Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Riktlinjer sociala kanaler 2018

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Riktlinjer sociala kanaler 2018"— Presentationens avskrift:

1 Riktlinjer sociala kanaler 2018
180621

2 Sociala kanaler - varför då?
Sociala kanaler ger oss som myndighet en möjlighet att sprida nyheter, kunskap och erbjudanden på ett sätt som vi inte kan göra i andra traditionella kommunikationskanaler. Vill du veta mer om vår närvaro i sociala kanaler? Kontakta sociala medier-ansvarig kommunikatör Kim Forsberg eller pressansvarig Susanne Daregård. Kanalerna utvecklas och förändras hela tiden. Det här är riktlinjer som är relevanta 2018.

3 Vad gör vi i sociala kanaler?
Når ut med nyheter Bidrar med kunskap Omvärldsbevakar Interagerar med målgrupper

4 Vi delar kunskap, nyheter, bevakar och deltar i samtal om våra frågor.
Under kontorstid är vi tillgängliga. Vi har ingen ”kundtjänst” i sociala kanaler. De sociala kanalerna används också för att stärka tex arbetsgivarvarumärket. Vi omvärldsbevakar och följer samtal i relevanta ämnesområden.

5 Vilka når vi? Företagare/företagsfrämjare Regionala, lokala aktörer
Samarbetspartners Medier och opinionsbildare Blivande och nuvarande medarbetare

6 Hur vill vi vara i sociala kanaler?

7 Tydliga, bjuda in och dela
Ungefär som vi vill vara enligt varumärkesplattformen: lyhörda, kunniga och handlingskraftiga. Enkelt språk, kortfattat och tydligt innehåll Generösa - dela nyheter, kunskap och erbjudanden Bjuda in till aktiviteter (anmälan konferenser, utlysningar, tips på insatser) Ge tydliga och artiga svar på arga frågor

8 Medarbetare, hur gör jag?

9 Nyfikenhet och intresse – tips och råd
Det finns förstås inlägg i sociala kanaler som fungerar bättre och sämre. Vi som jobbar på Kommunikation kan ge tips och råd om sociala kanaler. Det finns experter på myndigheten och hos våra externa leverantörer. Tänk att en social kanal är en i raden av många kanaler. Hur och i vilka kanaler du pratar om ditt jobb och dess verksamhet väljer du själv. Hur gör du när du ringer, möter personer på en konferens, en middag eller mejlar till en samarbetspartner? Att twittra eller göra inlägg i andra sociala kanaler fungerar bäst när det bygger på eget intresse, lust och engagemang. Om du vill och tycker du att det är kul - dela gärna med dig av din arbetsvardag, kunskap eller nyheter.

10 Kanalernas väsen Twitter – snabb, generös
Facebook - personlig, regional Linkedin – professionell Instagram – yngre, bilddriven

11 Twitter – ca 12 750 följare Vem kommunicerar vi med?
Vad kommunicerar vi? Företagare, entreprenörer, politiker, journalister, PR och opinionsbildare, aktörer inom näringslivsutveckling, kommuner, regioner, myndigheter, departement, länsstyrelser, landshövdingar, företrädare för div näringar tex besöksnäringen, medarbetare Nyheter, kunskap och erbjudanden. Även lediga tjänster, blogginlägg och innehåll från seminarier och konferenser.

12 Snabb, nyhetsinriktad, generös
Plats för 280 tecken i varje inlägg, det gäller att uttrycka sig kort och kärnfullt. Använd #hashtags för att ämnesindela innehållet. Tagga och @organisationer. Retweeta andras inlägg Lägg in bilder, filmklipp

13 Facebook - 3 600+ följer oss Vem kommunicerar vi med?
Vad kommunicerar vi? Företagare, aktörer inom näringslivsutveckling och regional tillväxt, andra myndigheter, kommuner, länsstyrelser, regioner, organisationer inom socialt företagande, besöksnäring, samhällsplanering, klimatarbete, medarbetare Erbjudanden till småföretagare, goda exempel inom näringslivsutveckling och regional utveckling, kunskap, regionala och nationella aktiviteter

14 Personlig och regional
Möjlighet att skriva längre texter och ha ett nära tilltal Inlägg syns bättre med filmklipp, bild eller infografik Det går att tagga andra Facebook- konton Innehåll ger fler kommentarer än i andra kanaler Algoritmstyrd, följare ser inte alla inlägg. Möjlighet att redigera, tidsinställa och marknadsföra inlägg.

15 Linkedin – 5 500+ följare Vem kommunicerar vi med?
Vad kommunicerar vi? Blivande och nuvarande medarbetare, företagare, företagsfrämjare, aktörer som är intresserade av näringslivsutveckling, företagande och regional tillväxt Lediga tjänster, aktiviteter för att stärka arbetsgivarvarumärket, erbjudanden, kunskap, samtal, blogginlägg

16 Professionell och kompetens
Kunskap och erbjudanden för nya karriärmöjligheter Visa aktuella lediga tjänster Möjligt att redigera, tidsinställa och marknadsföra inlägg Inte lika bild/filmvänligt

17 Instagram – nykomling snart 700+ följare
Vem kommunicerar vi med? Vad kommunicerar vi? Unga företagare, unga blivande och nuvarande medarbetare, relevanta organisationer, beslutsfattare och aktörer inom näringslivsutveckling och regional utveckling Aktiviteter och kunskap som stöds av bilder, filmklipp, närvaro regionalt.

18 Yngre, bilder, lokal närvaro
Ny kanal för oss. Inriktad på bilder. Även infografik och filmklipp fungerar bra. Regionala aktiviteter, vi finns i hela landet. Ta del av vår värld Använda #hashtags flitigt för att nå nya intressegrupper Möjligt att marknadsföra inlägg

19 Vem ansvarar för innehållet i Tillväxtverkets sociala kanaler?

20 Vem ansvarar för vad? Kommunikation har det övergripande ansvaret för kanalerna. Pressansvarig är innehållsansvarig för nyheter i myndighetens sociala kanaler. På Kommunikations redaktionsmöte planeras innehållet i bl a sociala kanaler. Sociala medier-ansvarig kommunikatör och pressansvarig planerar och gör inlägg i myndighetens sociala kanaler.

21 Tips på nyheter och inlägg i sociala kanaler, hur gör jag?

22 Kontakta oss! Kontakta sociala medier-ansvarig kommunikatör eller pressansvarig om du har tips på innehåll i våra sociala kanaler. Sociala medier-ansvarig kommunikatör Kim Forsberg Pressansvarig Susanne Daregård

23


Ladda ner ppt "Riktlinjer sociala kanaler 2018"

Liknande presentationer


Google-annonser