Vårt ansvar! nå högre måluppfyllelse för eleverna forma en förskola och skola som äger förmåga att vara relevant för sin samtid och kanske spjutspets.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Valmanifest 2014 Hållbart ledarskap och ett gott resultat! Lön
Advertisements

ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation har valt oss.
Välkomna Sveriges viktigaste chefer 2 december 2015 Vart är vi på väg…
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
En hållbar organisation
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Lönebildning inom friskolorna
Målstyrning ”Om vi inte vet vart vi är på väg, gör det detsamma om man hamnar någon annanstans”
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Lärarlöner Löneavtal Statliga satsningar Lokal lönebildning
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Svenska i gymnasieskolan
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Vi snackar lön!.
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Din lön och din utveckling
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Revision i samverkansorgan …. snårigt! Seminarium nr 16
Kommuners styrning av gymnasieskolan
Lärares planeringsarbete!
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Välkomna!.
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Huvudmannens ansvar för förskola
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Ansvars och rollfördelning
PSS och framtiden… ”Hur vill vi ha´t?”
Presentationens avskrift:

Vårt ansvar! nå högre måluppfyllelse för eleverna forma en förskola och skola som äger förmåga att vara relevant för sin samtid och kanske spjutspets mot en mer osäker framtid skapa en organisation som är en sund och attraktiv arbetsplats för elever, lärare, skolledare och annan personal.

Skolledarlön er ”Medellönen för en skolledare borde inte understiga :-/mån”

Lön Medellönen för samtliga medlemmar är kronor i månaden och den genomsnittliga löneökningen för samtliga medlemmar räknat på medellön för 2015 (jämfört med 2014) är 4,8 procent. Medellönen för rektor är (4,9%) Medellönen för förskolechef (4,1%) Det är de biträdande rektorer som har ökat mest med 5,3% Kommunala förvaltningschefer, regionchefer inom fristående huvudmän och andra centrala chefer som halkar efter med ett genomsnittligt lönepåslag på 2,8 %

Rekommenderade ingångslöner 2016 Rektor Sthlm: kr (2015: ) Rektor övriga landet: kr (2015: ) Förskolechef Sthlm: kr (2015: ) Förskolechef övr landet: kr (2015: ) Biträdande rektor Sthlm: kr (2015:45.000) Biträdande rekt övr landet: kr ( 2015: ) De rekommenderade ingångslönerna ska ses som ett golv och vara en av flera parametrar och en av flera parametrar när du diskuterar din lön med din nya arbetsgivare.

Gränslöst arbete

Övertiden!!! 85 procent av våra medlemmar inte någon ekonomisk ersättning för sitt övertidsarbete. Uppemot två tredjedelar får själva ansvara för att ta ut tid mot tid, något som få hinner göra. Det är kanske en förklaring till den markanta ökningen av antalet sjukskrivna, både mellan 2013 och 2014, och den ännu större ökningen mellan 2014 och Arbetsgivaren tjänar grovt räknat uppåt två miljoner kronor per skolledare på tio års tid på den uteblivna ersättningen för övertiden, om vi räknar på en månadslön på kronor och sex timmars övertid i veckan.

Arbetstid (källa Kristin Mellner, Stockholms Universitet) En skolledare i Sverige har 6 dagars arbetsvecka. Genomsnittstiden för arbetsinsatsen är 47 (h) per vecka. En stor majoritet av skolledarna har ett ”gränslöst” arbete. Där arbetstid och fritid smälter samman. Detta förhållande accelererar med den digitala revolutionen. En minoritet av landets skolledare har en effektiv mätning och uppföljning av sin arbetstid. Låg ersättning för övertidsavlösningen och en relativt låg kunskap om det ackumulerade övertidsförhållandet. Många skolledare har sömnsvårigheter.

Arbetstiden Ta kontrollen över din arbetstid! Registrera arbetstiden digitalt. Månatlig uppföljning. Samtal med din chef om den ackumulerade övertiden. Ta ut sammanhängande semester (minst 4 veckor) Tänk på att du som är skolledare är förebild för din personal.

Tillit och förtroende, ansvar och befogenheter

Medlemsenkät 2014 Fråga 12.8 Det nuvarande systemet med delat ansvar mellan stat och kommun/annan huvudman fungerar bra Skriv Antal 2014Procent 2014 Instämmer54120 Instämmer inte Vet ej27710 Totalt %

Medlemsenkät 2014 Fråga 15.2 Våra lokala politiker sätter sig tillräcklig väl in i skol/utbildningsfrågorna Skriv Antal 2014Procent 2014 Instämmer87429 Instämmer inte Vet ej32814 Totalt %

Medlemsenkät 2014 Fråga 15.5 Kommunikationen mellan de beslutande nivåerna är tät, öppen och förtroendefull Skriv Antal 2014Procent 2014 Instämmer52923 Instämmer inte Vet ej47921 Totalt %

Medlemsenkät 2014 Fråga 15.5 Politikerna har förtroende för mig som verksamhetsansvarig Skriv Antal 2014Procent 2014 Instämmer Instämmer inte33314 Vet ej94240 Totalt %

Medlemsenkät 2014 Fråga 12.9 Staten borde ta ett tydligare ansvar för att garantera resurser till skolan Skriv Antal 2014Procent 2014 Instämmer Instämmer inte2318 Vet ej1134 Totalt %

