Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj 2013. Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj 2013. Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen."— Presentationens avskrift:

1 DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj 2013

2 Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen

3 Internet förändrar allt…  Dialog istället för monolog  Alla kan publicera  Obegränsat utrymme  Ökad mätbarhet  Lokalt och internationellt  Bestämd plats till obestämd plats

4 …men ändå inte: Sociala medier innebär ett skifte i hur vi kommunicerar, men är ändå i grunden samma sak som vi alltid har gjort.

5 Varför ska jag engagera mig?  Relevant att vara där ens målgrupper är… (… och om drygt 4,7 miljoner svenskar finns på Facebook så finns typ alla målgrupper där.)  Relativ nackdel för en själv om alla andra deltar  Ytterligare perspektiv i nyhetsflödet / ”early warning”  Affärsutveckling  Gå förbi journalisterna  Ditt varumärke finns där – med eller utan dig  Bygga nätverk

6

7 Facebook  Socialt nätverk  Grundat 2004  1 miljard användare  Profiler, sidor och grupper  Integritetsnivåer  13-årsgräns Profil, sida eller grupp? -En profil har du som person. Du kan vara vän med andra. -En sida är en ”marknadsföringskanal” som folk kan gilla. -En grupp är ett öppet eller slutet diskussionsforum.

8 Twitter  Mikroblogg/informationsnätverk  Grundat 2006  Består av korta meddelanden (140 tecken)  Över 350 miljoner användare  Aktiv dialog eller ”bara” omvärldsbevakning  Professionellt och privat Twitter i Sverige Antal konton: 475 474 (298 819) Aktiva konton: 219 732 (171 000) Mycket aktiva konton: 80 000 (53 000)

9 Twitter-ordlista  Tweet = ett meddelande som publiceras på Twitter  Flöde/tweets = alla tweets från de du följer kronologiskt  Användarnamn = det du heter på Twitter med @-framför  Re-tweet (RT) = att dela någon annans tweet med sina egna följare  Mention = att någon nämner en twitteranvändare i en tweet  Att ”pinga” = att uppmärksamma någon på en tweet  Direktmeddelande (DM) = ett privat meddelande  Hashtag = sätt att kategorisera tweets baserat på ämnen (#)  Trending topic = de mest diskuterade ämnena på Twitter just nu

10 Grundläggande förhållningssätt (för all kommunikation men extra viktigt på nätet)  Var generös och inkluderande  Var ingen megafon - fokusera på dialog och svara på tilltal  Tänk på att allt är publikt  Var lagom personlig men inte för privat  Var tydlig med vem som skriver  Var snabb och relevant  Försök inte kontrollera diskussionen – delta  Radera inte kritik  Se inte sociala medier som något fristående  Våga prova

11 Digital PR

12 Förändrade medierelationer PressmeddelandeRedaktionJournalistMediekanal PressmeddelandeInternet Tidigare Idag Företag/PR-byrå Publik

13 Fördelar med digital PR  Sökmotoroptimering  Möjlighet att generera ytterligare innehåll  Sociala medier

14 En annan typ av genomslag

15 Lyckas med digital PR  Våga använda sociala medier ”på riktigt”  Bygg ditt eget varumärke  Använd teknik som stöttar era syften  Dra nytta av det engagemang som redan finns

16

17 Digitala medier i Almedalen Det som händer i Almedalen stannar på…

18 Källa: Lissly

19 Tweets om partiledarna 2012 Källa: Retriver

20 #Almedalens populäraste tweets 2012 Källa: Twingly

21 Följ Almedalsveckan digitalt (1)  Officiell webbplats: http://www.almedalsveckan.info/http://www.almedalsveckan.info/  Facebook-grupp: Almedalen 2013

22 Följ Almedalsveckan digitalt (2)  Twitter-hashtagg: #Almedalen

23 Följ Almedalsveckan digitalt (3)  Appar: Almedalsmolnet, AlmedalsNytt, Fokus?  Specialsajter: traditionella medier, Resumé, Dagens Media, Dagens Opinion, Dagens Samhälle, makthavare.se mfl

24 Hur når man ut under Almedalsveckan?  Följ vad som händer analogt och digitalt  Hitta egen vinkel eller perspektiv  Reagera, kommentera och sprid

25 AcadeMedias digitala kanaler  Webbplats: www.academedia.sewww.academedia.se  Blogg: www.academedia.se/bloggwww.academedia.se/blogg  Facebook: www.facebook.com/AcadeMediawww.facebook.com/AcadeMedia  Twitter: www.twitter.com/AcadeMediawww.twitter.com/AcadeMedia  Flickr: http://www.flickr.com/photos/academediaab/http://www.flickr.com/photos/academediaab/  Era egna och era verksamheters kanaler

26 Gå med i vår Facebook-grupp!

27 Vi ses i #Almedalen och på nätet! Charlotte Naversten Webbstrateg, AcadeMedia charlotte.naversten@academedia.se www.twitter.com/naversten


Ladda ner ppt "DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj 2013. Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen."

Liknande presentationer


Google-annonser