Inåt och utåt – utåt och inåt Iona-nätverkets sommardagar på Sörgården 2016 Noomi Tönnäng.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan jag vara viss om min tro?
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Välkommen till Ungdomssamling!
Härnöstudier.
Att arbeta med symboler
Vad håller tillbaka din passion?
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Första Hembesöket Viktiga steg för att skapa en förtrolig relation och göra en professionell bedömning De små detaljernas betydelse i samtalet Mötet som.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Konsten att leda sig själv
Är ni en grupp? Varför? Ni växelverkar med varandra
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Etik.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Modul 7 Kulturell medvetenhet
Riskgruppen kan karaktäriseras på följande sätt:
Etik Moral Filosofi.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Religionskunskap A 50p.
Religionskunskap Lektion 1.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Förändring – hot eller möjlighet?
Existentiella frågor i dödens närhet
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
BÖNEDAG FÖR MÄNNISKOHANDELNS OFFER. dags att ändra på att mer än 30 miljoner människor lever i slaveri.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
 a) Elevsvar 1 (E)  ”Vi blev mer bofasta eftersom vi skulle skörda maten som vi sått var vi tvungna att stanna kvar där eller komma tillbaks.”  Kommentar:
Min verksamhet som mentororganisation. Att vara mentororganisation Associationer till betydelsen av ”mentor” Ledare Föreläsare Hjälp-stöd-stöttning Rådgivning.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Vi är en Familj (Guds familj)
Självkänsla.
Coaching.
Bön för Syrien Söndagen den 22 november 2015.
Att vara Jesu vittne (Evangelisation).
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
VÄNSKAPSRELATIONER
Marc Chagall Rysk konstnär född Flyttade till Frankrike Fick fly till USA under andra världskriget eftersom han var jude, återvände sedan till.
En bedjande församling
Du kan göra lärjungar!.
Freud och det psykodynamiska perspektivet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Samhället och individen
Filmtajm!.
Homosexualitet och Bibeln
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Religion och andra livsåskådningar
Motala Baptistförsamling Söndag 3 juni 2018
I en levande församling Apg 2:41-47
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
En förkunnelse om Guds befrielse genom Gideons hand
Religion.
Kyrkan – skapelsens förvaltare
Söndag 20 maj Motala Baptistförsamling
Religionskunskap Lektion 2.
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Presentationens avskrift:

Inåt och utåt – utåt och inåt Iona-nätverkets sommardagar på Sörgården 2016 Noomi Tönnäng

Inåt - vem är jag? Vem är Gud? Utåt - vad ser jag? Framåt – vart går jag?

Själ eller psyke (grekiska: psyché)psyke är en sammanfattande benämning på alla mentala förmågor hos levande varelser: Förnuft, karaktär, känsla, medvetande, minne, perception, varseblivning, tänkande osv.

Självbild Vår självbild är den bild vi från och med vår tidigaste barndom och under livets gång skapar av oss själva och vårt egenvärde, hur vi uppfattar och bedömer oss själva.

Självbild Den bilden påverkas av det vi ser, hör och uppfattar av de människor vi har omkring oss, ”dem vi speglar oss i.”

Självkänsla ”Självkänsla är medvetenhet om den egna personlighetens värde.”

”Självkänslan är det rykte vi har inom oss själva”

Vår självkänsla och vårt självförtroende blir tillsammans den bild vi har av oss själva.

Vårt sammanhang formar oss Familj o vänner Mitt namn Värderingar, normer o etik Traditioner Historia

Vårt sammanhang formar oss Språk Kultur Beteende Symboler Ritualer, ceremonier Hjältar idoler…

Min barndoms ö, underbart vacker …

mycket omsorg om varandra, men med en stark kyrklighet …

blev det också en sträng miljö; passa dig, Gud ser dig …

VAD ÄR EN GUDSBILD? En bild av Gud som formas i tidiga barnaår.

VAD ÄR EN GUDSBILD? Bär drag av föräldrarna och andra viktiga personer.

VAD ÄR EN GUDSBILD? Vår bild av Gud formas också i relation till bilden av oss själva.

VAD ÄR EN GUDSBILD? Bär drag av föräldrarna och andra viktiga personer.

VAD ÄR EN GUDSBILD? Vår bild av Gud formas också i relation till bilden av oss själva.

VAD ÄR EN GUDSBILD? Vi utvecklar en privat inre bild av Gud. Bilden kan vara färgad av önskningar och behov, men även av fruktan.

VAD ÄR EN GUDSBILD? Det vi tror med vårt förnuft och det vi upplever i våra liv är alltså sällan detsamma.

