Pedagogisk dokumentation för att ta tillvara barns förundran och främja lärande Gunilla Dahlberg Lerum 4 mars.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Empowerment i teori och praktik?
Barn och ungdomars utveckling
Inför nationella provet i svenska
Styrd helpdesk Normer och Värden
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Vardagens komplexitet - Samhällets tankeförenkling
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Historia- Drömmar - Identitet
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Kritiskt förhållningssätt
Steg för livet
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Religion.
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Kurs mindfulness Studenthälsan
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Individuellt lärande tillsammans
- Att vara personlig och beröra
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Kurs mindfulness Studenthälsan
Mänskliga rättigheter -
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Inför nationella provet i svenska
KÄNGURUNS FÖRSKOLA. KÄNGURUNS FÖRSKOLA Mölndals vision 2022 Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker.
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Om buden.
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Om Tro.
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Pedagogisk dokumentation för att ta tillvara barns förundran och främja lärande Gunilla Dahlberg Lerum 4 mars

FÖRUNDRAN FÖRUNDRAN

STOCKHOLMSPROJEKTET TÄNKA NYTT TÄNKA NYTT EXPERIMENTERA EXPERIMENTERAFÖRÄNDRINGSPROCESSER

Dahlberg, Moss & Pence, 1999/2011: Från kvalitet till meningsskapande. Liber Förlag. Barsotti mfl, 2015: Hundra sätt att förundras

FormuleringsarenaRealiseringsarena Lindensjö & Lundgren (2000). Utbildningsreformer och politisk styrning, s.173

NÄTVERKPROJEKTARBETEN PEDAGOGISK DOKUMENTATION

PEDAGOGIK/DIDAKTIK OCH OCH ORGANISATION ORGANISATION

Vart är vi på väg – kvalitetssäkringstänkandet?

Kvalitetssäkringstänkandet OlikhetTester MångfaldStandards AutonomiKontroll Delaktighet Bedömningar TilltroMisstro?

Det globala sammanhanget- hur påverkar det oss? PISA TIMMS PEARLS Jämförelser?

Kvalitetssäkringstänkandet Omfattande kvalitetsredovisningar och ökad kontroll? Det mätbara hamnar i centrum – relationen mål och resultat – var finns processen?

Tämjer vi och programmerar barns subjektivitet och lärprocesser? Tämjer vi och programmerar barns subjektivitet och lärprocesser?

TILLTRO TILL NUMMER HANDLING PÅ AVSTÅND (Porter, 1995)

Kvaliteten tycks inte kunna bli säkrad förrän den kan uttryckas i siffror. Siffrorna härskar, medan kvalificerade omdömen betraktas med misstro. Sven-Erik Liedman

Nummer som kulturella praktiker Nummer som kulturella praktiker... skapar kulturella teorier om vilka vi är och vilka vi borde vara – skapar oss som subjekt... de skapar principer kring vad vi tänker om, vad vi hoppas på och hur vi handlar Tom Popkewitz, 2009

Vi lägger problemen i barnen Essentialism Essentialism VAKSAMHET VARSAMHET

Problembarnets decennier? Alltfler barn/elever konstrueras som elever med behov av särskilt stöd? Vaksamhet!

ATT RITA KARTOR ATT RITA KARTOR

Mein Herr såg oerhört förvirrad ut så jag tyckte att det var bäst att tala om något annat. “Vilken underbar sak en fickkarta är!” påpekade jag. “Det är en annan sak som vi lärt från er nation sa Mein Herr. “ Att göra kartor. Men vi har fört det mycket längre än ni. Vad skulle ni säga att den största karta skulle vara, som kan vara användbar?” “Omkring sex tum per mile” “Bara sex tum!” utropade Mein Herr. “Vi kom mycket snart fram till sex yards per mile. Sedan har vi provat hundra yards per mile. Och sedan kom den mest storslagna idén av alla! Vi gjorde faktiskt en karta av landet med skalan en mile per mile!” “Har ni använt den mycket?” frågade jag. “Den har inte lagts ut än.” sa Mein Herr. “Bönderna protesterade, de sa att den skulle täcka hela landet och utestänga solljuset! Så nu använder vi själva landet som sin egen karta, och jag kan försäkra att det går nästan lika bra.” Lewis Carroll

