Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?"— Presentationens avskrift:

1 Vad gör vi med nyheter? 2017-06-02

2 Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter, kalendarium) Nyhet på Lnu.se Nyhetstips (mail till journalister) Pressmeddelande / Pressinbjudan (meltwater) Sociala medier, facebook, twitter med flera. Pressträff Vad vill vi uppnå, effekter?

3 Hur sprider vi en nyhet? Och vem gör vad ?
Skriva en nyhet. Det kan alla göra, kommunikatörer, forskare, externa eller andra involverade. Beslut om att skicka ut en nyhet. Kolla med pressansvarig. Publicera nyhet på medarbetare och Lnu.se. Behörighet och Sunt förnuft. Skicka presstips. (mejl) Kolla med pressansvarig. Skicka från Via TT. Skicka pressinbjudan eller pressmeddelande. Pressansvarig genom Via TT. Distribuera utskicket nationellt, regionalt, lokalt, välj ämneskategorier. Ev även internationellt utskick. Kedja för spridning - Via TT- Lnu.se – Expertsvar – Sociala medier – ev Alpha Galileo.

4 Utformning pressmeddelande
Datum Pressmeddelande Rubrik. Kort, koncis, intressant Ingress. Förklarande och sammanfattande. Viktigaste först Aldrig längre än en A4, med luft! Gärna citat. Ett par tre stycken lagom. Markeras med pratminus. Mobil till tillgängliga kontaktpersoner ev mejl. Gärna länkar till artiklar, filer och bilder med mera. Gärna en engelsk språkversion Vi lärde ut saker rätt, hantverket Rätt saker = strategiskt Exempel på rätt saker: Få organisationen att nå sina mål, t ex tjäna mer pengar eller att få medborgare att få rätt hjälp, klara en omorganisation Exempel på fel saker: Att få medarbetare och andra intressenter att rikta sin uppmärksamhet på sådant som är likgiltigt för organisationen. Att satsa på trivsel i stället för engagemang. Vi kan göra saker extremt väl professionellt, men om de är fel så ger det fortfarande ingenting eller marginellt Att ge ut en tidning som inte skapar effekter Exempel på rätt sätt: Att bara kommunicera med dem som är berörda. Bortse från ”Alla” och ”allmänheten”. Exempel på fel sätt: Att störa folk med icke-relevant innehåll

5 Layout för pressmeddelande
Logga Pressmeddelande 2 juni 2017 Rubrik - fet Ingress - fet - Pratminus Bröd Mer information –fet Länk till avhandlingar, bilder, webbplatser med mera Kontaktinformation – fet Namn, mobiltelefonnummer Länk till exempel

6 Utformning av pressinbjudan
Att tänka på - När? Var? Varför? Vem? Syfte? Vem är bjuden? Vilka kommer att närvara? Kontaktperson? Material inför pressträff eller för medskick efteråt. Kanal? Måste vara med i pressinbjudan Tid Plats Syfte Kontaktpersoner

7 Pressträff - presskonferens
Inte utan goda skäl. Om fler aktörer är involverade än universitetet. Mindre informella inbjudningar genom presstips eller personlig kontakt är att föredra. Vid pressträff Presentera anledningen Presentera närvarande och berätta upplägg Samtliga på podiet säger något Frågestund, fototillfälle och intervjuerbjudande. Att tänka på Upplägg, plats, ev förtäring, klädsel, pins, roll-up, presentation, material att skicka med, kontaktuppgifter, öppna upp för frågor, att deltagarna är synkade.

8 Pressinbjudan övrigt Förelsningar Seminarium Temadagar Konferenser
Med mera…..

9 Omvärldsbevakning Källor Tidningar, radio, tv Sociala medier Notified
Övrigt Expertsvar Internationell press Frågor från media Diariet Vi lärde ut saker rätt, hantverket Rätt saker = strategiskt Exempel på rätt saker: Få organisationen att nå sina mål, t ex tjäna mer pengar eller att få medborgare att få rätt hjälp, klara en omorganisation Exempel på fel saker: Att få medarbetare och andra intressenter att rikta sin uppmärksamhet på sådant som är likgiltigt för organisationen. Att satsa på trivsel i stället för engagemang. Vi kan göra saker extremt väl professionellt, men om de är fel så ger det fortfarande ingenting eller marginellt Att ge ut en tidning som inte skapar effekter Exempel på rätt sätt: Att bara kommunicera med dem som är berörda. Bortse från ”Alla” och ”allmänheten”. Exempel på fel sätt: Att störa folk med icke-relevant innehåll

10 Kontaktinformation för pressfrågor
Annika Sand, telefon , Sektionscheferna och kommunikationschefen är naturligtvis också ofta engagerade i, och initierar pressfrågor. E-post:

11 Alla våra kanaler Lnu.se Medarbetare Expertsvar Alpha Galileo Facebook
Twitter Partners och berörda

12


Ladda ner ppt "Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?"

Liknande presentationer


Google-annonser