SKÄL FÖR ATT NÄRMA OSS VÅRA INRE BILDER AV GUD! Våra bilder av Gud kan påverka vårt sätt att reagera och handla, trots att vi kanske är helt omedvetna om det.

SKÄL FÖR ATT NÄRMA OSS VÅRA INRE BILDER AV GUD! Det finns ett samband mellan min bild av Gud och min bild av mig själv. De bilder jag har av Gud påverkar bilden av mig själv.

SKÄL FÖR ATT NÄRMA OSS VÅRA INRE BILDER AV GUD! Gud som en person/ett väsen med orimligt höga förväntningar. Jag måste prestera, jag måste vara duktig.

SKÄL FÖR ATT NÄRMA OSS VÅRA INRE BILDER AV GUD! Gud som en opålitlig, oberäknelig varelse som man inte kan lita på och inte räkna med. Jag är osäker och vet inte vad jag ska ta fasta på i livet.

VÅRA FÖRVRÄNGDA BILDER AV GUD Gud som överger – leder till att jag tvingas behaga honom. Jag är alltid i underläge.

VÅRA FÖRVRÄNGDA BILDER AV GUD ”Bommulsguden” – inbäddad, helt oförarglig, mesig, inte till någon som helst hjälp. Jag behöver ingen i min omgivning. Jag fixar livet på egen hand.

VÄGAR TILL HELADE GUDSBILDER! Börja våga titta på mina innersta bilder av Gud.

VÄGAR TILL HELADE GUDSBILDER! Börja prata om hur mina bilder av Gud ser ut.

VÄGAR TILL HELADE GUDSBILDER! Eftersom de förvrängda bilderna av Gud formades i relationer med andra, är det också i relationer med andra som de förvrängda bilderna kan helas.

VÄGAR TILL HELADE GUDSBILDER! Fundera över: Var kommer de ifrån? Vad är vad? Vem är vem?

VÄGAR TILL HELADE GUDSBILDER! Ladda oss själva med ”friska”/helande bilder – motsats till de förvrängda bilderna.

GUD bortom Gud – friska helande bilder GUD – trofast 5 Mos. 32:4 GUD – den gode herden Ps. 23 GUD – klippa Ps. 31:4 GUD – vår frälsning/räddning Ps. 68:20 GUD – som söker de förlorade Lukas 15 GUD – allas Fader Ef. 4:6

GUD – krukmakaren Jer. 18:1-6 ”Jag gick ner till krukmakarens hus och fann honom i arbete vid drejskivan. Ibland misslyckades kärlet som krukmakaren formade med sina händer, och då gjorde han om det till ett nytt kärl, så som han ville ha det.”

Din bild av Gud skapar dig! Egen reflektion – workshop: Måla din bild av Gud - använd färger, kritor eller pennor Riv silkespapper och limma din bild av Gud på ett papper Ta en promenad ut i landskapet, plocka föremål - kvistar, blad, stenar osv. Forma din bild av Gud. Reflektera över hur din bild av Gud skapar dig – skriv gärna ner några tankar utifrån det du format!

Utåt – vad ser jag?

UTMANINGAR! KRISTUS UTMANAR OSS NEDRUSTNING AV VÄLFÄRDEN INDIVIDUALISERING OCH KONKURRENS BRIST PÅ TILLIT TILL LIVET POLITISK ORO KLIMATHOT FLYKTINGSTRÖMMAR TERROR O TERRORHOT

”Som Fadern har sänt mig till världen sänder jag er.” Joh. 17:18

Framåt – vart går jag?

TJÄNA ”Jag har gett er ett exempel…” Joh. 13:2-17 GIVARE – MOTTAGARE – GUD HANDLAR

MEDMÄNSKLIG OMSORG Barmhärtighet Solidaritet Respekt och värdighet

Respekt Jag – DuDialogen Se och lyssna Visa empati och närhet Skapa trygga och tillitsfulla miljöer Visa på försoningens möjlighet Skapa växtplatser för mognad och förändring Se på människor med trons ögon

Framåt – vart går jag? KARITATIV FUNKTION – köksbordet UPPSÖKANDE FUNKTION –parkbänken LITURGISK FUNKTION – altaret/ nattvardsbordet PEDAGOGISK FUNKTION – runda bordet

Framåt – vart går jag? SJÄLAVÅRDANDE FUNKTION - soffbordet ADMINISTRATIV FUNKTION – skrivbordet PROFETISK FUNKTION - talarstolen

Konsekvenser Nytt hopp Uppleva sitt värde som människa Uppleva större livskvalitet Uppleva känsla av sammanhang KAS – Begriplighet – Hanterbarhet – Mening Försoning ”Recovery” (upprättelse, inre helande och tillfrisknande)