Medlemsenkät 2014 Fråga Staten borde ta tillbaka det huvudsakliga arbetsgivaransvaret för skolan Skriv Antal 2014Procent 2014 Instämmer Instämmer inte76528 Vet ej50918 Totalt %

Medlemsenkät 2014 Fråga 14.5 Jag kan ge lärarna nödvändigt stöd och resurser för att de ska kunna utvecklas i sina yrkesroller Skriv Antal 2014Procent 2014 Instämmer66644 Instämmer inte77154 Vet ej805 Totalt %

Tillit, ansvar och befogenheter (källa Olof Jonasson professor Umeå Universitet och Elisabet Nihlfors docent Uppsala Universitet) Forskning visar att skolledare känner stark lojalitet gentemot det statliga uppdraget men att förväntningarna från nämnd/styrelse har annat fokus. Kommunikationen och transparensen mellan den politiska nivån/styrelsen och utföraren av det nationella kunskapsuppdraget är ofta svag. Avsaknad av tillit och förtroende mellan nivåerna skapar svårigheter för rektor/förskolechef att utföra sitt uppdrag.

Pedagogiskt ledarskap i fokus

Pedagogiskt ledarskap Att vara pedagogisk ledare innebär att ta ansvar för och känna lojalitet mot det uppdrag som staten formulerat i läroplaner och kursplaner. Huvuduppgiften är att styra och leda huvudprocessen, undervisningen, mot de nationella målen. Sveriges Skolledarförbund har definierat vad rollen som pedagogisk ledare innebär för en rektor/förskolechef. Denna förståelse av uppdraget bör ligga till grund för all dialog mellan huvudman och rektor/förskolechef.

Pedagogisk ledarskap rektor Att rektor styr de tillgängliga resurserna så att de används så strategiskt som möjligt i syfte att skapa bästa möjliga förutsättningar för lärande och undervisning. (Här innefattas ansvar för rekrytering och utveckling av personal, lokalplanering, organisering och tjänstefördelning, m.m) Att rektor leder lärandet genom att han/hon känner ansvar för och påverkar skolans interna processer med syfte att nå en ökad måluppfyllelse (Här innefattas ansvar för systematisk uppföljning och utvärdering av resultat samt kontinuerligt metod- och processutvecklingsarbete, t.ex. coachning och handledning av lärare som professionsutövare) Att rektor leder organisationen (dvs. människorna som utgör den) genom att tydlig-göra sambandet mellan de dagliga aktiviteterna i skolan, elevernas resultat och de långsiktiga målen i läroplan och kursplaner (Här innefattas arbetet med att forma en skolas kultur, fördela ansvar, skapa motivationshöjande strukturer och känsla av sammanhang hos personalen)

Pedagogisk ledarskap förskolechef Att förskolechefen styr de tillgängliga resurserna så att de används så strategiskt som möjligt i syfte att skapa bästa möjliga förutsättningar för utveckling och lärande. (Här innefattas ansvar för rekrytering och utveckling av personal, lokalplanering, organisering och tjänstefördelning, m.m) Att förskolechefen leder utvecklingen och lärandet genom att han/hon känner ansvar för och påverkar förskolans interna processer med syfte att nå en ökad kvalitet (Här innefattas ansvar för systematisk uppföljning och utvärdering av verksamheten samt kontinuerligt metod- och processutvecklingsarbete, t.ex. coachning och hand-ledning av förskollärare som professionsutövare) Att förskolechefen leder organisationen (dvs. människorna som utgör den) genom att tydliggöra sambandet mellan de dagliga aktiviteterna i förskolan, barnens utveckling och lärande och de långsiktiga målen i läroplanen (Här innefattas arbetet med att forma en förskolas kultur, fördela ansvar, skapa motivationshöjande strukturer och känsla av sammanhang hos personalen)

Framgångsrik förskola och skola: Barn och elevers lärande i fokus. En skola som genomsyras av ett tydligt kunskapsuppdrag. Goda relationer och en stark tillit att professionen skolledare och lärare klarar av sitt uppdrag. En genomtänkt styrkedja med en tydlig delegation där ansvar och befogenheter fullt ut ligger på förskolan och skolan. En strategisk plan för uppföljning och utvärdering av förskolan och skolans resultat med en tydlig återkoppling till huvudmannen. En förskola och skola som bedriver sitt utvecklingsarbetet på beprövad erfarenhet och en vetenskaplig grund.

Framgångsrikt ledarskap i förskola och skola : Rektorn och förskolechefen prioriterar och utövar sitt ledarskap i förhållande till det nationella uppdraget och skolans kärnverksamhet – starkt fokus undervisning och lärande Rektorn och förskolechefen kommunicerar och förankrar det nationella uppdraget och förbereder för förändringar inom skolsystemet Ledarskapet fördelas det vill säga om den pedagogiska personalen har inflytande och är delaktiga i det gemensamma professionella ansvaret

Framgångsrikt ledarskap i förskola och skola: Rektorn och förskolechef arbetar för att stärka struktur och process för kommunikation Nära dialog med lärarna om deras roll i skolans uppdrag för framgångsrik skolutveckling Rektorn och förskolechef interagerar med andra rektorer Rektorn och förskolechef leder utvecklingsarbetet

Hur bygger vi en likvärdig förskola och skola?

Styrning och ansvarsfördelning

Finansiering

Professionsutveck ling

Hur säkerställer vi att vi har ”koll” på läget

Hur ökar vi attraktionskrafte n för att bli förskollärare, lärare och skolledare. Vilka insatser krävs?