15 års erfarenheter av breddad rekrytering Crister Skoglund Södertörns Högskola.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Halvtidsrapport: Trygghetsgruppen Stockholmskommissionen, träff den 31 augusti 2012.
Advertisements

1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Varför fokus på nyanlända just nu
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Geografiska begrepp svåra ord

Policy för miljö och hållbar utveckling
Studie och yrkesvägledning
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Hur nå högre kvalitet i universitetsutbildningen?
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Länets kommuner i samverkan
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Den äldsta tiden i människans Historia f. Kr f. Kr
Demokrati och hur Sverige styrs
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Vård- och.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
UIV Uppföljning av Insatser för Vuxna missbrukare Ulf Kassfeldt
Välkomna till informatörsutbildningen: Trygga din ekonomiska framtid Viveca Wallén Vrenning Finansinspektionen.
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Akademin och samhälle Ett universitet - Fyra samverkanskontor.
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Breddtjänster - ett nytt skede i IT-politiken IT-kommissionen och Region Skåne Lund 26 september 2002.
STUDENTREKRYTERINGSTEAMET KOMMUNIKATIONS- OCH MARKNADSAVDELNINGEN STUDENTREKRYTERING.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
Utbildningssociologiska studier av gymnasister och universitetsstudenter i Uppsala ILU, Uppsala universitet, 30 sept 2004 Föreläsningsserien Vetenskapliga.
Övergång gymnasieskola – högskola Helén Ängmo överdirektör, Skolverket
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
BREDDAD REKRYTERING NYBÖRJARE VID GÖTEBORGS UNIVERSITET 2014 TILLÄGG: GEOGRAFI FORSKNINGS- OCH INNOVATIONSKONTORET – ANALYS OCH UTVÄRDERING.
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
Enkätundersökning: Feriearbetarna De ungas upplevelse av arbete inom Vård och Omsorg inom Göteborgs Stad Erika Rodríguez Lindgren.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Studie om yrkes- och lärlingssystemen i Norden Johanna Enberg och Göran Melin Reykjavik den 22 maj 2014.
REKRYTERING AV AKADEMIKER En rapport i Svenskt Näringslivs serie - Akademi eller Verklighet - © Ribbing Deliberate.
Älskade barn i skolan Ett EU projekt medfinansierat av
Examensarbete 2017.
Något att tänka på när man söker pengar
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Att skriva en resonerande text
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Vad slags forskare och forskning skapas med bibliometri som grund för utvärdering och resursfördelning? Lena Lindgren & Björn Rombach Att beskriva och.
Den Nya tiden e. Kr.
Har du som förälder koll?
Handbok för studentambassadörer
Alumnrelationer vid LNU
För föräldrar till barn 6-12 år
Personen från Skolverket
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

15 års erfarenheter av breddad rekrytering Crister Skoglund Södertörns Högskola

Övergång från gymnasieskola till högre utbildning Huddinge kommun 28 %52 % Botkyrka kommun 25 %43 % Stockholm stad 37 %54 % Lärdom: Det går att bryta sociala mönster

Högskoleverkets kvalitetsgranskning 2012 Lärdom: Bred rekrytering leder inte till sämre kvalitet Kanske är det tvärtom!

Högskoleverkets kvalitetsgranskning 2012 Lärosäte Antal underkända Södertörns högskola0 Uppsala Universitet−3 Umeå Universitet−3 Stockholms Universitet−4 Lunds Universitet−6 Göteborgs Universitet−7

Södertörns högskola startade 1996 Vi var några nya lärare som hävdade att vi borde satsa på breddad rekrytering Ny forskning hade visat att många valde bort högre utbildning eftersom De trodde det var svårare att komma in än vad det faktiskt var De trodde att studierna skulle vara mycket svårare än gymnasiet De förstod inte hur studiestödet fungarde Vi vände oss till rektor Per Thullberg som sa OK En lärare fick 50% nedsättning En sekreterare på halvtid En hyfsad startbudget Vi vände oss till rektor Per Thullberg som sa OK En lärare fick 50% nedsättning En sekreterare på halvtid En hyfsad startbudget Lärdom: Stöd från en stark ledning är viktigt

