Beslut i kommunfullmäktige 2015 Medborgarförslag – Stoppa utbyggnaden av storskalig kassodling av fisk i våra sjöar och vattendrag (dnr 1526-2014) Bifall- vidare till Regionens Samverkansråd Medborgarförslag – Jämtkraft ska upphöra att handla med kärnkraftsel (dnr 295-2015) Avslag – avtal med Vattenfall Motion – Gratis kollektivtrafik för skolungdom och pensionärer (dnr 808-2014) Bifall för skolungdom från 6 år till 19 år Motion (m) – Uppför solceller där det är möjligt på offentliga byggnader (dnr 769-2015) Bifall Motion © - Laddstolpar för elbilar på kommunens landsbygd (dnr 620-2015) Bifall 5 st
Beslut i kommunfullmäktige 2015 Motion(m) – Placera en återvinningsstation i centrala Östersund (dnr 657-2015) Bifall
Hållbart Östersund Hållbarhetsberedningens uppdrag: Förtydliga den politiska visionen om ett demokratiskt, socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart Östersund - genom att föreslå långsiktiga mål, fokusområden och indikatorer för mätning
Förändrad politisk styrning Styrning av verksamheten utgår ifrån hållbarhets- perspektiven istället för kvalitetsdimensionerna Färre mål – ett fåtal långsiktiga mål –tydligare och enklare att styra och följa upp Ny aktivitet – Hållbarhetsberedningen genomför under hösten en omvärldsanalys och prioritering av utvecklingsområden utifrån jämförelser med andra kommuner
Förändrad politisk styrning Demokratisk Hållbarhet Långsiktiga mål I det demokratiskt hållbara Östersund litar medborgarna på det demokratiska systemet. Medborgarna är engagerade, deltar i samhällsutvecklingen och upplever att de har inflytande.
Förändrad politisk styrning Social Hållbarhet Långsiktiga mål Det socialt hållbara Östersund är öppet, välkomnande och tillgängligt. Medborgarna har förutsättningar för ett hälsosamt och tryggt liv på jämställda och jämlika villkor.
Förändrad politisk styrning Ekologisk Hållbarhet Långsiktiga mål I det ekologiskt hållbara Östersund är livsmiljön hållbar, trygg och säker och främjar biologisk mångfald. Östersund är fossilbränslefritt och energieffektivt 2030.
Förändrad politisk styrning Ekonomisk Hållbarhet Långsiktiga mål I det ekonomiskt hållbara Östersund använder vi invånarnas gemensamma resurser på ett ansvarsfullt sätt. Kommunen, tillsammans med näringsliv och omgivande samhälle, skapar förutsättningar för hållbar utveckling. Östersunds kommun är en attraktiv arbetsgivare.
Ett heltäckande ”Ledningssystem” Mål och styrkedjan: Modell för att driva större förändringsprojekt Kvalitetsstyrning: Modell för att driva förbättringsarbete VISIONEN Politisk plattform Långsiktiga Mål Ledningssystemet syftar till att kvalitetssäkra en gemensam process för planering, styrning och uppföljning av samtliga verksamheter i Sollentuna kommun. För att samla styr och uppföljningsarbetet i en gemensam process kommer ledningssystemet bli ett heltäckande instrument för analys och styrning av såväl den enskilda verksamhetens kvalitet och förbättringsarbete som den kommungemensamma strategiska utvecklingen. Ett löpande arbete med att identifiera och sortera jämförbara nyckeltal för respektive verksamhet kommer att inledas under året. Arbetet med att analysera respektive verksamhets resultat kommer att ske utifrån dessa identifierade nyckeltal. Detta arbete kommer att ske i en gemensam struktur som vi kallar kvalitetssystemet. För att sätta fokus på prioriterat utvecklingsarbete och göra det tydligt för alla involverade medarbetare utvecklar och anpassar vi Sollentunas styrmodell genom att tydliggöra målnivåer i styrmodellen och ansvarsroller kopplade mot styrmodellen. I styrmodellen kommer styrning och uppföljning av prioriterade mål och förbättringsområden att dokumenteras och följas upp löpande under året. Styrmodellen säkerställer en sammanhängande styrning genom hela kommunen, från övergripande politisk nivå ner till enskild utförare 9
En gemensam struktur för att analysera resultat i kärnverksamheterna Frågor som ska besvaras : Vilken kvalitet levererar vi? Vad kostar vår verksamhet? Hur effektiva är vi? Hur mår vår personal? En gemensam struktur för styrning och uppföljning och analys av kärnverksamheterna 10
Kvalitetsstyrning, ett verktyg för politisk prioritering Indikator för ”Öppna jämförelser” Frågor vid budgetarbetet: Uppfyller vi lagstadgad resultatnivå? Uppfyller vi lokalt utlovade resultatnivåer? (Servicedeklarationer) Hur bra resultat har vi Östersund jämfört med andra? Vad är vår politiska prioritering? Vilka resultat är prioriterade till vilken kostnad? Vilka resultat ska vi använda för öppna jämförelser? Resultat i Service deklaration ! ! Lagstadgad resultatnivå Politiskt prioriterad resultatnivå 11
Kommungemensamma områden för kvalitetsstyrning Personal Kund/Brukare Miljö Ekonomi 12
Kvalitetsstyrningens komponenter Område Indikatorer Kommungemensam metod för att jobba med förbättringsarbete Indikator Utfall Jmf värde Gränsvärde Mål värde Antal anställda 441 Sjukfrånvaro% 5,7 5,4 5,5 NMI 76 Andel med individuell utvecklingsplan 50,4 Personal Kund/Brukare Ekonomi Miljö
Tydliggöra begrepp, roller och ansvar- ”Rätt beslut på rätt plats” KF/KS Nämnd/ Förvaltning Verksamhet/ Enhet Medarbetare Vision Långsiktiga mål Politisk prioritering Strategiska nivå Mål Aktiviteter Taktisk nivå Åtaganden Aktiviteter Operativ nivå Driva insatser som vi bedömer leder oss mot önskat läge