Motiverande samtal - MI en samtalsmetodik för beteendeförändring

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Coachande ledarskap som mentor
A survey with a focus on periodontology.
Motivation och förändring
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Motiverande samtal - MI
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Problemsnack eller bygga lösningar.
SET Social Emotionell Träning
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att samtala med ungdomar om tobak
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Anställningsintervjun
Idrottspsykologi.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Socialpsykologi.
Exempel på skriftligt omdöme
Teamwork med tolk ” En icke evidensbaserad Hanna-metod” Hanna Stålarv Lundberg verksamhetsledare/socialkonsulent Samordningsteamet Hallsta/Sura Telefon:
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Personlig försäljning Kap. 2
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Lösningsfokus och tolk Sara Walsöe Pedersen Verksamhetschef Västmanlands Tolkservice ek förening Telefon: E-post:
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Lära för livet!.
Lagsammanhållning.
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Tips för det praktiska ledarskapet
Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Träff 13 Välkomna!.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Helhet och allsidighet
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Att håll och utvecklas som ledare
Presentationens avskrift:

Motiverande samtal - MI en samtalsmetodik för beteendeförändring Petra Görlinge Utbildningskonsult inom träning och hälsa Coach HR konsult

Agenda Om motiverande samtal Samtalsmetodik BÖRS Jag-budskap Förändringsbeteenden Öva praktiskt Tips och förhållningssätt att ta med sig 2

Vilka är det som tränar hos oss? Motionärer, för att må bra, ändra livsstil Unga vuxna, 16-24 år Träning som identitet Social interaktion på gymet Ingår i kriminella nätverk 3

Viktigt att tränare tar ansvar Källa: Sjukvårdsrådgivningen Träning på gym fyller en viktig social funktion för många ungdomar och vuxna. Det är viktigt att ungdomar som tränar tas om hand av ansvariga tränare och instruktörer som kan vara goda förebilder. Detta kan ha stor betydelse för ungdomars inställning till anabola androgena steroider (förebygga). Att vara en förebild, vad är det? 4

Vad är motiverande samtal? Utvecklad av William Miller och Stephen Rollnick Syfte: Så ett frö till förändring. Har en optimistisk människosyn. Utforskar ambivalens och bemöter motstånd. Ett förhållningssätt och ett verktyg. Utgångspunkt – individens tankar, uppfattningar och upplevelser. Vi vill lära känna våra kunder först. 5

Förhållningssätt - anda Personen bemöts med positiv uppmärksamhet och respekteras i sin syn på saken – främjar samarbete och stimulerar till handling. Vill i första hand förstå och bekräfta, inte rätta till och komma med färdiga lösningar. Lockar fram förändringsprat och lyfter en persons egen kunskap. Stärker självtillit, självtilliten är klientens tro på sin egen förmåga att driva igenom och lyckas med en uppgift. Minskar risken för irritation och motargument. 6

Samtalsmetodik BÖRS

Bekräfta BÖRS Uppmärksamma kundens framsteg och utmaningar, förstärk det positiva. Odla en kompetenssyn på kunden. Synliggör och lyft tidigare framgångar. Styrke- och resurs inventera. 8

Öppna frågor BÖRS Skapar insikt och klarhet, aktiverar kunden. Ger mycket information. Börjar med vad, hur, vilka tankar? Hur kan du gå tillväga? Vad är det som är bra med…? Vad tror du kan hjälpa dig att…? Är en inbjudan Berätta mer… beskriv… Hjälper oss att bibehålla ett öppet sinne. Undvik ordet varför, varför? Ställ en fråga i taget, använd tystnaden, låt frågan sjunka in. Ger både kunden och dig tid att reflektera. 9

Övning Ställ de slutna frågorna till varandra Övning Ställ de slutna frågorna till varandra. Omformulera dem därefter till öppna frågor, (skriv ner). Avsluta med att ställa de öppna frågorna till varandra. Reflektera över eventuella skillnader i samtalet. Är du orolig för din hälsa? Är du intresserad av att veta mer om dopning? Du har väl hört talas om projektet 100% ren hårdträning? Om du fortsätter att dopa dig kommer din kropp att ta skada, tycker du att det är värt det?