Första tiden diskuterade vi mycket Vilken terminologi skulle vi använda? Arbetarklass - eller ungdom från icke akademiska miljöer Invandrarungdomar - ungdomar med annat modersmål än svenska Vilken rätt hade vi att blanda oss i andras livsval? Ville vi göra alla till akademiker? Var akademiker ”bättre” på något sätt? Alla skall inte bli akademiker men ingen ung människa med intresse och fallenhet för högre studier skall välja bort den möjligheten pga bristande information eller dåligt bemötande Lärdom: Lägg inte ned för mycket krut på språkliga frågor

I vårt första måldokument betonade vi att bred rekrytering är: En rättvisefråga Den högre utbildningen är en allmän angelägenhet som vi alla betalar via skattsedeln - då får inga grupper stängas ute En nationell resursfråga Att bara rekrytera studenter från ett smalt skikt i samhället är inte att ta tillvara de intellektuella resurserna i samhället på bästa sätt En fråga om representativitet och legitimitet Vid universitet och högskolor utbildas viktiga samhällsfunktionärer - sammansättningen på dem böra vara representativ för att ge legitimitet En kvalitetsfråga Mångfald ökar antalet perspektiv och bidrar därmed till att kvaliteten i utbildning och forskning höjs Lärdom: Kvalitetsargumentet är viktigt för att få med sig akademin

Vi drog direkt igång en rad projekt Lärdom: Det är viktigt att ha resurser så man kan göra konkreta saker - inte bara skriva måldokument Regelbundna träffar med områdets gymnasierektorer För att diskutera hur ungdomar kan stödjas i sitt utbildningsval Regelbundna träffar med områdets gymnasierektorer För att diskutera hur ungdomar kan stödjas i sitt utbildningsval En skrift på spanska som förklarade det svensk högre utbildning För föräldrar Togs över av HSV Gjorde besök i kyrkor och moskeer För att förklara för föräldrar hur det svenska systemet fungerar Gjorde besök i kyrkor och moskeer För att förklara för föräldrar hur det svenska systemet fungerar Fick ihop den första gruppen student- ambassadörer

Lärdom: Kolla vad som händer i andra länder Vi upptäckte engelska sidor på Internet

Arbetet skall inte bara handla om rekrytering Utan också om att få studenterna att stanna kvar Och lyckas med sina studier Från England lånade vi cirkelmodellen Lärdom: Sätt in arbetet i ett större sammanhang

Läxläsning Samarbete högskola-skola Besök på militärförläggningar Regelbundna skolbesök Reklam på oväntade platser Studentproducerad reklam Exempel på insatser för att väcka tanken Lärdom: Revirstrider uppstår lätt

Rektorsträffar Medverkan i lärares studiedagar Studievägledarträffar Föräldramöten Kontakt med religiösa ledare Arbete med insats- ledare i storstads- satsningen Exempel på insatser för att nå påverkare Lärdom: Krävande att hålla kontakterna vid liv

Satsning på terminsstarten Bevakande av ”nollning” Introduktionstermin Akademiskt startår Rinkeby - College Exempel på insatser för bra övergång Lärdom: Svårt att behålla i dagens slimmade system

Personalfortbildning - Studiedagar, debatter - Skrifter om t.ex. talängslan Språkverkstad som utvecklats till allmän studieverkstad Rikligt med studieplatser Andaktsrum Mentorsprojekt Exempel på insatser för studiemiljön Lärdom: Borde kanske skiljas från rekryterings- arbettet

Några erfarenheter Det går att bryta sociala mönster Men det fordrar envishet och resurser Ibland blir det fel även om man vill väl Ibland sätter yttre omständigheter käppar i hjulet, som när komvux fick ändrade regler Betrakta inte alla studenter med utländsk bakgrund som ”religiösa” Det är viktigt att ha “hela akademin” med sig Organisation och inplacering är viktigt Den könsmässiga snedrekryteringen verkar vara svårast att komma åt Det går att bryta sociala mönster Men det fordrar envishet och resurser Ibland blir det fel även om man vill väl Ibland sätter yttre omständigheter käppar i hjulet, som när komvux fick ändrade regler Betrakta inte alla studenter med utländsk bakgrund som ”religiösa” Det är viktigt att ha “hela akademin” med sig Organisation och inplacering är viktigt Den könsmässiga snedrekryteringen verkar vara svårast att komma åt