Orebro.se Basgrupper Grupp 1 Anna Bengtsson, Anja Leszczynska, Maria Lander, Ulrika Wedding, Malin Myhrberg, Anders Hallman, Anna Eva Ohlsson, Erik Sundeman,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Dolda kunskaper avslutande möte
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Individuellt lärande tillsammans
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Nya Elementar!.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Läroplansträff Välkomna!.
En utmanande 7-stegskur för medvetet bemötande på bibliotek
Hej och välkomna!.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Gymnasiechef Vendela Lehn
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Föräldraråd
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
VARFÖR UTVÄRDERINGSVERKSTAD? GENOMFÖRANDE AV UTVÄRDERINGSVERKSTAD TEORI (SYN PÅ MÄNNISKAN) NATIONELLT INTERNATIONELLT LAILA NIKLASSON MDH Utvärderingsverkstäder.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Läroplansträff fritidshem
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 november 2003.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Orebro.se Basgrupper Grupp 1 Anna Bengtsson, Anja Leszczynska, Maria Lander, Ulrika Wedding, Malin Myhrberg, Anders Hallman, Anna Eva Ohlsson, Erik Sundeman,
Orebro.se Basgrupper Grupp 1 Anna Bengtsson, Anja Leszczynska, Maria Lander, Ulrika Wedding, Malin Myhrberg, Anders Hallman, Anna Eva Ohlsson, Erik Sundeman,
Vi satsar på chefs- och ledarskapet - nyckeln till framgång! Örebro kommun SVERIGES VIKTIGASTE CHEFSJOBB. Stärkt ledarkultur för resultat!
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Toppkompetens i Borgå Möte Toppkompetens i Borgå Program för U-tjänster Topprogram skolvis LP 2016.
Orebro.se Basgrupper Grupp 1 Anna Bengtsson, Anja Leszczynska, Maria Lander, Ulrika Wedding, Malin Myhrberg, Anders Hallman, Anna Eva Ohlsson, Erik Sundeman,
2015 års skolkommission Hur kan vi utveckla en likvärdig skola? Anna Ekström Ordförande Skolkommissionen.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Orebro.se Vilket uppdrag har du som förstelärare idag? Om du inte har något specifikt uppdrag, vad brinner du för? Logga in på classlab.com och svara!
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
From Great To Excellent
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Action Learning.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkommen till Kick off vt 2018.
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Vill du vara med och bidra till verksamhetens
Presentationens avskrift:

orebro.se Basgrupper Grupp 1 Anna Bengtsson, Anja Leszczynska, Maria Lander, Ulrika Wedding, Malin Myhrberg, Anders Hallman, Anna Eva Ohlsson, Erik Sundeman, Eeva Matikainen Grupp2 Anna Lena Kanto, Jörgen Larsen, Ann-Christin Heerman, Daniel Broadley, Camilla Andersson, Christina Kjellsdotter Ander, Bertil Eliasson, Peter Stenberg, Liselotte Bragd Grupp 3 Maria Lemon, Sofie Holmqvist, Bodil Holmström, Christer Blom, Marie Åhrling, Petronella Ekström, Christer Backlund, Magnus Riseby Grupp 4 Lisa Fredriksson, Ewa Lena Therus, Liselotte Höppe Persson, Anneli Carlsson Starmark, Anders Hagsten, Ola Åkerlund, Peter Larsson, Torbjörn Jansson Grupp 5 Rickard Pauly, Anna Karin Hedlund, Mårten Persson, Anna Larsson, Per Johansson, Therese Viberg, Joacim Zetterman, Magnus Åkerblad, Grupp 6 Maria Ersmark, Annika Walter, Anne-Sophie Skalin, Therese Maran, Anne Granfelt, Ola Jävergård, Kenth Rohlén, Åke Lindqvist Grupp 7 Kerstin Eklund, Malin Granath, Erland Skommevik, Jessica Hallonqvist, Magdalena Stenman, Marie Gilbertsson, Helena Salo-Ohlsson, Emma Strömqvist Lund Grupp 8 Anna Forsman, Marie Rex, Lars Tuvestad, Ulrika Duvman Rydén, Pernilla Pettersson, Malin Myhrberg, Elisabeth Lindgren Röjler, Emma Herou

