VÄLKOMNA FÖRSKOLEKLASS SÖRABY SKOLA HT PERSONAL I FÖRSKOLEKLASS Förskollärare:Fritidspedagoger: Svanen Emma LeekEllinor Brink Jonna Jonasson Smedjan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Föräldramöte 12 september 2011
Advertisements

Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
KRAM – Kreativ, Respektfull och Ansvarstagande Medmänniska Utsäljeskolans fritidsverksamhet har ett gemensamt mål från förskoleklass till årskurs 6. Vi.
Tusenfotingen Hur gör vi för att nå de riktlinjer och mål som finns för förskolan?
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
Friluftsliv Lite inspiration... Lite inspiration... Lite inspiration...
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
”Förskoleklassen en klass för sig” Förskoleklassen är en bro mellan förskola / skola och elevernas fortsatta lärande. Förskoleklassen omfattas av läroplanens.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Styrd helpdesk Normer och Värden
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Svenska som andraspråk 1
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Årskurs 6 Vad du behöver veta!.
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Öppet hus Skolans namn Datum.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Barnkonventionen.
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Regiongemensam elevenkät 2016
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Barnkonventionen och barnrättslagen
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Presentationens avskrift:

VÄLKOMNA FÖRSKOLEKLASS SÖRABY SKOLA HT 2016

PERSONAL I FÖRSKOLEKLASS Förskollärare:Fritidspedagoger: Svanen Emma LeekEllinor Brink Jonna Jonasson Smedjan Viviann KroonJoakim Armblad Magnusson Yvonne Lindkvist

LÄROPLAN FÖR FÖRSKOLEKLASS OCH FRITIDSHEM Lgr11 har reviderats 2016 Nya avsnitt för förskoleklass och fritidshem Tydligare strävansmål Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Reviderad 2016

VÄRDEGRUND Demokrati Utveckla kunskaper och värden Livslång lust att lära Mänskliga rättigheter Allas lika värde Kulturell mångfald Identitet Samarbete LGR11 (REVIDERAD 2016): Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla. Det svenska samhällets internationalisering och den växande rörligheten över nationsgränserna ställer höga krav på människors förmåga att leva med och inse de värden som ligger i en kulturell mångfald. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra.

Vi arbetar med värdegrunden dagligen: Morgonsamlingar Diskussioner i stor och liten grupp kring raster, samarbete, arbetsro, trivselregler, intressen, känslor, arbetspass, värdegrundstankar mm. Samarbete med 1:or och 3:or Konflikthantering Samarbete Stå i kö Vänta på sin tur

MATEMATISKA RESONEMANG OCH UTTRYCKSFORMER Lgr11 (reviderad 2016): Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll: Enkla matematiska resonemang för att undersöka och reflektera över problemställningar samt olika sätt att lösa problem. Naturliga tal och deras egenskaper och hur de kan användas för att ange antal och ordning. Del av helhet och del av antal. Matematiska begrepp och olika uttrycksformer för att utforska och beskriva rum, läge, form, riktning, mönster, tid och förändring.

MATEMATIK Problemlösningsuppgifter, ex. Tornet, Hur många pärlor? Arbetsblad Vardagssituationer Begreppsträning, i samtal och i praktiken Samarbete Pif; problemlösning i förskoleklass Kurs i samarbete med linnéuniversitetet Problemlösning som utgångspunkt 7 olika uppgifter Tänka enskilt och i grupp. Prata matematik och skriva/rita Uppleva begrepp på olika sätt

SPRÅK OCH KOMMUNIKATION Lgr11 (reviderad 2016): Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll: Samtala, lyssna, ställa frågor och framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden som är bekanta för eleverna, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser. Samtala om innehåll och budskap i olika typer av texter. Berättande texter, sakprosatexter och texter som kombinerar ord, bild och ljud. Bokstäver och andra symboler för att förmedla budskap. Rim, ramsor och andra ordlekar. Digitala verktyg och medier för kommunikation. Säker och ansvarsfull kommunikation, även i digitala sammanhang. Ord och begrepp som uttrycker behov, känslor, kunskaper och åsikter. Hur ord och yttranden kan uppfattas av och påverka en själv och andra.

SPRÅK Alfabetet Pratar, diskuterar, ställer frågor, söker svar, ställer hypoteser, förklarar sin åsikt, lyssnar aktivt mm. Vi leker med språket genom rim, ramsor, sång och mungymastik Skriver Leker skola Läser böcker Samtal i lekar, vid byggen och pyssel, i matsalen, på rasterna, arbetspassen och utepassen Begreppsträning

LEKAR, FYSISKA AKTIVITETER OCH UTEVISTELSE Lgr11 (reviderad 2016): Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll: Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag. Fysiska aktiviteter inomhus och utomhus under olika årstider och i olika väder. Säkerhet och hänsyn till miljö och andra människor vid vistelse i olika naturmiljöer. Kost, sömn och fysisk aktivitet och hur de påverkar hälsa och välbefinnande.

IDROTT OCH UTEPASS Motorikträning Balans Uthållighet Avslappning Samarbete Vi pratar om mat Vi pratar natur Naturruta; sommartecken, hösttecken Vi pratar om att ta hand om växter och djur Vi pratar hälsa Språk och matematik

SKAPANDE OCH ESTETISKA UTTRYCKSFORMER Lgr11 (reviderad 2016): Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll: Skapande genom lek, bild, musik, dans, drama och andra estetiska uttrycksformer. Olika material, redskap och tekniker för att skapa och uttrycka sig. Tolka och samtala om innehåll och budskap i olika estetiska uttryck. Digitala verktyg för framställning av olika estetiska uttryck.

