Förstelärare, principer från vt 2016 1. Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Skola och arbetsliv i samverkan
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Behörighetsförordningen
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Läroplansträff Välkomna!.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Karriär för lärare i Stockholms stad
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Föräldraråd
Mari Elfving Lindeskolan i Lindesberg
SKOLRÅD VÄLKOMNA!. SKOLRÅD Dagordningen – Aktuellt från enheten, kommunen – Aktuella skolfrågor t ex skolinspektionsbesöket, inför.
SKOLRÅD VÄLKOMNA!. SKOLRÅD Dagordningen – Aktuellt från enheten, kommunen – Aktuella skolfrågor t ex nästa läsår, läxor, ledigheter.
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läslyftet det senaste nuläget.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Skolutveckling via digitala medier
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Välkomna till förskoleklassen på Idalaskolan och Svaleboskolan.
Lärarlönelyftet Rev Politiskt beslut om statsbidrag för höjda lärarlöner Utfärdad 11 februari 2016, SFS 2016:100 1.
Två legitimationer  En lärarlegitimation  En förskollärarlegitimation.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Hjärtligt välkomna till oss på Hörningsnässkolan Föräldramöte september 2016.
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lärarlönelyftet.
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Begreppet undervisning
Tidigare granskningar
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet , efter urvalsprocess ht 15, ska bibehållas förutsatt att: a) elevantal på våra enheter är (någorlunda) oförändrat, b) bidragsramen kvarstår. Grundprincip är då att: om en förstelärare på enheten avslutar sin tjänst i Nacka kommun* får enheten utse en ny förstelärare. Följande gäller: 2. Rektor beslutar om intern ansökan 3. Läraren ska genomgå FA med gott resultat, dvs. bli förstelärarmeriterad 4. Tillträdesdatum för försteläraren beslutas av Produktionsdirektör 5. Läraren blir förstelärare inom Välfärd skola i fyra år med möjlighet till förlängning * Man kan alltså inte utse en ny förstelärare om försteläraren byter enhet inom Välfärd skola eller är tjänstledig. Om stora avvikelser från fördelning uppstår kommer vi korrigera om vår bidragsram utökas.

Lärarlönelyftet UTGÅNGSPUNKTER I NULÄGET, MED RESERVATION FÖR FÖRÄNDRINGAR En fördelning kommer att göras där det framgår hur många lärare* som kan ta del av Lärarlönelyftet på varje enhet Öppen och transparent process där lärare ska ansöka till rektor Ett särskilt protokoll/ansökningsformulär kommer att användas, vilket säkerställer kompetens utifrån förordningskriterier Skolledare och karriärtjänstlärare (förstelärare och lektorer) kommer inte kunna ta del av Lärarlönelyftet inom Välfärd skola Grundkrav: Anställd minst tre senaste åren inom Välfärd skola Lönetillägget utfaller retroaktivt från 1 juli 2016 och gäller ett (1) år. Lönetillägg: SEK/månad Tidsramar: Information ska gå ut i augusti, ansökan och beslut på varje enhet under september. Rekvirering i oktober. * Med lärare avses lärare med lärarlegitimation. Max 10 % av statsbidraget kan gå till förskollärare med förskollärarlegitimation och fritidspedagoger. Det kan bli aktuellt med ett annat ansökningsförfarande för de senare personalkategorierna.

Lärarlönelyftet – vad betyder följande? Kriterier för att komma ifråga för Lärarlönelyftet Läraren ska arbeta med undervisning eller med uppgifter som hör till undervisningen eller andra uppgifter av pedagogisk natur Läraren ska vara särskilt kvalificerad för verksamheten och den undervisning som bedrivs lararlonelyftet

Lärarlönelyftet – vad betyder följande? Läraren ska ha utvecklat undervisningen Läraren ska ha visat intresse för och god förmåga till att utveckla undervisningen på egen hand och tillsammans med kollegor och därigenom förbättrat elevernas studieresultat eller måluppfyllelsen i skolan. Detta ska ha skett genom att hon eller han har tagit särskilt ansvar för att utveckla undervisningen genom kollegialt lärande i former som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, med stöd av formell utbildning på avancerad nivå utöver lärarexamen eller förskollärarexamen förbättrat undervisningens innehåll, metoder och arbetssätt, tagit särskilt ansvar för att stödja lärar- eller förskollärarstudenter och kollegor som är nya i yrket eller tagit särskilt ansvar för att utveckla ämnen eller ämnesövergripande områden, eller tagit särskilt ansvar för särskilt komplicerade undervisningssituationer.

Välfärd skolas Språksatsning En långsiktig satsning! Nya enheter går in i Läslyftet Vi fortsätter med träffar för språkombud förskolan och språkombud grundskolan Föreläsningar kommer att erbjudas även kommande läsår ”Vägledningen” kommer att utvecklas, bl.a. för fritidshemmet, gymnasiet och utifrån nytt bedömningsstöd åk 1-3 i svenska Erbjudande implementeringsstöd: Nya kunskapskrav i svenska åk 1 och bedömningsstöd Vi vill hälsa lärare i svenska åk 1 välkomna till Nackasalen: Fredagen den 19 augusti kl. 9-11:30 Mer information och anmälningslänk mejlas till rektorer

Samrättning NP svenska åk 6/9 Utvärdering med rättande lärare åk 6 och 9 efter samrättningens genomförande.

Samrättning NP svenska åk 6/9 Utvärdering med rättande lärare åk 6 och 9 efter samrättningens genomförande.

Samrättning NP svenska åk 6/9 Utvärdering med rättande lärare åk 6 och 9 efter samrättningens genomförande.

Samrättning NP svenska åk 6/9 Hur går vi vidare? Utvärdering med er rektorer senare i vår (eventuellt med alla lärare i svenska åk 6 och 9). Efter utvärderingar och genomgång av kostnader fattar vi beslut om nästa läsår. Om samrättning ska äga rum och i vilka ämnen/delprov.