Reflektioner och summeringar BÖRS Reflektioner uttrycker förståelse, speglar innehållet eller känslan i det som berättats Sjunkande tonläge, i motsats till frågor som är uppåtgående ”Det skulle vara jätteskönt att vakna utvilad på helgerna och känna sig stark” ”Du vill känna dig pigg och utvilad när du vaknar” Summeringar visar att vi är intresserade Leder till att personen känner sig lyssnad till – skapar kontakt och bygger förtroende Länkar ihop samtalet och hjälper oss att hålla röda tråden Låter kunden höra sig själv - förstärker förändringsprat Avsluta summeringen med en fråga: - Har jag fått med allt? Är det något du vill tillägga? 10

Övning Bemöt dessa uttalanden genom att utforska och uppmuntra personen att berätta mer. Använd reflektioner och öppna frågor. När jag slutar med pillren blir jag rastlös och irriterad… Att tänka och säga att jag ska sluta är lätt, att faktiskt göra det är något helt annat. Jag är en idiot, jag vet ju att det här är skadligt för mig. Det är du som är expert! Berätta för mig hur jag ska bli extremt vältränad då!

Hur gör man då? Förberedelser Genomförande Använd "Jag-budskap" Syfte Konkreta exempel på situation/beteende. Försvarsmekanismer Vem är personen? Nära i tid Genomförande Använd "Jag-budskap" Föreslå stöd och alternativ Ställ frågor, lyssna Förtydliga Sträva efter dialog 13

Jag-budskap Beteende/situation – det personen gör/har gjort, det feedbacken utgår ifrån ”När du... ” " I morse hörde/såg jag..." Min upplevelse/känsla/reaktion utifrån ovanstående beteende: ”Upplever jag/känner jag/blir jag…” Konsekvens – vad ovanstående får för konsekvens ”Det får till följd att… ” Alternativ – det jag vill att personen förändrar, förstärker, fortsätter med. ”Jag vill att…”

Hur gör man då? Uppföljning Gemensam plan Tillgänglig Nytt möte - uppföljning 15

Ambivalens Plus och minus – vågskål Lyssna uppmärksamt och summera kort det du hör. Vad fungerar bra med det du vet idag? Vad fungerar mindre bra? För-och nackdelar med nuläget. Nackdelar och fördelar med en förändring. 12

Motstånd - ”Äh, tror jag inte på ” Motstånd är naturligt. Förutfattade meningar. Myter; oftast inte (tillräcklig) kunskap. Har inte tänkt i de ”banorna”. Inte beredda, ointresserade av att göra någon förändring. 13

Några sätt att bemöta motstånd Summera vad personen säger, var nyfiken ”- Berätta mer…”. Informera i dialog. Betona personligt val och kontroll K: Jag kommer aldrig att sluta, vad du än säger! R: Du har helt rätt. Du bestämmer själv hur du ska göra. Reflektion K: Jag försöker ju! Om alla bara kunde sluta tjata så förbannat! R: Du gör så gott du kan. 16

Öva 2 och 2, informera i dialog Börja alltid med att ta reda på vad personen redan vet om ämnet: - Vad känner du till om anabola androgena steroider, om projektet 100%ren hårdträning? Lyssna och bekräfta: - Så du tänker att…, -Det är riktigt som du säger… Fråga om det är OK att ge information: - Är det OK att jag berättar vad jag vet om…? Invänta och respektera alltid svaret. Ge en lagom lång information. Fråga sedan vad personen tänker; - Hur låter det här tycker du? Vad tänker du om det jag berättade? 14

Förändringsprat - Det är klart att jag har hört att det inte är bra - Man kanske kan få det resultat man vill ha enbart genom träning men det är inte vad jag sett/hört - Jag är öppen och nyfiken för alla sidor - Visst finns det en poäng med ett sånt här projekt … - Det är klart att jag oroar mig för min hälsa... - Jag brukar klara av att genomföra det jag bestämt mig för... 15

Att arbeta vidare med Ge varandra feedback - "Jag-budskap". Arbeta med BÖRS metodiken. Träna på hur du kan ge information eller ny kunskap på det sätt vi övat idag. Se till att vara påläst, gör dagens innehåll till din kunskap. Var nyfiken, vad känner dina kunder till om projektet? Dela med dig av din kunskap. 17

Är vi själva i behov av beteendeförändring? ”Jag vill inte låta som en psykolog; jag håller inte på med terapi” Ovana med öppna frågor, ofta vana med att säga vad andra ska göra/instruera, ”tror oss veta” varför en person gör som hen gör. På vilket sätt vill jag vara en förebild? Vilken kontakt har jag/vi med kunderna idag? Vilka mål har jag/ vi? Vad skulle vara/kunna vara ett första steg för att komma dit? Skapa en plattform för kontakt, lär känna dina kunder, var en förebild, så här jobbar vi, vår policy är... 18

Nyfiken på mer? Tips på läsning www.fhi.se www.somra.se www.motivationalinterviewing.se Miller, W.R., Rollnick S. (2009) "Motiverande samtal – att motivera människor till förändring" Stefan Gunnarsson "Feedback, medvetna mötens magi" 21