Hur vi följer upp och utvärderar våra pedagogiska verksamheter är en av de viktigaste frågor som vi har att ta ställning till. Dahlberg, Lundgren & Åsén (1991). Att utvärdera barnomsorg

Att gå på två ben

Vart är vi på väg – kvalitetssäkringstänkandet? A B C 1 2 3

UNDRAN – FÖRUNDRAN? BILD på tre flickor som utforskar alfabetet?

“LYSSNA AV – LYHÖRDHET” Vad är det för pågående processer som barnen är inbegripna i och utforskar i situationen? PEDAGOGISK DOKUMENTATION

Hur agera som pedagog? Vara involverad i det som barnen är engagerade i och med omsorg ta vara på det som barnen håller på att utforska UTAN att direkt kontrollera och bedömma

Återbesöka en händelse genom pedagogisk dokumentation CASPERS NAMN CASPERS NAMNBILDER

EXPLOSION AV NAMN EXPLOSION AV NAMN

... förbinder läsandet och skrivandet till frågor som uppstår i vardagliga händelser och som rör barnen själva och som förbinder olika “ämnen” “Hänger upp bokstäverna i LIVET självt” Liselott Olsson Liselott Olsson

“Hänger upp bokstäverna i LIVET självt” Liselott Olsson Liselott Olsson

RIT, SKRIV OCH LÄS Skapa situationer som uppmuntrar ett berättande, ritande, skrivande och läsande

PEDAGOGISK DOKUMENTATION I TILLBLIVELSE

Pedagogisk dokumentation

Pedagogik och organisation måste hänga ihop Pedagoger Pedagogistor - equip AtelieristorForskningscenter/dokumentationscentral

Pedagogisk dokumentation - REGGIO har sin grund i VÄRDEN OCH ETIK DEMOKRATI – en förskola av hög kvalitet för alla barn

Dokumentation kan erbjuda barn och vuxna verkliga ögonblick av demokrati. En demokrati som har sitt ursprung i erkännandet och synliggörandet av olikhet åstadkommen genom dialog. Detta handlar om värden och etik. Carlina Rinaldi

Alla barn är intelligenta OM

Ett barn har hundra språk men förlorar nittionio på vägen genom utbildningssystemet Loris Malaguzzi

Salig spagettiröra Salig spagettiröra

Barn är transdisciplinära och rhizomatiska tänkare

Progettazione – projekterande en process av experimenterande och forskning där barn och pedagoger skapar ett problem innan de söker efter lösningar Färdiga svar?

Pedagogisk dokumentation – välkomnandets och gästfrihetens didaktik Börjar med ett AKTIVT LYSSNANDE

Pedagogisk dokumentation – välkomnandets och gästfrihetens förhållningssätt och didaktik Börjar med ett AKTIVT LYSSNANDE

Pedagogisk dokumentation Att som pedagog ”lära sig att lyssna” på barns/elevers teorier, hypoteser, handlingar och drömmar. Följa och förstå de lärstrategier som de använder när de utforskar och konstruerar världen. Utmana barns lärande

BILDER PÅ LYSSNANDE

SAMTIDIGHETEN: Pedagogisk dokumentation som grund för formativ värdering Pedagogisk dokumentation som grund för formativ värdering Pedagogisk dokumentation som redskap för att utmana dominerande diskurser Pedagogisk dokumentation som redskap för att utmana dominerande diskurser Pedagogisk dokumentation som transformativ kraft Pedagogisk dokumentation som transformativ kraft

“Nu dokumenterar ni bara!” “Det är så konstigt på vår förskola nu!” “Det är så konstigt på vår förskola nu!”