orebro.se Rektorsgrupper Grupp 1 Ingela B, Micke B, Åke J, Jonas BW, Annika K, Mats K, Jonas BW, Håkan Å Grupp 2 Lars N, Ken D, Anders L, Tina O, Anna Karin A, Monica M, Robert F, Unni T, Peter T, Anders A, Maria Å

orebro.se Program för dagen 9.00 Inledning: Anders, Vendela och Cicci 9.20 Organisation och genomförande av nätverket 9.40 Förväntningar, fantasier, föreställningar, utmaningar Fika Skolverkets rapport: Vad gör försteläraren? - Presentation och diskussion i basgrupperna Möjligheter och utmaningar för det kollegiala lärandet - Lärande, handledning och reflektion tillsammans med kollegor (Max) Reflekterande team (i basgrupperna samt i rektorsgrupperna) Lunch Fortsatt arbete med reflekterande team Gemensamt lärande för förstelärare -Erfarenheter från samarbete med KU i förstelärarnärverk (Edvin) -Nätverksportal för förstelärare (Emma) Arbete i basgrupperna Fika Pedagog Örebro: En plattform för erfarenhetsutbyte och goda exempel på utvecklingsarbete i skolan - Att kommunicera sitt lärande och arbete med utveckling i skola (Stefan och Carina) Summering och avstamp inför nätverksträff 2

orebro.se Kvalitetsutvecklarna, roll och uppdrag Det övergripande uppdraget som kvalitetsutvecklare innebär att samarbeta med skolledning och lärarlag för att organisera och genomföra kollegiala lärprocesser som leder till ökad kvalitet i det praktiska arbetet. Vår roll i förstelärarnätverket; Samarbeta med gymnasieförvaltning och förstelärare inom gymnasiet för att organisera och driva ett lärandenätverk för förstelärare. Hej

orebro.se Trailer: Förstelärarna 9/9 ZlE8As

orebro.se Förstelärarnas nätverk Förväntningar Utmaningar Fantasier Föreställningar

orebro.se Fika

orebro.se Skolverkets rapport: Vad gör försteläraren? Skolverkets fyra områden för att skapa goda förutsättningar för förstelärarna; Förstelärare bör ha en nyckelroll i det kollegiala lärandet Uppdraget bör vara tydligt formulerat i såväl omfattning som innehåll, och uppdraget bör tydliggöras för övriga lärare och personal på skolan Det bör finnas en balans mellan övergripande och lokala uppdrag samt tid för undervisning I de fall förstelärare har omfattande uppdrag bör huvudmannen överväga att frigöra tid från deras ordinarie tjänst.

orebro.se Kollegialt lärande Vilka är dina erfarenheter av kollegialt lärande? - Förstelärare bör ha en nyckelroll i det kollegiala lärandet! Det har blivit mer fokus på kollegialt lärande som gör att vi lär och utvärderar varandras prestationer och det har ökat möjligheten för pedagogiska diskussioner. / En förstelärare

orebro.se Nätverk – en möjlighet för lärande och erfarenhetsutbyte ”Välkommen den första träffen för att starta ett lärandenätverk för förstelärare inom gymnasieskolan.” … i form av en kollegial lärprocess med fokus på att utveckla kvalitet i undervisning och andra aspekter av det pedagogiska uppdraget. Lärandet tar utgångspunkt i forskning om skolan, om lärande och skolutveckling, men också i de samlade erfarenheter och goda exempel på utvecklingsarbete som finns i skolan.”

orebro.se Improving Schools in Sweden: An OECD Perspective Evidence also suggests that many Swedish teachers work alone and are not benefiting from potential feedback and peer-learning opportunities that their colleagues can provide to improve and innovate their teaching practices. (s. 125)

orebro.se Skolverket: … kollegial fortbildning påverkar lärare och elever men det finns väldigt lite bevis för att individuell fortbildning gör det. (skolverket.se ) Kollegialt lärande nyckelfaktor för framgångsrik skolutveckling!

