Föräldraråd den 5 oktober 2010 Närvarande: Elever: Alexandra Kullman, Anna-Maria Kullberg och Stina Loeb. Personal: Björn Bertilsson, Karin.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete på Svedenskolan
Likabehandlingsplaner: granskning och förslag till förbättringsområden Presentation för personalgrupp 18 jan Bengt Andersson.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Välkomna till Östra skolan hösten 2010
Vardaglig observationer
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Redovisning av uppdrag ang
Dagordning föräldraråd 2/6
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
Mål- och resultatstyrning
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Föräldraråd
Hovstaskolans styrdokument
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Plan mot diskriminering och kränkande behandling.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
på föräldramöte för år 3-6!
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Föräldraråd Syfte: En möjlighet för föräldrar att medverka i och ha inflytande på skolans verksamhet som helhet Att vara en diskussionspart.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Arbetsplatsträff Elevenkäten – steg 2 Elevenkätsresultaten hittar ni på Driven, en mapp som heter APT är delad med er.
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Föräldraråd den 5 oktober 2010 Närvarande: Elever: Alexandra Kullman, Anna-Maria Kullberg och Stina Loeb. Personal: Björn Bertilsson, Karin Brandi,
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Dialogmöte förskoleklass
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Pedagogiskt årshjul Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete Januari Februari MarsAprilMajJuniJuliAugustiSeptemberOktoberNovemberDecember.
Samverkansråd
Presentationens avskrift:

Föräldraråd den 5 oktober 2010 Närvarande: Elever: Alexandra Kullman, Anna-Maria Kullberg och Stina Loeb. Personal: Björn Bertilsson, Karin Brandi, Marie Petersson, Helena Odelgård, Robert Eriksson Föräldrar: Ewa Klinthäll, Anna-Lena Ringsbacka, Ulrica Karlsson, Carina Gerhardsson och Linda Gustafson.

Dagordning Elevrådet Skolans kvalitetsrapport Skolinspektionens rapport Likabehandlingsplan ÖPP Övrigt

Elevrådet 1.Lilla elevrådet 2.Rastlåda för alla i år 1-6 med olika bollar och hopprep. 3.Olika kontakter för att förbättra arbetsmiljön för eleverna 4.Planerar Julkul tillsammans med andra elevråd i kommunen. 5.Utbildning till skyddsombud och i mötesteknik.

Övrigt Inget speciellt togs upp.

Målsättning Under läsåret har följande mål prioriterats på Vislandaskolan: –Vidareutveckla arbetet med kunskap och bedömning, –Utveckla lärarkårens IT- och mediekompetens. –Vidareutveckla arbetet med värdegrunden, Hela rapporten finns på hemsidan:

Kunskap och bedömning Utvecklingsområde: - Vidareutveckla arbetet för området kunskap och bedömning, Skolan har avsatt ca 50% av studiedagarna och varannan vecka ca 1,5 h till arbetet. Sammanfattningsvis har skolan utvecklat planeringar och matriser i no, so och engelska i ett f-9 perspektiv för att ge förslag till kommunövergripande matriser. Matriserna till dessa har börjat användas som de skriftliga omdömena. Vid sidan av detta har man även arbetat med de matriser som tagits fram under förgående läsår. Dokumentationsformen kommer att vidareutvecklas under kommande läsår.

Värdegrund Utvecklingsområde -Vidareutveckla arbetet med värdegrunden. Vad gäller arbetet med värdegrunden kan man under det gånga året se att verksamheten har påverkats. Klimatet har varit gott i det stora hela och arbetet med allas lika rätt och värde har slagit ut väl. Skolan kommer att fortsätta arbeta medvetet med denna fråga för att behålla och utveckla klimatet på skolan till en tillåtande miljö för alla.

Kränkande behandling Uppföljning Höstterminen 2008 började skolan arbeta mer systematiskt vad gäller utredningar och uppföljningar vilket varit positivt. Då infördes även en struktur vid utredningen som visat sig vara ett gott stöd för att få med allt. Ansvaret för utredningarna då kränkningar skett mellan elever ligger på elevmiljösamordnaren i dialog med rektor. Vad gällande om lärare kränker en elev ligger detta på rektor eller biträdande rektor. I kritiken från Skolinspektionen påtalas att man måste göra planen mer känd för både elever och föräldrar. I deras inspektion var det inte alla elever som kände till planen.

