Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nils Schönström Din Journal på nätet Nils Schönström Dagar om Lagar Nils Schönström.
Advertisements

– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
Dick Stockelberg Medicinsk chef, Inera AB
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
E-hälsa och invånartjänster
Information kring Tema Hjälpmedel på 1177.se
Solweig Rydmarker. Regional eStrateg Andreas Tylenius
eHälsa Begreppet inkluderar helheten av elektronisk kommunikation
1 Version Version Dialogseminarium - grundläggande eHälsa Välkommen!
1.
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Rätt information till rätt person i rätt tid
”Vägen mot e-samhället”
Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot primärvård
eHälsa samt möjliggöra delaktighet i vården för invånaren
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Diagnos och delaktighet
Patientlagen och information till patienter och närstående
SIKTA- Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Landstingets ledningskontor Patientlagen 1 januari 2015 Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot specialistvård.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Förslag till utbildning av Patientansvarig sköterska.
Vården i siffror Tekniska bilder 2015.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Läkarförbundets arbete för bättre Vård-IT. Vård - IT- kartan – rapport januari 2011 Enkätundersökning av Users Award 2004 och 2010 Antal Svarsfrekvens.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Presentation februari 2015
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Södra Regionvårdsnämnden
Nationella och regionala tjänsteplattformar och tjänstekontrakt Arvid Thunholm – Integrationskoordinator Inera Picsara Användardagar
Framtidens vårdinformationsmiljö
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Nationell Elektronisk remiss Erica Määttä Lindblad 6 april 2016.
1177 Vårdguiden på webben Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Tre alternativa patientöversikter för ökad valfrihet. Inera berättar tillsammans med Tieto och Cambio. Andreas Mårtensson - Inera Jon Durefelt - Tieto.
Fortsatt utveckling av tjänster för patientmedverkan Dokumentering Liselotte Windahl Webbredaktör Inera Processledare Mia Pettersson Projektledare och.
Stöd och behandling – för verksamhetsnära design.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
1 Psykiater i Primärvården RosMarie Nilsson, förvaltningschef Elizabeth Aller, specialist allmän psykiatri Primärvården Blekinge SKL Psykiatri i Primärvård.
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
Tempen på införandet av e-hälsa
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Tillsammans för en smartare välfärd
stöd för uppföljning och förbättring
Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare.
Vad erbjuder Inera Huddinge Vad erbjuder Inera Huddinge
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Bildspel från informationstillfällen maj 2018.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Effektiv, trygg och säker utskrivning
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Nationell patientöversikt
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Kommundirektören och digitaliseringen
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Presentationens avskrift:

Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti

eHälsahandlar om att förändra beteendet hos patienter och sjukvårdsaktörer mHälsahälsoapplikationer för självdiagnosticering och övervakning på distans Två begrepp:

Bakgrund: Nationellt Landstingen står bakom handlingsplan 2013 – 2018 för e-Hälsa. Omvärld EU handlingsplan för e-hälsa Resolution om handlingsplanen - Innovativ hälsovård för det 21:a århundradet politiskt – regering och departementsnivå Gemensamt synsätt - patientens delaktighet och flöden tvärs huvudmannagränser SKL - Inera AB

Samverkan för nationell struktur och nationella tjänster - INERA AB Tjänster för åtkomst och delning av data exempelvis siths, tjänsteplattform, tjänstekontrakt Tjänster riktade mot vårdgivare exempelvis översikter (NPÖ), elektronisk remiss m.m. Tjänster riktade till medborgare/patient exempelvis 1177 Vårdguidens e-tjänster

Patienten/individen - ökad delaktighet transparens och självbetjäning Huvudmannen - ändra flöden avlastande kanal

Utveckling inom hälso- och sjukvården samt samhället i stort Person- och behovscentrering - i hela vårdprocessen Värdebaserad styrning – fokus på effekter Ökande komplexitet i vården – behov av överblick Information och funktion tillgängligt överallt och när som helst. Invånarens krav och rättigheter ökar. ökad valbarhet och förväntan om delaktighet och inflytande utbudet av tjänster är stort och skapar förväntan om även smidigare, enklare, snabbare vård.

E-Hälsa och m-Hälsa i Landstinget Dalarna - Vart är vi på väg lokalt?

”Första linjens vård” = ska uppfattas av patienten som naturlig första väg in mot vården 1177.se 1177 Sjukvårdsrådgivningen Information om hälsa, sjukdom o behandling Hitta vård”publiceringstjänster” ”Telefonkatalogen” Jämför vårdcentraler Hitta hjälpmedel E-tjänster (Vårdguidens etjänster) Kommunikation med vårdenhet (Olika ärendetyper) Lista om sig Webbtidböcker Intygstjänst”att göra” tjänster Remisstatus Journal via nätet Stöd o behandling formulär

Sammanfattningsvis: Vi arbetar för realisering av gemensamt finansierade tjänster och handlingsplanens intentioner. Vi måste ta hänsyn till ekonomi och resursläge !. Förändring i praktiken kräver engagemang från alla aktörer. Vi söker aktivt samverkan med våra vårdgrannar och med länets aktörer. Om vi kan se individen som samlande punkt och inte organisationsgränser – då blir det bättre!

Hur kan vi tillsammans promotera pågående arbeten ? Finns viljan och önskan att Skapa läns-nod ? Hur kan vi ge innevånare en Samlad bild av ”e-arbetet” ? Kartan är stor…. Kan vi ha gemensamma kvartalsvisa focus-områden ?