Toppkompetens i Borgå Möte 1. 2.9.2013. Toppkompetens i Borgå Program för U-tjänster Topprogram skolvis LP 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Nya Elementar!.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Högskoleförberedelse
Pedagogiskt ledarskap
Arbetsplan för skolbiblioteket
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Betyg och förmågor.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
en mil öster om Linköping
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Karriär för lärare i Stockholms stad
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Ulf Bley – Utveckling Ledarskap Framtid Strategiska mål för Nora kommun Dokumentation 4-5 maj 2010.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
VARFÖR UTVÄRDERINGSVERKSTAD? GENOMFÖRANDE AV UTVÄRDERINGSVERKSTAD TEORI (SYN PÅ MÄNNISKAN) NATIONELLT INTERNATIONELLT LAILA NIKLASSON MDH Utvärderingsverkstäder.
SKUTT 2014 Ett koncept för kunskapsbaserat ledarskap av verksamhetskulturen Michael Uljens Åbo Akademi.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Läroplansträff Välkomna!.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Skolkampanj #Nätrespekt Hösten 2014 och våren 2015 Inför Safer Internet Day 10 feb 2015.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
RUC En mötesplats för förskolan/skolan i norrbotten och lärarutbildningen vid LTU.
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
BFL Bedömning för lärande
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Hur kan vi förstå begreppet?
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå VOV (VI OCH VÄRLDEN) BORGÅ UTBILDNINGSTJÄNSTERNAS INTERNATIONALISERINSPLAN.
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Skolan som arena för psykisk hälsa
Funded by the Erasmus+ Programme of the European Union
Workshop om det nationella RUC-nätverkets framtida roll
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Samordningsförbundet
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Vad innebär regionbildningen?
Information Språkval.
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Toppkompetens i Borgå Möte

Toppkompetens i Borgå Program för U-tjänster Topprogram skolvis LP 2016

Skolans basuppgift Vision och strategi Utvecklingsplan Verksamhetskulturen Toppkompetens Läroplan Läroplansprocessen Kvalitetskriterier Bildningsdirektör Rektor Lärare Lärande och tillväxt Sandén & Saarukka 2013 Helhetssyn på mål och aktiviteter för skolan som kunskapsorganisation

Skoldirektörer Pedagogiska stödpersoner Operativa ledningsgruppen Gemensamma seminarier Professionalisering av hela kollegiet pedagogisk stödperson + rektor processledare (rektor eller annan sakkunnig) Gruppmentorskap för rektorer pedagogisk stödperson + skoldir. processledare (ex. rektor/sakkunnig) processledare Rektor kommun Att leda skolutveckling i den egna regionen och kommunen pedagogisk stödperson processledare (skoldirektör eller annan sakkunnig) processledare Skoldir. region lärare processledare 4 osv.

Gruppmentorskap för rektorer pedagogisk stödperson + skoldirektör processledare (ex. rektor/sakkunnig) processledare Rektor kommun Målgrupp: rektorer, vicerektorer, sakkunniga (Pf/Palmenia/Cll), pedagogisk stödperson (forskare), läroplanskoordinatorer Bollplank: skoldirektör Tidpunkt: hösten dgr, våren dgr (sammanlagt 4dgr / deltagare) Plats: Österbotten och Nyland Mål: stöda rektorernas professionella utveckling skapa nätverk som stöd för den professionella kompetensen Innehåll: mentorskap för skolledare dialog – kärnan i mentorskap 5

Målgrupp: lärare och rektorer Tidpunkt: vt och ht 2013 Plats: Österbotten, Åboland, Nyland Mål: skapa nätverk mellan skolor i regionen analysera och påverka verksamhetskulturen att träffsäkert identifiera relevanta kompetensutvecklingsbehov hos skolpersonalen att erbjuda specifik fortbildning utifrån identifierade behov Innehåll: kompetensutvecklingsbehov formulerade av den egna skolpersonalen inspiration för skolvis verksamhetutveckling kollegial skuggning, handledning, benchmarking dokumentation Professionalisering av hela kollegiet pedagogisk stödperson (PF) + rektor processledare (rektor eller annan sakkunnig) lärare processledare 6 Kultur, språk och skola Naturvetenskaper Kommunikativa språkfärdigheter

Bob Karlsson i Karleby SKOLDIREKTÖREN LÄRARKÅRENREKTOR LÄRAREN SEMINARIER MENTORS- PROGRAM FORTBILDNING LEDER ARBETET LOKALT LEDER ARBETET PÅ SKOLAN SKOLUT- VECK- LING UTVECKLA SIN EGEN UNDERVISNING UTVECKLINGS- BEHOV LÄRANDE KOMPETENS VÄLBEFINNANDE LEDARSKAP

TOPPKOMPETENS i BORGÅ Av UBS finansierat program genom ÅA/ CLL -> Gruppmentorskap för rektorer MÖTE Topp Grupp Borgå : 4 rektorer, Kunnig-koordinerare, Kvalitetsansvariga, Gy-utredningsperson, Specialplanerare MÅL: Orientering i Topprogrammet, Kopplingar till programmet för utbildningstjänsterna (U-tjänster) Diskutera och besluta om Topprocessen i Borgå MÖTE Topp Grupp Borgå samt alla rektorer inom grundutbildning MÅL: Relaterat till Möte 1: diskussion om konkreta steg i U-tjänster och skolvisa teman som utvärderas och bearbetas Rektors roll i skolutveckling i Borgå. MÖTE Topp Grupp Borgå samt alla rektorer inom grundutbildning. MÅL: Konkreta utvecklingsteman presenteras och bearbetas skolvis eller i rektorsgrupper. Konkret planering för utv.processer under vt.

VT -14 Jan- april Utvecklingsprogram enligt Rektorers +Lärares beslut pågår i alla grundskolor. 2 personer från Topp Grupp Borgå besöker alla skolor minst en gång: Följer med aktiviteter, diskuterar m skolans personal, inspirerar, stöder Lyssnar in behov av externt stöd, ämnes - eller metod- sakkunniga osv Dokumenterar upplevelser och erfarenheter samt dilemman o problem UBS modell för Utvecklingsplan rekommenderas som stöd TOPP-DAG Skolvisa teman och program presenteras och utvärderas. Alla rektorer deltar. Lärare deltar enligt tid o möjlighet Topp Grupp Borgå utvärderar aktiviteterna i relation till Programmet för U-tjänster. ALLA Topp aktiviteter och erfarenheter skall stöda LP-2016 och småningom ”landa” i stadens LP.

Skolans basuppgift Visioner och strategier Verksamhetskulturen Läroplanen Rektor Lärare Lärande och tillväxt Skolan som kunskapsorganisation Alava, nov 2012

UBS: 4 synvinklar för granskning Lärande Personalens kompetens Hållbart välbefinnande Ledarskap

LÄRANDE

PERSONALENS KOMPETENS

HÅLLBART VÄLBEFINNANDE

LEDARSKAP

Bortom tidens horisont finns en förändrad värld, en värld som är mycket olik jämfört med dagens. Somliga människor ser bortom denna horisont och in i framtiden. De är övertygade om att drömmar kan bli verklighet. De öppnar ögonen på oss och gör oss motiverade. De bygger upp förtroende och stärker våra relationer. De står stadigt i motståndets blåst och ger oss mod att fortsätta sökandet. Vi kallar dessa människor ledare. Kouze och Posner