SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Coachande ledarskap som mentor
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Mål och betygskriterier
Kommunikation.
SET Social Emotionell Träning
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Att samtala med ungdomar om tobak
Vad är du för typ av person?
Vi undersöker kraft och rörelse
Aktivt lyssnade.
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Anställningsintervjun
Diskussionstillfälle 4
Idrottspsykologi.
Debattartikel.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Socialpsykologi.
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Teamwork med tolk ” En icke evidensbaserad Hanna-metod” Hanna Stålarv Lundberg verksamhetsledare/socialkonsulent Samordningsteamet Hallsta/Sura Telefon:
Motiverande samtal - MI en samtalsmetodik för beteendeförändring
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Personlig försäljning Kap. 2
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Lagsammanhållning.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Det är insidan som räknas!
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
JOHARI FÖNSTER SJÄLVSKATTNING
Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)
Kundanalysen har flera syften
Resonerande text Använd din elevbok!
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Argumenterande tal i en np-version
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Den här presentationen innehåller:
Inför NP Svenska Våren 2019.
Ledarträff Nicklas är lagledare och ansvarar för administration i Laget.se och kontakt mot Störmsbro IF och fotbollsförbundet, sätter ihop.
Presentationens avskrift:

SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT

- SAMTALSMETODIK - Varför? På vilket sätt? Er roll?

Förebyggande Skapa reflektion Öppna frågor/ informera Bemöta

Samtalsövning Ett samtal kan se olika ut. Vilket samtal fick bäst resultat? Varför blev det så?

Förebild eller inte! På vilket sätt är ni en förebild? Vilken roll har gymmet/föreningen?

För att kunna förändra måste man förstå! Varför? Hur man känner igen en Estet och hur vi bemöter? Att förebyggande arbetet är viktigt!

Kontakt är viktigt! Hur tar ni kontakt idag? Hur ser er medlem ut? Hur bygger vi förtroende?

Att lyssna aktivt! Lyssna till ”hela” individen Läs av kroppsspråk, ögon,ord, tonläge Genom att lyssna visar vi empati, förståelse, respekt. Bygger tillit och förtroende.

Samtalsövning ”Lyssna aktivt” 1+1, 1 min 1)Berätta något för den andre om en förändring du har funderat på/vill göra/ borde göra/har börjat göra i ditt liv. Lyssnaren lyssnar utan att fråga eller kommentera, ca 1 min 2) Lyssnaren sammanfattar med egna ord, dvs återberättar till berättaren vad hen hört och förstått. Avsluta med en fråga: - Har jag fått med allt? Är det något du vill tillägga? Byt roll. Sammanfattningar visar att vi är intresserade, gör att personen känner sig lyssnad till – skapar kontakt och bygger förtroende. Låter kunden höra sig själv - förstärker förändringsprat.

Öppen fråga ? Börjar med ex. När, Hur, Vad, Vilka tankar? Undvik varför, varför? Är en inbjudan. Berätta mer...beskriv... Ger oss en utförligt information om mottagarens situation. Hur kan du gå tillväga? Vad är det som är bra med…? Vad tror du kan hjälpa dig att…? Sluten fråga? Börjar på ett verb. Svaret är ja/nej eller en konkret fakta.

Övning Ställ de slutna frågorna till varandra. Omformulera dem sedan till öppna frågor, (skriv ner). Avsluta med att ställa de öppna frågorna till varandra. Reflektera över eventuella skillnader i samtalet. Är du orolig för din hälsa? Är du intresserad av att veta mer om bieffekterna av dopning? Fungerar träningen bra? Om du fortsätter att dopa dig kommer din kropp att ta skada, tycker du att det är värt det?

Feedback Att tänka på Syfte Konkreta exempel på situation/beteende. Vem är personen? Nära i tid Hur Använd "Jag-budskap" Ställ frågor och lyssna Förtydliga Föreslå stöd och alternativ

Jag-budskap "När du..." Beteende och konkret situation. ”Upplever jag/känner jag…” "...och det gör/gjorde att jag..." Vad ovanstående får för konsekvens. "Jag vill/önskar att du istället..." Det jag vill/önskar att personen förändrar, förstärker, fortsätter med.

Reaktioner Ambivalens "Åh ena sidan och åh andra sidan" Lyssna och summera kort det du hör. Vad fungerar bra med det du vet idag? Vad fungerar mindre bra? För-och nackdelar med nuläget. Nackdelar och fördelar med en förändring. Motstånd "Äh, det där tror jag inte på Betona personligt val och kontroll -K: Jag kommer aldrig att sluta, vad du än säger! -R: Du har helt rätt. Du bestämmer själv hur du ska göra. Reflektion -K: Jag försöker ju! Om alla bara kunde sluta tjata så förbannat! -R: Du gör så gott du kan Summera vad personen säger, var nyfiken ”- Berätta mer…”. Informera i dialog. 12

”Informera i dialog” Leverans av information till en annan individ. T.ex. Är det ok för dig att jag berättar om… Genom information kan man ge kunskap som kan leda till förändring. Ge aldrig information innan du har frågat ”om lov”. Man är mer mottaglig för information om man själv får välja. :)

Samtalsövning ”Informera i dialog” 1+2, 2 min/p Informera, lyssna och sammanfatta Ämne: 100% ren hård träning - Vad vet Du om 100% ren hård träning? - Är det ok för dig om jag berättar? - Det är så att…. - Hur ser du på det? Lyssna, bekräfta och sammanfatta.

Vad är fördelar med att få en bra kontakt med medlemmarna? Vad vinner vi på att bygga förtroende och förståelse? Hur kan vi dra nytta av att vara en förebild? Hur kan det ”goda samtalet” förebygga och få oss närmare medlemmen? Vad i ligger vår utmaning på vår anläggning?

Sammanfattning Vad tar ni med er? Vilka upptäckter har ni gjort? Var ambassadörer!! Övriga frågor?? Vill Du veta mer om samtalsmetodik: Motiverande samtal – att motivera människor till förändring Miller, W.R., Rollnick, S. (2009)

Ett stort tack för er uppmärksamhet! Önskar ni komma i kontakt med mig så finns jag på Blocket Samtalsmetodik