Regeringsuppdrag som påverkar HfR Susanne Wallmark HfR

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Advertisements

Verksamhet för asylsökande – nytt särskilt regeringsuppdrag till studieförbunden Helene Lindgren, handläggare Uppsala 5/
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
Välkommen till studentdagen Nytt nationellt kvalitetssystem för högre utbildning…
F ORSKARNIVÅN I NYA L ADOK NUAK Annette Larsson Matz-Ola Cajdert.
Utbildningsdepartementet Budgetproposition för 2012 mm.
Samfinansiering enligt regleringsbrev HfR-konferens
Full kostnadsfördelning Presentation HfR den 9 nov 2006.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Sid 1 September 2016 Så fungerar efterskottsbetalning Efterskottsbetalning inom assistansersättning
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Kartläggning av studieavgifter – ett regeringsuppdrag Marie Kahlroth, projektledare NUAK-konferens 20 september 2016.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Nationella Kvalitetsregister ur forskningens perspektiv - idag och framtiden
Full kostnadstäckning
En hållbar organisation
Utbildningsförvaltningen
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Utökad rehabiliteringskoordinatorfunktion
Region Gävleborg Förvaltningsorganisation, tjänsteresa och riskanalys (10 minuter) Eftermiddagen
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En plattform för samhällsekonomisk analys
Förslag till utvärdering av forskning VID GÖTEBORGS Universitet– RED19
Arbetet med den nationella strategin för energieffektiviserande renovering EnergiPuls - 29 januari 2016.
Klassifikation av vårdåtgärder
3.1 Hur se uppgifter/besök från andra vårdgivare?
Utredningen om kommunal planering, del 2
Aktuellt från Miljödepartementet RUS Nobelmöte 2013
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Arbetsformer XX vattenråd.
Svenska i gymnasieskolan
REKTOR Möjlighet till mindre styrelser för universitet och högskolor och om rektors möjlighet att vara ordförande i styrelsen Remiss av promemoria från.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Hur kan ett cykelcentrum bidra till en långsiktig kompetensuppbyggnad?
Villkor och förutsättningar för Vetenskapsrådets bidrag
Riksrevisionen Årlig Revision
Mer information om Ladok
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Uppföljning folkhögskola
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Goda livsvillkor, livslångt lärande & välutvecklad ideell sektor.
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
En demensstrategi för Sverige – hur jobbar vi vidare?
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Förändring för kvalitet och förnyelse
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
DISI-projekt Tre års mångfaldsarbete på IVF
Smartare möten – effektivare uppföljning
Systematiskt kvalitetsarbete
Verktyg för förändringsteori
Utredningen om ekologisk kompensation
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Varför behövs en ny version av MIS Sak 2.0
Evidensbaserade miljöanalyser
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
Kulturskolornas strategidokument
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Sammanfattning underlag från arbetsgruppen
Barnkonventionen och barnrättslagen
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Presentationens avskrift:

Regeringsuppdrag som påverkar HfR Susanne Wallmark HfR

Regleringsbrev VR ska i samverkan med FAS, FORMAS, VINNOVA samt universitet och högskolor utveckla rutiner för utbetalning av forskningsstöd så att de bättre anpassas till lärosätenas planering. Universitet och högskolor ska samverka med forskningsråden och VINNOVA i denna fråga.

Vad har vi gjort? Susanne Wallmark och Ulf Heyman har representerat lärosätena. Möte med de statliga finansiärerna 2 mars. Möte med utbildningsdepartementet, socialdepartementet, miljödepartementet, VR och finansdepartementet den 29 mars

Förslag Tidigarelägga beslut om externa projekt (september) –FAS har genomfört redan –Inte ändra ansökningstidpunkt utan korta ledtiderna inom VR, FORMAS och VINNOVA. Vad är rimlig omsättningstid för bidrag? –Idag är det enligt VR 0,85 år och i slutet av 90-talet ca 0,6 år

Varför har omsättningstiden ändrats? HSV och VR har gjort två oberoende analyser: –Mer externa medel –Förändrad redovisningsprincip Slutsats: Omsättningstiden har inte ändrats när hänsyn tas till dessa förändringar

Regeringsuppdrag till HSV Regeringen uppdrar åt Högskoleverket att göra en förstudie i syfte att kartlägga tillgängligt underlag samt vilket underlag som saknas för att följa upp anslagen till lärosätena för forskning och forskarutbildning ur ett jämställdhets- perspektiv. I uppdraget ingår även att kartlägga och analysera vilka aspekter som i övrigt behöver beaktas för att följa upp anslaget ur ett jämställdhetsperspektiv. Uppdraget ska redovisas senast den 31 december 2012.

Vad har gjorts? Ingegerd ´Palmér har HSV:s uppdrag att utreda Experter från HSV: Marie Kahlroth och Per Hyenstrand HfR:s styrgrupp har varit referensgrupp Uppsala universitet har varit pilot för att testa om det ur personalsystemet går att få fram statistik

Resultat Underlag som sedan manuellt bearbetas (ca 1 dags arbete) Lönekostnader fördelat på olika befattningar, verksamhetsområde och kön Vad säger statistiken, vad ska den användas till och hur ofta ska den tas fram?

Klassificeringar Klassificeringen av kurser i olika utbildningsområden ska ske utifrån ämnesinnehåll. Klassificering ska alltså inte ske utifrån resursåtgång, undervisningsmetod eller huruvida en kurs ingår i ett utbildnings- program som i övrigt har en annan klassificering. Klassificeringen av kurser i olika utbildningsområden är av stor betydelse för tilldelningen av resurser till lärosätenas utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Klassificeringen av kurser måste därför ske på ett likartat sätt för att åstadkomma rättvisa villkor, men samtidigt är någon helt likriktad klassificering inte möjlig. Högskoleverket ska följa upp klassificeringen av kurser i olika utbildningsområden. Uppföljningen ska ske i samverkan med universitet och högskolor

Vad händer?