PEDAGOGISK DOKUMENTATION SOM GRUND FÖR FORMATIV VÄRDERING PEDAGOGISK DOKUMENTATION SOM GRUND FÖR FORMATIV VÄRDERING

Utvärdering och bedömning MÅL RAMAR PROCESS RESULTAT Hela kedjan behöver följas Dahlberg, Lundgren & Åsen, 1991 Dahlberg, Lundgren & Åsen, 1991

BILDER PÅ PROCESSER BILDER PÅ PROCESSERRÅDJURET Förskolan - Äventyret Ingela Elfströms avhandling finns på Stockholms universitets hemsida under DIVA

Den här situationen skapar meningsfullhet både för barn och pedagoger

John Dewey – den reflekterande praktikern Vikten av att pedagoger själva är delaktiga som medforskare vid förändring och utveckling av sitt arbete.... inte bara reproducenter av kunskap utan också delaktiga i producerandet av ny kunskap

PEDAGOGISK DOKUMENTATION SOM REDSKAP FÖR ATT UTMANA DOMINERANDE DISKUSER

Michel Foucault Vi styrs genom dominerande diskurser Diskurserna utövar makt över vårt tänkande – vi görs och gör oss själva till subjekt.

Fråga – svars mönstret Pedagogikens värsta fiende? Pedagogikens värsta fiende?

Siv: Och så är det någonting mer som inte finns på vintern …som en del fåglar äter…som vi pratade om förra veckan, som har kommit tillbaka nu. Bo: Vilka då? Siv:Ja, vad är det som flyger omkring i luften nu, en massa små djur Bo: Fåglar…bin…humlor Siv: Jag tänker på pyttesmå djur…Du sa ett... Bo:Humla Siv: Hmm, och så finns det fler insekter, dom som brukar komma och bits. Vet du vad det är för ena, Alvar? Som biter oss på sommaren och så kliar det. Alvar: Ett bi Siv: Jaa (härmar ett surrande ljud) Bo:Getingar Siv: Jag tänker på myggor Bo: Vadå? Siv: Myggor

Om man inte tillåts att själv tänka ut sina frågor, om människor häller dem över dig, då har man inte mycket att säga. I mötet med andra, och när varje barn bidrar med sin andel, då uppstår ett ”tillblivande” mellan de olika perspektiven. Då sätts ett block i rörelse, ett block, som inte längre tillhör någon, utan finns ”mellan” alla /.../ Som en liten båt som barn låter flyta och släpper, och som stjäls av andra. Gilles Deleuze

Frågor att ställa till dokumentationen Hur har vi konstruerat det lärande barnet och den lärande pedagogen? Hur har vi konstruerat vår syn på kunskap och lärande? Hur har vi konstruerat miljön? Vilka erbjudanden finns i miljön för barns gestaltande, symbolhantering och meningsskapande?

Iscensätta lärmiljöer Vilka erbjudanden finns i miljön för barns symbolhantering och gestaltning? BILDER PÅ MILJÖER BILDER PÅ MILJÖER

PEDAGOGISK DOKUMENTATION SOM TRANSFORMATIV OCH DEMOKRATISK KRAFT FÖR ATT TA TILLVARA VITALITETEN I HÄNDELSEN

Stella Nova Vikten av att ta barn med RESPEKT och LYSSNANDE BILDER från projektet barns spår i Hallonbergen

DU BLIR VAD DU MÖTER DU BLIR VAD DU MÖTER Dahlberg & Moss: Ethics and Politics in Early Chidlhood Education

Skulle ni vilja göra en GÅVA till Hallonbergens centrum? Skulle ni vilja göra en GÅVA till Hallonbergens centrum?

ROBOTAR

PISTOL

Barn är redan ”mikro-politiskt globala” - de är redan involverade och delaktiga i det globala

Vi får inte tappa tilltron till LIVET och VÄRLDEN