Intervju observation och individuella lärandemål Förberedelse inför VFU tisdagen den 24 januari.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Advertisements

”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Exempel utifrån ett antal målområden
Utvärdering av projekt
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
Att skriva projektrapport
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Viktorija Kalonaityte
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
1. Uppgiften presenteras
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Föreläsning Sandvika
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Läroplansnätverk förskolan
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Digital portfölj i lärarutbildningen
Om skrivande av uppsats
Skolutveckling genom aktionsforskning
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Lektionsplanering Hanna Sepp.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Bedömningsmetoder.
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
I uppgiften examineras följande mål:
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
L3VU20.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Workshop Arbetsplatslärande.
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Intervju observation och individuella lärandemål Förberedelse inför VFU tisdagen den 24 januari

Profession, kunskap och lärande Summering av vad som krävs för godkänd kurs Workshop idag - grupparbete Obligatoriska moment Intervju i VFU Seminarium om yrket sjukgymnast Rapport om Hälsa Loggbok med individuellt lärande mål och lärstrategi Biblioteksundervisning

Uppgifter inför VFU 1.Samtala/intervjua en brukare/boende om hans /hennes syn på hälsa/ resurser/begränsningar att vara delaktig i vardagsaktiviteter. Examineras med individuell skriftlig rapport senast 27/1 2.Samtala/intervjua den sjukgymnast ni besöker om sin yrkesroll och krav på kunskap Examineras på seminarium 26/1.

Workshop med sjukgymnast Ta reda på Yrkets innehåll Behov av kunskap i olika former Behov av kunskap med olika innehåll Behov av olika egenskaper På vilket sätt sjukgymnasten utvecklas och lär sig mer i sitt yrke

Loggbok Skriv i egen mapp i studentportalen Förväntningar på utbildningen samt planer på yrket En strategi för att utveckla ditt eget lärande Individuellt lärandemål och reflektion Loggboken kommer att följa dig under utbildningen

Processen-individuelltlärandemål - loggbok Förberedelse Genomförande – Hur gick det? Vad lärde jag mig och hur gick det ? Uppföljning - Utvärdering Hur ska jag göra nästa gång!

Intervju och observation Sjukgymnastens dagliga arbete. Dagligt arbete Forskning Kvalitativ forskning Observation – tolkar beteende, tolka funktion

Skillnad mellan ett privat och ett professionellt samtal?

Aktivt lyssnande Ögonkontakt Använder hela kroppen Använder rösten Engagemang tempo

Lyssnandets faser Höra Tolka Värdera Ge gensvar

Hur ska frågorna vara? Öppna Undvik ledande frågor Följdfrågor Raka frågor Enkla frågor

intervjun Inledning Syfte Tidsramar Bearbetas materialet? Prioriterade områden Intervju guide Avslutning Återkoppling

intervjun Vilka frågor ger de svar du vill ha? svårigheter

Att skriva rapport

Syfte med en rapport Färdighetsträning Skriftlig dokumentation Beskriva egen forskning och utveckling Sprida kunskap Dokumentera patientarbete

Rapporter Traditionell rapport Kvalitativ rapport Forskningsrapport

Rapporten i kursen Frågeställning vad anser patienten om hälsa? Formulera problemet hur kan patientens syn på hälsa relateras till teorier om hälsa Hypotes preliminärt svar Analys ordna data relatera till litteraturen Konklusion vad har jag lärt mig av detta Referenslista litteraturhänvisning Skriv 2-3 A4 sidor med dubbelt radavstånd 12 punkter.

Vad ska rapporten innehålla? Titel Syfte Genomförande Resultat miljöbeskrivning. Analys minst en hälsoteori Konklusion Summera och reflektera Referenslista vancouversystemet

Att tänka på Titel syfta på innehållet ord Precision i kommunikationen tydlighet Leda läsaren in i problemet Motivera val av metod Miljöbeskrivning personen du intervjuar omgivningen där intervjun skedde Resultat Vad sa patienten sammanfattat Analys beskriv en av hälsoteorierna samt varför du tycker att teorin stämmer överens med patientens syn på hälsa referera till litteraturen enligt ETT system Konklusion Vad lärde jag mig Referenslista

Faresjö, T, Åkerlind, I : Teorier om hälsa och livskvalitet. : In: Kan man vara sjuk och ändå ha hälsan? Frågor om liv, hälsa och etik i tvärvetenskaplig belysning. Stockholm: Studentlitteratur, 2005 Kap. 3, pp Webbsida enkel sökväg, datum, uppdaterad Föreläsning personlig kommunikation, person, datum

Skicka in senast 27 januari Ladda upp på studentportalen Urkund - plagiatkontroll papper

Individuella lärandemål Skriv individuellt lärandemål och utvärdera det. Målen ska vara SMARTA. Förberedelser? Hur gick det? Hur gjorde du? Vad fungerade bra/mindre bra? Vad hade du kunnat göra annorlunda? Reflektera över känslor och beteenden. Vad har du lärt dig? Vad bör du tänka på till nästa gång? Minst två VFU-tillfällen krävs för godkänt i normalmotorikkursen förutom ett i denna kurs.

SSpecifikt MMätbart AAccepterat RRealistiskt TTidssatt AAvgränsat

Lärandemål Högskoleförordningen Individuella lärandemål Lärandeprocessen patientens mål utvärdera sig själv

Varför göra individuella lärandemål Reflektera kring egen lärprocess Formulera mål för patienter Reflektion självkännedom och självständigt lärande

Individuellt lärandemål Specifikt för dig! Behöver inte vara heltäckande T ex Att få patienten att berätta det som är relevant för dig på 30 minuter Att ge patienten en instruktion som han/hon förstår och återkopplar till dig direkt. -utvärdera egen utveckling i förhållande till målen!

Vad ska ingå i loggboken, individuellt lärandemål? Individuellt lärandemål enl SMARTA Hur tänker jag förbereda mig? Hur gjorde jag? Hur gick det? Vad har jag lärt mig? Vad gick bra? Vad gick mindre bra? Vad tar jag med mig till nästa gång?

Individuellt lärandemål Genom att intervjua en person i en timme få fram dennes syn på hälsa

Självständigt Lärande Egna mål Lärsätt Planera Identifiera problem Lösa problem Kommunikation Utvärdera REFLEKTERA!

Indentifiera patientens problem Identifiera patientens mål Grund för undersökning Grund för behandlingsplan Utvärdera Utveckla teoretisk och praktisk kunskap

Analysera Beskriv Vad du gör när du lär Hur du gör när du lär Varför gör du just så? Vad får det för resultat? Vad skulle du vilja ändra för att lära effektivare under nästa moment?

Kliniskt reflekterande

Reflektions cykel Beskrivning Vad hände ? Utvärdering Vad var bra, dåligt? Analys Vad har du lärt av detta? Gibbs 1988 Konklusion Hade du kunnat göra på annat sätt? Planering, återkoppling Hur gör Du nästa gång?

Inför VFU Individuella lärandemål och andra mål Lagar förordningar och hygien Namnskyltar Grupparbetestid att förbereda intervju måndageftermiddag. Frågor via ! Ta med inneskor och namnskylt till VFU Ring handledaren!

Studieteknik Hur lär jag mig bäst? Var lär jag mig bäst? När lär jag mig bäst? Hur ska jag planera? Vad är viktigt för att skapa goda förutsättningar?

Uppskjutandet Vad får mig att skjuta upp planerna? Vad får mig att hålla mig till planerna?

Till Loggboken! Hur kopplar jag av bäst? Hur får jag balans mellan studier och fritid? Konkret strategi för att underlätta mitt eget lärande!