DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
En förskola att förundras i!
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Pedagogisk verksamhetsidé
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Handlingsplan för matematikutveckling
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Vardagsutveckling - vad är det?
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskoleenhet Köpmanholm förskoleenhet Frötuna förskoleenhet Hysingsvik förskoleenhet 2014/15 Alla har förutsättningar.
Nya Elementar!.
Välkomna 28/
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
En reviderad läroplan för förskolan
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Arbetsplan för skolbiblioteket
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Vetenskap och beprövad erfarenhet
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
arbetskooperativ Luleå
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Förhandstitt på klubbens excellensprocess Följande bilder används under en CEP- kurs.
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
MODIGT MEDARBETARSKAP
Medlemsvård. Verksamheten i fokus  Våga ifrågasätta nuläget  Lyft på ostkupan!  Högt i tak i diskussionerna  Tänk nytt och agera  Idrottskultur.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
”75% av alla IT-projekt misslyckas, även när tekniken fungerar” Workshop.
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Disposition och utgångspunkter
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Värderingar, etik och värdegrund Frösunda äldreboende
Att leda inom skolans värld Går det? Lars Eriksson Skolan – en förmån att få leda! Ansvarsfullt att forma den unga generationen Härligt att.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Östermalsmsskolans föräldramöte
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Troubleshooting Your Network (Felsökning) Troubleshooting And The Helpdesk (Helpdesk och felsökning)
Projekt Svensk Cykel. Svensk Cykel = Allt som har med cykel att göra och som organiseras av Svenska Cykelförbundet.
Leva tillsammans.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Park- och naturförvaltningen
Presentationens avskrift:

DU ÄR VIKTIG!

Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och förståelse för hur världen fungerar. Du kan ge basfärdigheter som behövs för att bli en kompetent medborgare. Du kan ge fördjupade insikter om och analyser av det som påverkar individer, grupper, samhälle och natur. Du kan ge goda studievanor.

Du kan främja kreativ problemlösning Du kan ge förståelse för solidaritet med människor och natur. Du kan bilda grupper där ni känner gemenskap och kämpar tillsammans mot samma mål. Du kan stärka dina kollegor genom en gemensam strävan mot ännu bättre resultat och kvalitet.

Skolutveckling som hård- och mjukvara Konst Ledarskap Relationer Rykte Stämning Konflikthantering Uppföljning Kommunikation Vetenskap Statestik o mätning Skollag o styrdokument Handlingsplaner Lärarutbildning Dokumentationssystem Utvärderingar KVALITET

Dokumentation ger: Professionalitet (styrdokumenten blir levande) Tydlighet (åtgärder, resultat) Gränsdragningar (vem gör vad) Gemensamt arbetssätt

Vad krävs av oss: Våga pröva, hjälpa varandra Kunskap Tid ( prioriteringar) Tydligt ledarskap (pedagoger, rektorer) EN VILJA!