Nationella prov i år 3 Nationella prov Det är fem elev som ej nått målen i svenska och tre som ej nått målen i matematik. Åtgärdsprogram är upprättat.

Nationella prov år 5 I svenska var det 3 elever som ej nått målen. Åtgärdsprogram upprättat. I matematik nådde alla målen. I engelska nådde alla målen.

Nationella prov år 9

Slutbetyg

Slutbetyg

Meritvärde

Åtgärder för utveckling Kränkande behandling -att elever och föräldrar känner till planen och att en plan för involvering av utvecklingsområden samt hur vi ska nå ut med informationen till föräldrar ska upprättas. Enhetens utvecklingsområden för 2010/2011 blir således: Vidareutveckla arbetet för området kunskap och bedömning där formen för dokumentation prioriteras. utveckla undervisningen mot att innehålla fler aspekter av IT samt ge eleverna fler möjligheter att visa sina förmågor.. vidareutveckla arbetet med värdegrunden, Sammantaget då man studerar enhetens och arbetslagens utvärderingar samt betygen finner vi det viktigt att fortsätta arbetet med värdegrunden som pågått under året. Vidare ser vi att betygsresultaten varierar vilket gör att vi fokuserar på att utveckla området kunskap och bedömning som är ett kommunalt projekt även nästkommande läsår.

Skolinspektionen Rapporten finns i sin helhet på skolinspektionens hemsida. Helhetsbedömning Vislandaskolan har prioriterat två utvecklings- och arbetsområden, nämligen värdegrund samt kunskap och bedömning. De senaste åren har skolan arbetat mycket med området kunskap och bedömning. Satsningen inom området syns i både den tydliga skolledningens och lärarnas sätt att arbeta med och resonera kring målen för elevernas utbildning. Eleverna har ett tydligt formellt inflytande på skolan och personalen har byggt upp en elevnära relation, som präglas av ömsesidig respekt Mellan dem och eleverna.

Skolinspektionen Helhetsbedömning Måluppfyllelsen är inte tillfredställande. Skolinspektionen ser även att skolan inte har någon skolövergripande, systematisk sammanställning av måluppfyllelsen i alla ämnen i de tidigare årskurserna från år 1 till och med år 6. Utöver detta behöver skolan åtgärda att inte alla lärare i samma utsträckning tar ansvar för att de regler som är fastställda följs samt att den årliga planen mot kränkande behandling inte är klar.

Skolinspektionen Skolan ger inte i tillräcklig utsträckning eleverna möjlighet att nå lägsta målen i samtliga ämnen (Lpo 94, 2.2 Kunskaper, Kursplanerna, 2 kap. 6 § grundskoleförordningen). Rektor tar inte ansvar för att skolans resultat utvärderas regelbundet i alla ämnen i de tidigare årskurserna (2 kap. 2 § första stycket sista meningen skollagen, Lpo 94, 1 Den enskilda skolans utveckling, Lpo Rektors ansvar) Alla lärare tar inte i samma utsträckning ansvar för att de regler som är fastställda för skolan följs (Lpo 94, 2.1 Normer och värden, Riktlinjer) Skolans plan mot kränkande behandling uppfyller inte författningarnas krav (14 a kap. 8 § skollagen, 2 § förordingen om barns och elevers deltagande i arbetet med planerna mot diskriminering och kränkande behandling).

Skolinspektionen Skolan ger inte i tillräcklig utsträckning eleverna möjlighet att nå lägsta målen i samtliga ämnen (Lpo 94, 2.2 Kunskaper, Kursplanerna, 2 kap. 6 § grundskoleförordningen). Åtgärder som idag görs Insatser för att alla elever lär sig läsa, räkna och skriva. Arbete med att tydliggöra skolans uppdrag och vad som krävs av eleverna. Specialpedagogiskt arbetssätt där elever kan kompensera sina svårigheter. Åtgärder som vi behöver fortsätta att utveckla Arbete med att tydliggöra skolans uppdrag och vad som krävs av eleverna. Specialpedagogiskt arbetssätt där elever kan kompensera sina svårigheter. Uppföljning av elevers resultat i givna årskurser för att på organisationsnivå kunna systematiskt ut värdera skolans undervisning.

