Praktiskt taget alla människor är medvetna om att de är personer…

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bakgrunden till Pro-Skills Teori och filosofi. Pro-Skills bakgrundsfilosofi Snabba f ö r ä ndringar i v ä rlden kr ä ver mer specialkompetenser + Global.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
HUR FORMAS MÄNNISKAN? Identitetsutveckling Kap 2.
Enskilda människors religiositet Varför blir man som man blir? Miljö, DNA, eller enskilda händelser? Varför blev just du såsom du är? Varför gjorde just.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Historik Alla vetenskaper började som grenar av filosofi Kognitionsvetenskapens områden är unga vetenskaper –Psykologi: slutet av 1800-talet –Neurovetenskap:
Detta är miljömåltider
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Så möter vi behovet av kris –och traumastöd i Sörmland
Religion - vad är det?.
De sju intelligenserna
Försoningsläran, kärleksbudskapet
Historiskt Källmaterial
Fair play Samhällskunskap åk 4.
FRÅN MEDBEROENDE TILL MEDMÄNNISKA
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Service, service, service!
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
Steg för livet
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Pierre Bourdieu.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Om grupper/team & grupprocesser
Religion.
Om grupper/team & grupprocesser
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Din lön och din utveckling
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Kurs mindfulness Studenthälsan
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Barnkonventionen.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
KUNSKAPSCENTRUM FÖR JÄMLIK VÅRD
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Förslag på Power-Point för introduktioner till:
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Ledning och förståelse
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

Praktiskt taget alla människor är medvetna om att de är personer…

Att vara en person är inte detsamma som att vara en maskin eller bestå av en uppsättning fysiologiska funktioner eller ett antal beteendemässiga reflexer…

I och med att vi är personer, lever vi i en utskiljbar social verklighet som består av upplevelser och erfarenheter…

Om människor definierar situationer som verkliga blir de verkliga till sina konsekvenser

Vi är medvetna om oss själva som speciella och avgränsade personer med en historia och med speciella förväntningar på framtiden…

Vad innebär det att vara människa, person och social varelse i en social värld?

Vad ingår i det vi kallar för ett socialt jag?

Hur och i vilken utsträckning formas vi som personer av de sociala sammanhang vi ingår i?

Vilken betydelse har kroppen för vår jaguppfattning?

Vilken betydelse har våra barndomsupplevelser?

Hur påverkas vårt tänkande av vår bild av oss själva som sociala varelser?

Hur och varför skiljer människor sig åt?

1.För att vara en person måste man ha och relatera till en bestämd kropp. 2.Att vara en person innebär subjektiva upplevelser; medvetenhet, jagupplevelser och möjlighet att påverka världen (tankar och handlingar). 3.Kognitiva processer – hur mening och innebörd skapas utifrån erfarenheter och föreställningar.

1.Att leva i en social värld tarvar relationer, vanor och rollspel, representationer. 2.Det finns mer eller mindre omedvetna tankar och känslor som påverkar den berörda personens upplevda varande. 3.Att vara en person inbegriper en upplevelse av att allt som har med en själv att göra på något sätt hänger ihop

Kroppen Var och en ÄR sin kropp. Vi tar det för självklart. Vi känner också igen våra medmänniskor genom att tänka på dem genom den fysiska attributen. …andra människor förnimmer vi genom ideal eller andra särpräglande som är karaktäristiskt för vederbörande. Kroppsupplevelsen medvetandegör vårt varande. Perceptionen är avhängig vår förmåga att ta intryck av omvärlden med stöd av våra sinnen.

Vi kan förändra/bruka vår kropp genom; Träning (muskelmassa/kondition) Bantning/bulkning (viktförändring) Hållning (kroppsspråk/icke-verbal kommunikation) Kläder (representation/rollspel) Kläder/skodon (påverkar omgivningens intryck; höjd, vikt mm.) Utstrålning (mimik, förhållningssätt) Frisyrer och hårfärg Annan fysisk attribut (smyckningar, tatueringar, piercing etc.) Renlighet och hygien. Tandstatus Sminkning

Vi har med andra ord att skulptera ett JAG som förhoppningsvis tillfredställer den enskilde OCH omgivningen.

Vår position och hållning i en viss fråga - kan avspegla sig i den fysiska verkligheten. Det kan ske mer eller mindre medvetet.