orebro.se Reflekterande team … en metod för att organisera erfarenhets och kunskapsutbyte genom lösningsfokuserade samtal kring ”äkta frågor”, d v s utmaningar och svårigheter som man ställs inför i vardag. I samtalet ges en ”probleminnehavare”, men även övriga deltagare, nya perspektiv på upplevda svårigheter och utmaningar. Goda exempel och andra perspektiv på utmaningar och svårigheter kan göras användbara! Var noga med att följa moment och tider (tiderna kan eventuellt justeras beroende på gruppens storlek). Utse någon som håller koll på tiderna!

orebro.se Samtalet Grund i, och många likheter med, vardagens samtal … men ett samtal med förutbestämda former och ett förutbestämt syfte! Max Jakobsson Öppet och lyhört lyssnande är den viktigaste komponenten i samtal i reflekterande team.

orebro.se Utgångspunkt för samtalet Var och en berättar om en utmaning/svårighet som hänger samman med försteläraruppdraget (3 min.). Utmaningen/svårigheten ska vara konkret – beskriv en händelse situation i din vardag som tydliggör svårigheten/utmaningen!

orebro.se Uppgifter för försteläraren Diskussioner Seminarier Coachning Spegling Uppföljande samtal Stödja kolleger Professionell utveckling Utveckla det kollegiala lärandet Förslag på uppgifter för försteläraren i ”uppdragsbeskrivningen”

orebro.se Utmaning/svårighet: ta utgångspunkt i dessa områden Kompetens- och kunskapsmässiga utmaningar t.ex.: Förstelärarens kunskaper och förmågor för att organisera och genomföra seminarier, spegling och professionell utveckling. Kulturella och sociala utmaningar t.ex.: Klimat för lärande och utveckling i organisationen/arbetslaget (skolkultur) Organisatoriska och tidsmässiga utmaningar t.ex.: Gemensam tid för samtal, seminarier etc. Organisation och tydlighet för utvecklingsarbetet: vem gör vad? med vilket mandat? stöd? Rektorer Förstelärare Förstelärare /Rektorer

orebro.se LUNCH LUNCH

orebro.se Reflekterande team (i basgrupperna samt i rektorsgrupperna)

orebro.se Nätverk för förstelärare, ett exempel från grundskolan Förstelärare och rektorer från Östernärkes grundskolor Två kvalitetsutvecklare som lärledare Mötestid 1 tillfälle/månad (1,5h)

orebro.se Det professionella lärandet, Helen Timperley

orebro.se Arbetsgången Individuell förberedelse Kollegialt arbete Aktivitet Gemensam uppföljning

orebro.se Skolverkets upplägg för matematiklyftet

orebro.se Upplägg för förstelärarna i Östernärke

orebro.se Vinster Stärkta i vår roll att utveckla undervisningen Gemensamma diskussioner med andra förstelärare Starten på ett nätverk för förstelärare Nya perspektiv på hur fortbildning kan organiseras Erfarenhet av systematiskt arbete med teoretisk anknytning Avsatt tid för strukturerade pedagogiska diskussioner Ökad förståelse för hur kollegialt lärande kan organiseras

orebro.se Nätverksportal för förstelärare

orebro.se Arbete i basgrupperna Läs ”att leda möten för lärande” Reflektera kring hur texten kan användas? Diskutera följande; Hur kan ni använda er grupp som utgångspunkt för ett kollegialt lärande? Hur vill ni definiera ert tillvägagångssätt i respektive basgrupp? Samtala om: arbetssätt, innehåll, fokus/avgränsning och kommunikation. Sammanfatta och maila

orebro.se Fika

orebro.se Pedagog Örebro: En plattform för erfarenhetsutbyte och goda exempel på utvecklingsarbete i skolan - Att kommunicera sitt lärande och arbete med utveckling i skola (Stefan och Carina)

orebro.se Summering och avstamp inför nätverksträff 2 Dagens syfte Diskussion om organisationen, formerna och innehållet för det gemensamma lärandet. Hur ser ni på försteläraruppdraget? Vad kan försteläraruppdraget betyda för utvecklingen av kvalitet i det pedagogiska arbetet? Förväntningar på nätverket?

orebro.se Övriga datum för träffarna under läsåret: 5 november kl lokal Handskmakaren 20 januari kl lokal Handskmakaren 21 april kl lokal Studion (+rektorer)