Skolinspektionen Rektor tar inte ansvar för att skolans resultat utvärderas regelbundet i alla ämnen i de tidigare årskurserna (2 kap. 2 § första stycket sista meningen skollagen, Lpo 94, 1 Den enskilda skolans utveckling, Lpo Rektors ansvar) Åtgärder som vi behöver fortsätta att utveckla Analys av nationella prov och slutbetyg görs i den årliga kvalitetsredovisningen. Uppföljning och analys av elevers resultat i givna årskurser för att på organisationsnivå för att kunna systematiskt ut värdera skolans undervisning. Kartläggning av elever som lärare misstänker inte når målen görs varje termin (gäller samliga ämnen) och ett kommunalt testprogram med screeningar för att upptäcka elever som har svårigheter i svenska och matematik i år F-9. Detta för att planera särskilda insatserna. Alla elever som lärare misstänker inte når målen (gäller samliga ämnen) enligt givna direktiv ska åtgärdsprogram upprättas enligt 5 kap, § 1, tredje och fjärde stycket i grundskoleförordningen. Dessa registreras och sammanställs för rektor i arbetet för att göra särskilda insatser för att eleven ska nå målen.

Skolinspektionen Alla lärare tar inte i samma utsträckning ansvar för att de regler som är fastställda för skolan följs (Lpo 94, 2.1 Normer och värden, Riktlinjer) Åtgärder som vi arbetar med samtliga i personalen diskuterar personalens förhållningssätt och de utformade reglerna samt hur vi som personal ska agera, samtliga i personalen diskuterar de genomförda elevenkäterna och ger förslag på åtgärder enligt arbetet med skolans plan mot kränkande behandling, samtliga klasser arbetar med det inre klimatet med samarbetsövningar i klasser, samtliga arbetslag arbetar med samarbetsövningar inom arbetslaget för att skapa gott klimat mellan klasser, fokusering på elevers formella inflytande i form av olika råd som elevråd, skol if, caféråd, biblioteksråd och matråd.

Skolinspektionen Skolans plan mot kränkande behandling uppfyller inte författningarnas krav (14 a kap. 8 § skollagen, 2 § förordningen om barns och elevers deltagande i arbetet med planerna mot diskriminering och kränkande behandling). Orsaken är att vi inte är klara och att eleverna ej kände att de varit med i framtagande av planen. Åtgärd: Att tydliggöra processen och att se till att fler är med i analys och förslagsarbetet.

Likabehandlingsplan Till årets process kommer vi att arbeta utifrån en förbättrad modell där följade punkter kommer att ingå: –En kartläggning av nuläget (görs i sept) –Komma överens om vad som ska göras. Här ska elever, personal, föräldrar vara delaktiga. (behandlas i sept) –Mål för året ska sättas upp. (sept) –Arbetsmetod och åtgärder fastsällas (sept/okt) –Utvärderingsmetod ska fastställas –Ansvariga utses –Utvärdering (maj) –Resultatet presenteras (maj) –Analys av resultatet (maj) –Bedömning av måluppfyllelse (juni) –Ev. åtgärder för nästa läsår. (juni)

Uppdrag Diskutera, i de årskurser som ni representerar, vad ni tycker att skolan ska prioritera att arbeta med? Använd respektive enkätresultat som utgångsvärde. Föräldrarådet tycke: Att skolan skulle fokusera och prioritera på Rastverksamheten, Språket hos barn och att försöka förändra rädslan att använda toaletter och omklädningsrummet.

ÖPP Projektet är finansierat mha statliga medel och är över hela länsregionen. Fritidsgårdspersonal är det som håller i utbildningen. ÖPP går ut på att med föräldrarnas hjälp förebygga tidig alkoholdebut och berusningsdrickande bland ungdomar i årskurs 7 till 9. Föräldrarna har ofta ingen aning om hur mycket deras ungdomar faktiskt dricker och att de dricker mer för varje år som går under högstadiet och gymnasiet Tanken med ÖPP är att sätta stopp för den ökande och riskfyllda alkoholkonsumtionen under tonåren och att skjuta upp alkoholdebuten så länge som möjligt. Ju senare debut, desto mindre risk för framtida alkohol- och drogmissbruk visar forskningen. En mamma och en pappa som vänligt men konsekvent markerar att det inte är okej att dricka när man är ung gör stort intryck på tonåringen. Föräldrarna får också fakta om att det är en myt att man minskar ungdomarnas drickande genom att bjuda på alkohol hemma. I själva verket är det tvärtom. Ungdomar som bjuds på alkohol hemma dricker betydligt mer ute på annat håll.

Nästa möte Den 23 november kl Önskemål om vad vi ska ta upp? Inget specifikt framkom.