Skapande Olika uttrycksformer Kreativitet Sinnen Inspirera varandra Samtal Språk och matematik Begreppsträning Samarbete

NATUR, TEKNIK OCH SAMHÄLLE Lgr11 (reviderad 2016): Olika sätt att utforska företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, till exempel genom observationer, mätningar och samtal om iakttagelser. Hur elevnära företeelser och samband kan beskrivas, till exempel med ord och bilder eller enkla tabeller och diagram. Normer och regler i elevernas vardag, till exempel i lekar och spel, och varför regler kan behövas. Demokratiska värderingar och principer, i sammanhang som är bekanta för eleverna. Hur gemensamma beslut kan fattas och hur konflikter kan hanteras på ett konstruktivt sätt. Barnets rättigheter i enlighet med konventionen om barnets rättigheter (barnkonventionen). Livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel kamratskap, rättvisa och könsroller. Naturen och människors levnadsvillkor på hemorten och andra platser under olika tider, utifrån elevernas erfarenheter och intressen. Sortering och gruppering av växter och djur samt namn på några vanligt förekommande arter. Kemiska och fysikaliska fenomen som är bekanta för eleverna, till exempel övergång från is till vatten, friktion och synliga astronomiska fenomen. Några vanliga tekniska lösningar i elevernas vardag, hur de är uppbyggda, fungerar och skulle kunna förbättras. Byggande och konstruktion med hjälp av olika material, redskap och tekniker. Hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling.

NO Regler Naturfenomen Vardagshändelser Erfarenheter Majoritetsbeslut Bygger och konstruerar på olika sätt, med olika material Undersöker vår närmiljö Pratar trafikregler Samarbete Språk, matematik och begreppsträning

SAMARBETE MED 1:OR OCH 3:OR Med 1:orna Värdegrundstankar 4 stationer: 1. Matematik 2. Filmprat 3. Pyssel 4. Samarbetsövningar Utvärdering och fortsättning Med 3:orna Läsprojekt Bokprat Rita Utvärdering och fortsättning Lgr11 (reviderad 2016): Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla och pröva sin identitet och sina uppfattningar i möte och samspel med andra. Undervisningen ska ta tillvara olikheter och mångfald och på så sätt ge eleverna möjlighet att fördjupa sin förståelse för olika sätt att tänka och vara.

FRITIDSHEM Lgr11 (reviderad 2016): Genom undervisningen i fritidshemmet ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling, ta hänsyn till personliga behov av balans mellan aktivitet och vila, skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt, kommunicera med språkliga uttrycksformer i olika sammanhang och för skilda syften, skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer, utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, samt röra sig allsidigt i olika miljöer samt förstå vad som kan påverka hälsa och välbefinnande.

Fritidsverksamheten Temagrupper Valtavla Fritidsgympa Uteaktiviteter Massage Lugna aktiviteter Språk, matematik och begreppsträning Intressen, erfarenheter, nyfikenhet och kreativitet

LIKABEHANDLINGSPLAN Mål för åk F-1 Söraby 1. Eleverna ska känna trygghet och arbetsro i klassrummet. Hur når vi målet? Vi arbetar med värdegrunden i liten och stor elevgrupp för att skapa en god vi-känsla där alla blir accepterade för den de är. Vi arbetar för att elever och vuxna ska känna sig trygga med varandra. Vi ser bl.a. på film och läser böcker och diskuterar innehållet, vi bestämmer gemensamt ordningsregler och vi gör samarbets- och tillitsövningar. Vi samarbetar förskoleklass med 1:or på olika sätt i olika ämnen för att utbyta kunskaper, intressen och erfarenheter och därmed kunna skapa gemenskap. Vi arbetar för att alla elever ska känna sig bekräftade och få utveckla sina ämneskunskaper såväl som sociala kunskaper bl. a. genom att eleverna får presentera arbeten för varandra i klassen men också i andra klasser. Vi lärare och resurser måste vara oerhört tydliga kring vad som är okej och inte. Vi i arbetslaget hjälps åt för att hitta bra rutiner för att kunna möta alla elevers enskilda behov. 2. Alla ska känna sig trygga på rasten. Hur når vi målet? Rastvakter som är närvarande så att eleverna känner att de kan prata med dem om problem de eventuellt upplever på rasterna. Rastvakter ska vara synliga genom att ha reflexväst på sig så elever vet vem de kan gå till. Vi ska ha tydliga regler på skolgården och konsekvenser när regler bryts. Samverkan mellan f-klass och åk 1 för att skapa relationer som ska motverka otrygga raster. Enskilda mindre samtal där ansvarig lärare kollar upp med eleverna hur de upplever rasterna. Vi köper in leksaker så att eleverna har något att göra. Ansvarig: All personal Tidsplan: Läsåret 2016/2017 Utvärdering: Mindre samtal kontinuerligt för att se hur eleverna upplever sin situation. Arbetslaget utvärderar en gång i månaden. Maj 2017 genom en sammanställning av årets utvärderingar.