…sen har ju mänskligheten också utvecklat metoder (disciplinering) som gör att hon förmår ’hålla masken’ och INTE förmedla sin egentliga hållning och position i sakfrågor.

…Goffman talar i termer av expressivt läckage, dvs påtalar svårigheten med att ’lägga band’ på de gester som kroppen släpper ifrån sig….

…det är svårt att spela oberörd när man är skakad. …det är svårt att skyla sin förlägenhet när man rodnar. Går det att disciplinera sin mimik och sitt kroppsspråk tillfullo?

Varifrån kommer det specifika/individuella i vår identitet? Det härrör från vårt genetiska arv, tidigare emotionella erfarenheter och från de sociala sammanhang i vilka vi växt upp och tillbringat delar av vårt liv – individualiteten är förmodligen en komplex produkt av alla dessa former av påverkan.

Individualiteten kommer också till uttryck i de värden och värderingar vi anlägger på olika erfarenheter och saker i vår omvärld.

En speciell kvalitet i vårt medvetande är förmågan till reflektion – dvs. när vi tar oss tid att ’gå tillbaka i tiden’ och begrunda våra erfarenheter och upplevelser. Genom reflektion kan vi varsebli att det faktiskt finns alternativa sätt att se på saker och ting (och säkert alternativa val i livet som vi kunde gjort)

…i den bemärkelsen upplever vi inte livet som förutbestämt och oföränderligt, utan vi tror att förändring är möjligt och att vi har förmåga att utvecklas. Vi lever sålunda i en ’mångfald’ världar som inrymmer både faktiska och möjliga aspekter.

Människors roller och definition av situationer inverkar på vårt sätt att se på oss själva (självbild). Vi lägger ner omsorg vid att båda skapa och vidmakthålla den bild vi förmedlar till omgivningen. Somliga tvingas även att bjuda motstånd mot den ’bild’ som omgivningen föreställer sig kopplat den enskilde.

Andra människor utgör en väsentlig del av den vävnad som vårt liv utgör. Även om de andra är kroppsligt frånvarande, utgör de likafullt en del i vårt liv, genom att deras ideal och projektioner slagit rot i vår tankevärld.

Andra människor är viktiga både beträffande de möjligheter och de hinder de utgör. Andra människor kan sålunda utöva makt över oss. Det kan röra sig om fysisk eller mental makt.

På samma sätt som kroppen är ett medium för vår existens som människor, är också ’det sociala’ ett sådant medium. Det slags människa vi är eller hyser förhoppning om att bli, bottnar i social praxis – dvs. de sätt att tänka och kommunicera som vi hämtat från vår sociala omgivning.

Den typen av påverkan bidrar till att bestämma hur vi tänker på oss själva och vilken bild vi håller upp av oss själva inför andra.

Det finns hela uppsättningar av såväl uttalade som underförstådda attityder och antaganden som rör socialt kön – dvs. vad som lämpar sig i utifrån könstillhörighet – hur män/kvinnor förväntas bete sig och förhålla sig till andra.

Att vara kvinna eller man är för de allra flesta en väsentlig del i hur de uppfattar sig själva och hur andra uppfattar dem.

Människor reagerar inte sällan utifrån grovhuggna stereotypa bilder och inlärda antaganden om medlemmar/ representanter för specifika grupper (klass, etnicitet, bakgrund, kön, ålder etc.). Dylika antaganden projiceras på motparten – vilket kan leda till att det ’överförs’ som en del av motpartens självbild.

Det finns två sätt genom vilken vår självbild konstrueras: Vi kan aktivt skapa oss en personlig självbild. Vi kan även låta oss påverkas av hur andra uppfattar oss och reagerar på oss. Sistnämnda är beroende av hur vår motpart kategoriserar oss, den roll de ger oss och vilka tillgångar (resurser) vi har.

Genom att vi har en bild av oss själva och vilka vi är, vet vi också vad andra förväntar sig av oss, hur vi bör agera och reagera – och med hur vi bör tänka och känna.

På så sätt blir samspel med andra en ömsesidig process vars resultat inte enbart är en följd av respektive deltagare utan också av vad de gör tillsammans, hur de förhandlar sig fram till tolkningar i situationen…

Ett viktigt och grundläggande tema i boken är att; människan är medfött social till sin natur och att den sociala konstruktionen av jaget kan ta sig många olika uttryck.