Bildning eller bara utbildning? Ingrid Carlgren, Fram- eller baklängespedagogik ? Kunskap och kunskapssyn Målstyrningens Janus-ansikte.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
De eviga frågorna behöver ett svar
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Förskolan i fokus Malmö 15 oktober
Kliv in i projektet – delaktighet i projekt Steven Kabagambe.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Skolan, fantasin och bilderna
Pedagogisk dokumentation
SET Social Emotionell Träning
Lokal pedagogisk planering
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Konsten att leda sig själv
Fattigdom och ett gott liv
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
omniensen i monoteismen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
- Introduktion av införande av Lgr 11
Etik Moral Filosofi.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Läroplansträff Välkomna!.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Lite skolhistorik?.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Motivation is the direction and intensity of effort
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Men vad är ’fri vilja’ för något?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Att studera med funktionsnedsättning
Nämndplan 2015.
© Steve Wretman & Helena Moreau
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Lära för livet!.
Barnkonventionen i förskolan
Abrahamitiska världsreligionerna
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Validering inom Lärarlyftet
Sociologi Introduktion.
En kort introduktion Göran Brante
DET-Uppgifter.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Presentationens avskrift:

Bildning eller bara utbildning? Ingrid Carlgren, Fram- eller baklängespedagogik ? Kunskap och kunskapssyn Målstyrningens Janus-ansikte Genvägs- pedagogik Synligt lärande och formativ bedömning

Sammanfattning Bildning är viktigt – både för demokratin och PISA- resultaten! Bildning förutsätter pedagogisk frihet Bildning går inte att förena med kontroll och detaljstyrning Bildning förutsätter pedagogiska omvägar – hindras av den kunskapskravsstyrda genvägspedagogiken

Bildning – gammalt begrepp i en ny tid Kunskap formar människor Bildning innebär att inlärningen (av vissa kunskaper) förutsätts forma, utveckla och förädla personligheten Bildningens två-sidighet Genom bildning relaterar individen sitt eget liv till det allmänt mänskliga, representerat av kulturtraditio nerna. Harmonisk förening av själens förmögen- heter sinne, tänkande känsla, fantasi Den fria och skapande människan

Då blir bildning det skeende i vilken min kunskap formas, från livets början till dess slut. Kunskapen bildas i skärningen mellan min livsvandring och de traditioner jag möter, går in i, föds in i – därav kunskapens på en gång individuella och kollektiva karaktär. (Gunnar Bergendahl, 1985)

Bildning - utbildning Sven-Eric Liedman : Bildning – utan början och slut Utbildning – har en början och ett slut vilket ger upphov till mätningar och jämförelser En skola för bildning? En skola för bildning är en skola där mätningar och jämförelser inte stör bildningsprocessen Är bildning målet för skolan idag – eller har mätningarna och jämförelserna blivit målet?

Bildning och Kunskap Bildning kräver ett vidare kunskapsbegrepp som gör det möjligt att omfatta bildningens formande, personlighetsutvecklande och djupa kunskapstillägnande Vi måste säga nej till treenigheten ”kunskaper, färdigheter, attityder” och lägga in både färdigheter och föreställningar (däribland attityder och värderingar) i vårt kunskapsbegrepp” (Bergendahl, 1985)

Vad har räknats som kunskap i skolan? Formell kunskap/ Teoretisk kunskap Formulerad Formaliserad I böcker Genom utbildning Kontextuell kunskap/ Praktisk kunskap I situationen Personlig Ej formulerad Genom erfarenhet

Exempel: Att samla och pressa växter Kunskaper : Växtnamn, växtdelar, familjer, Arter, Linnés system Förmågor: Identifiera växter, Analysera växter, Använda en flora, Klassificera växter, Identifiera släktskap Förhållningssätt: en disposition att vilja veta namnet, vilja analysera Kunskapsuppdraget i läroplanerna: Från kunskaper till förmågor

Skola för bildning Ett kunskapsbegrepp som omfattar knytningen av kunskapstillägnandet till individens och medvetandets utveckling ” Att erövra kunskaper i djupare mening är att lära sig se, att erfara världen på sätt som annars inte vore möjliga och på så sätt vidga sitt medvetande. Olika ämnen bidrar på olika sätt till detta genom de särskilda kunskapskvaliteter de omfattar. Man läser inte ämnen i första hand för att lära sig särskilda fakta och begrepp utan för att lära sig uppfatta saker och använda begrepp på särskilda sätt. Genom de olika ämnena erövrar man de särskilda sätt att erfara och förhålla sig till världen som utvecklats inom de kunskapstraditioner som enskilda ämnen eller ämnesgrupper representerar” (Grundskola för bildning, s 6)

Vad räknas som kunskap i skolan idag? Att nå målen? Att nå/uppfylla kunskapskrav? Vilken kunskapssyn? Hur stämmer en sådan kunskapssyn med bildningstanken ?

Mål- och resultatstyrningens Janusansikte ( Bildningsmål) (Utbildningsmål) SträvansmålUppnåendemål Mål som förmågor Kunskapskrav Undervisning Bedömning Formativ bedömning

Kunskapskraven + elevens ansvar för sitt lärande + synligt lärande och formativ bedömning baklängespedagogik Kunskapskraven blir utgångspunkt för och innehåll i undervisningen Eleven får sitt eget kunnande som mål/objekt istället för det kunnandet gäller Eleverna tränar på att ”visa sitt kunnande” genom att visa upp ’tecken på kunnande’ Imitation av kunnighet = att låtsas kunna Kunskaper har ersatts av tecken på kunskap

Förmågor eller kompetenser Förmågor (capabilities) handlar om vad människor är i stånd att göra och vara. Förmågor har ett egenvärde och representerar frihet och möjlighet att välja. Att förorda utvecklingen av vissa förmågor innebär inte ett förordande av att personerna ska fungera på vissa sätt. Därför är “capabilities, not functionings, appropriate political goals, because room is thereby left for the exercise of human freedom” (Martha Nussbaum, 2011, s.25). Kompetenser handlar om att kunna utföra uppgifter –dvs. att kunna fungera på vissa sätt

Assessment and evaluation rely on observable evidence but these evidences are not the object of the teaching enterprise ( Hirst, 1974 ) ”… anything that she does that aims directly at producing that set of behaviors deprives the student of the opportunity to learn the concept itself.” (Warfield 2014)

Bildning eller bara utbildning? Å ena sidan – läroplanernas fokus på förmågor är förenligt med en bildningsambition Å andra sidan – kunskapskraven inverkar menligt på undervisningen och riskerar att motverka bildning. Ytligheten i dagens skola: Fokus på synligt lärande och genvägspedagogik där kunskaper ersatts av ’tecken på kunskaper’, där kunskapskraven blir liktydigt med det som ska kunnas är avbildande Bildning : att vinna frihet genom kunskaper vilket i sin tur förutsätter ett tillägnande av olika kunskapstraditioner och kulturarv. En pedagogik för bildning erbjuder eleverna olika kunskapsrum att vistas i – där det osynliga lärandet är lika viktit som det synliga