kommunfullmäktige 2015 Motion(m) – Placera en återvinningsstation i centrala Östersund (dnr 657-2015) Bifall

Hållbart Östersund Hållbarhetsberedningens uppdrag: Förtydliga den politiska visionen om ett demokratiskt, socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart Östersund - genom att föreslå långsiktiga mål, fokusområden och indikatorer för mätning

Förändrad politisk styrning Styrning av verksamheten utgår ifrån hållbarhets- perspektiven istället för kvalitetsdimensionerna Färre mål – ett fåtal långsiktiga mål –tydligare och enklare att styra och följa upp Ny aktivitet – Hållbarhetsberedningen genomför under hösten en omvärldsanalys och prioritering av utvecklingsområden utifrån jämförelser med andra kommuner

Förändrad politisk styrning Demokratisk Hållbarhet   Långsiktiga mål I det demokratiskt hållbara Östersund litar medborgarna på det demokratiska systemet. Medborgarna är engagerade, deltar i samhällsutvecklingen och upplever att de har inflytande.

Förändrad politisk styrning Social Hållbarhet   Långsiktiga mål Det socialt hållbara Östersund är öppet, välkomnande och tillgängligt. Medborgarna har förutsättningar för ett hälsosamt och tryggt liv på jämställda och jämlika villkor.

Förändrad politisk styrning Ekologisk Hållbarhet   Långsiktiga mål I det ekologiskt hållbara Östersund är livsmiljön hållbar, trygg och säker och främjar biologisk mångfald. Östersund är fossilbränslefritt och energieffektivt 2030.

Förändrad politisk styrning Ekonomisk Hållbarhet  Långsiktiga mål I det ekonomiskt hållbara Östersund använder vi invånarnas gemensamma resurser på ett ansvarsfullt sätt. Kommunen, tillsammans med näringsliv och omgivande samhälle, skapar förutsättningar för hållbar utveckling. Östersunds kommun är en attraktiv arbetsgivare.

Ett heltäckande ”Ledningssystem” Mål och styrkedjan: Modell för att driva större förändringsprojekt Kvalitetsstyrning: Modell för att driva förbättringsarbete VISIONEN Politisk plattform Långsiktiga Mål Ledningssystemet syftar till att kvalitetssäkra en gemensam process för planering, styrning och uppföljning av samtliga verksamheter i Sollentuna kommun. För att samla styr och uppföljningsarbetet i en gemensam process kommer ledningssystemet bli ett heltäckande instrument för analys och styrning av såväl den enskilda verksamhetens kvalitet och förbättringsarbete som den kommungemensamma strategiska utvecklingen. Ett löpande arbete med att identifiera och sortera jämförbara nyckeltal för respektive verksamhet kommer att inledas under året. Arbetet med att analysera respektive verksamhets resultat kommer att ske utifrån dessa identifierade nyckeltal. Detta arbete kommer att ske i en gemensam struktur som vi kallar kvalitetssystemet. För att sätta fokus på prioriterat utvecklingsarbete och göra det tydligt för alla involverade medarbetare utvecklar och anpassar vi Sollentunas styrmodell genom att tydliggöra målnivåer i styrmodellen och ansvarsroller kopplade mot styrmodellen. I styrmodellen kommer styrning och uppföljning av prioriterade mål och förbättringsområden att dokumenteras och följas upp löpande under året. Styrmodellen säkerställer en sammanhängande styrning genom hela kommunen, från övergripande politisk nivå ner till enskild utförare 9

En gemensam struktur för att analysera resultat i kärnverksamheterna Frågor som ska besvaras : Vilken kvalitet levererar vi? Vad kostar vår verksamhet? Hur effektiva är vi? Hur mår vår personal? En gemensam struktur för styrning och uppföljning och analys av kärnverksamheterna 10

Kvalitetsstyrning, ett verktyg för politisk prioritering Indikator för ”Öppna jämförelser” Frågor vid budgetarbetet: Uppfyller vi lagstadgad resultatnivå? Uppfyller vi lokalt utlovade resultatnivåer? (Servicedeklarationer) Hur bra resultat har vi Östersund jämfört med andra? Vad är vår politiska prioritering? Vilka resultat är prioriterade till vilken kostnad? Vilka resultat ska vi använda för öppna jämförelser? Resultat i Service deklaration ! ! Lagstadgad resultatnivå Politiskt prioriterad resultatnivå 11

Kommungemensamma områden för kvalitetsstyrning Personal Kund/Brukare Miljö Ekonomi 12

Kvalitetsstyrningens komponenter Område Indikatorer Kommungemensam metod för att jobba med förbättringsarbete Indikator Utfall Jmf värde Gränsvärde Mål värde Antal anställda 441 Sjukfrånvaro% 5,7 5,4 5,5 NMI 76 Andel med individuell utvecklingsplan 50,4 Personal Kund/Brukare Ekonomi Miljö

Tydliggöra begrepp, roller och ansvar- ”Rätt beslut på rätt plats” KF/KS Nämnd/ Förvaltning Verksamhet/ Enhet Medarbetare Vision Långsiktiga mål Politisk prioritering Strategiska nivå Mål Aktiviteter Taktisk nivå Åtaganden Aktiviteter Operativ nivå Driva insatser som vi bedömer leder oss mot önskat läge