Beredskap på kvällar och helger

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.
Advertisements

Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
Metodstöd.
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Sociala medier Maria Holm
Sociala medier Twitter Facebook Bloggar YouTube.
”Det finns inga säkra läkemedel” Ewa Lundborg Chefredaktör Läkemedelsvärlden.
AU Digital samverkan LO Process
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Hur hantera komplexa frågor?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Demokrati och hur Sverige styrs
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Landstingsstyrelsens förvaltning
Statsförvaltningens medborgarforum i Finland Katju Holkeri Finansministeriet – Finland Reykjavik.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Vad är SAMÖ 2016? SAMÖ 2016 är en övning för att pröva och beskriva den gemensamma nationella förmågan att hantera en kris i samhället. Övningen ska pröva.
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Information & kommunikation
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 2 – 30 sep-1 okt 2015.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Vi är en förening med bred ungdomsverksamhet inom fotboll. Vi har 18 lag, 574 aktiva ungdomar, 3 seniorlag och totalt 1400 medlemmar. Det är fantaskiskt.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
Utmaningar med flyktingarbetet - tio ideella organisationers erfarenheter.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Coaching.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Föräldramöte 09 röd
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Den digitala resan är påbörjad
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Gruppresentation Kommitténs workshopspass den 15 mars 2011
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Presentation av förslag
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Samordnad kommunikation på nationell nivå
Ett samarbetsprojekt mellan
Helhet och allsidighet
För föräldrar till barn 6-12 år
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Ulrika Persson-Fischier,
Klarar du en kris?.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Beredskap på kvällar och helger Myndighetsgemensam sajt för krisinformation med allmänheten som målgrupp Hjälper sprida information från myndigheter och aktörer vid händelser och kriser Är en del av VMA-kedjan Beredskap på kvällar och helger Redaktionen består av sju journalister men kan skalas upp vid händelser Regelbunden omvärldsbevakning som ligger publikt på sajten Inger har pratat en del om samordnad information och Krisinformation.se är en del i arbetet. Alla myndigheters gemensamma sajt för bekräftad kris- och störningsinfo Enbart bekräftad info, ej medier. Så om aftonbladet skriver… Inget problem nu för tiden – alla snabba. Dock ofta problem med sajter som går ner, mer senare Redaktionen fristående från MSB – alla myndigheters info lika aktuellt 6-7 stycken journalister + inhoppare Beredskap 24/7 Omvärldsbevakning 4 ggr/dygn

Höstregn och vattenproblem EXEMPEL OM HUR VI ARBETAR: 1

Dricksvattenproblematik – vi hjälper till att sprida aktörers information och vi hjälper allmänheten att hitta rätt.

Vi är aktiva i sociala medier där vi för dialog och sprider information (61654 följare på twitter och 29 246 på Facebook). Många av de som följer oss är i sin tur viktiga vidareförmedlare av information. Här ser vi hur folk ställer frågor kring nyheterna, vi försöker bevsvara deras frågor men som ni ser var det några som var oroliga att kökningsrekomendationerna inte var enskilda händelser.

Vi valde därför att be livsmedelsverket att hjälpa oss sprida information om varför vi såg så många kokningsrekomendationer just nu – det resulterade i ett blogginlägg på vår blogg. Christer Johansson skriver att det är vanligt med kokningsrekommendationer i samband med de första höstrenen, vad det beror på och ger råd kring den egna krisberedskapen gällande dricksvatten. Bloggen är till för födjupning i ämnen som är aktuella.

Blogginlägget mottogs väl.

Mjältbrand

I somras skedde ett mjältbrandsutbrott i Östergötland, vid Omberg I somras skedde ett mjältbrandsutbrott i Östergötland, vid Omberg. Man hittade inte smittkällan och det är i ett vacker och populärt naturområde. Knepigt att hantera informationsmässigt men de inblandande aktörerna är mycket vana och samkörda. Jordbruksverket ledde arbetet och informationssamordningen på MSB:s samordningsenhet fanns med där som ett stöd. Vi hjälpte till att sprida deras information.

Vi hjälpte till att sprida deras frågor och svar Vi hjälpte till att sprida deras frågor och svar. Myndigheterna kan välja att bara publicera frågor och svar som rör deras område i händelsen – exempelvis kanske inte livsmedelsverket intresserade av att publicera frågor från jordburksverket om vilka symptom man ska hålla utkik efter hos sina klövdjur. Men vi publicerar alla frågor på krisinformation.se samlat.

Men de är oerhört bra på att hantera frågor och nå ut med informationen själva – här är Jordbruksverkets hemsida men även SVA, Livsmedelsverket, Folkhälsomyndigheten var inblandade i hanteringen. Varför säger vi det här: det är ett ypperligt exempel på samordnad kommunikation. Man tänkte till proaktuivt så man hade grundinorfmation redan framtaget, man diskuterade hur man skulle hantera olika scenarion om det inte bara drabbade jordbrukare utan även tätorten ödeshög, hur man skulle hantera det med jakten under hösten.men det här är ett nätverk som är vana att jobba tillsammans och de känner varandra.

Hjälp att nå ut med information EXEMPEL FRÅN SITEN – ÄVEN MINA SIDOR

Alla har ett ansvar att kunna nå ut med sin information – men saker kan hända som gör att man behöver hjälp och då stöttar vi.

Omvärldsbevakning

Omvärldsbevakning ligger ute publikt på krisinformation.se

Mediebild och medieanalyser Mediebild och medieanalyser. I händelser kan det vara svårt att lyfta blicken och omvärldsbevaka bredare. Redaktionen tar fram mediebild/medieanalys för att hjälpa er få en bild av vad som medierna och sociala medier går ut med för information. Medieanalyser som syftar till att ge en bild av hur mediebilden ser ut i nuläget och hur det utifrån vad vi sett ser ut om 24 timmar. Den görs baserat på våra erfarenheter från att arbeta med nyhetsbedömning på nyhetsredaktioner. Ger aktörerna en möjlighet att vara proaktiva i sin kommunikation.

Crowdsourcing Relativt nytt projekt som jag bara vill nämna.

Sedan ett år tillbaka har vi i samband med de regelbundna vma-testerna frågat folk följande. Tillsammans med MSB:s gis- kart- folk har vi tagit fram ett raster med vart vma tutor finns och gett allmänheten en möljlighet att rapportera om de hör en tuta eller inte. Ger oss möjlighet att testa katsystemet och att sprida kunskap om vma.

det här är bara ett användningsområde – det finns exempelvios andra idéer om hur man kan använda det – exempelvis vid oljeutsläpp för att se vart olja drivit i land. Skapar också ett engagemang os allmänheten som vill oftast vill hjälpa till när de kan.

App

Ny app är på väg där allmänheten kan styra över vad de vill se för flöden . Baseras på öppna api och på sikt är det vår ambition att andra ska kunna få in sina flöden i appen och att användaren kan styra över vad den vill se

Stöd för myndigheter och andra ansvariga Guide för myndigheters kriskommunikation och tanken är att vi ska utöka detta material på sikt

facebook.com/krisinformation Krisinformation.se redaktionen@krisinformation.se krisinformation.se blogg.krisinformation.se @krisinformation facebook.com/krisinformation