Www.ntaskolutveckling.se Marie Norelius larare.norelius@gmail.com Kemiförsök www.ntaskolutveckling.se Marie Norelius larare.norelius@gmail.com.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Föräldramöte 12 september 2011
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
Öppen lab. kring cellandningen
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
NTA i Karlshamns kommun. Mer än 100 kommuner Introducerades 1997 i Linköpings kommun Syftar till att stimulera nyfikenhet och öka intresse.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Otulp Rymdvarelsen som kom till klassen
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Läroplansträff Välkomna.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Dagens upplägg Kemiförsök
Att synliggöra lärande
Från vardagskunskap till vetenskap
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vi undersöker kraft och rörelse
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Tema Kär och galen.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Förmågor och centralt innehåll
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Marknadsföring och försäljning
Naturvetenskaplig undersökning
Fysik höstterminen 2012 Optik Atom- och kärnfysik Universum
Rörelse och konstruktion
ASTRONOMI.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Vem bestämmer? Årskurs 6 Entréskolan vt Årskurs 6.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef
Kemins karaktär och arbetssätt
Matspjälkningssystemet
Kemins grunder från det lilla till det rena- klimatet!
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Presentationens avskrift:

www.ntaskolutveckling.se Marie Norelius larare.norelius@gmail.com Kemiförsök www.ntaskolutveckling.se Marie Norelius larare.norelius@gmail.com

Presentation

Vision NTA bidrar till att naturvetenskap och teknik blir en naturlig del av bildningsbegreppet och god allmänbildning. NTA bidrar till ökad kunskapsnivå i skolan och till ökat intresse för naturvetenskap, teknik och matematik för alla barn, ungdomar och lärare. KVA, IVA och NTA Produktion och Service delar visionen. Olika perspektiv KVA – allmänbildning och forskning IVA – allmänbildning och näringslivets behov NTA PoS – allmänbildning och skolans uppdrag

Vad eftersträvar NTA? Ett elevaktivt, undersökande arbetssätt som startar i elevernas tankar, erfarenheter och kunskaper. Upptäckarglädje Nyfikenhet Pröva hypoteser Argumentera Lösa problem Ta ställning Se samband Från praktik till teoretiska modeller Se mönster och strukturer Observera

NTAs hemsida Du har väl registrerat dig? http://www.ntaskolutveckling.se

Vad innehåller Kemiförsök? Förmågor använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle genomföra systematiska undersökningar i kemi använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.

Centrala innehållet Kemin i naturen Kemin i vardagen och samhället Partikelmodell, indelning av ämnen Kemin i vardagen och samhället Kemikalier i hemmet Kemin och världsbilden Historiska upptäckter, Älder tiders beskrivning Kemins metoder och arbetssätt Undersökningar, lösa&blanda, Dokumentation

Innan du startar Tidigare erfarehet? Dokumnetation? Var förvaras materialet? Tillgång till vatten? Par/grupp/enskilt? Tidsåtgång? Hemuppdrag?

Uppdrag 1 Vad är det i påsen?

Uppdrag 2 Mitt kemilaboratorium

Stimulerande frågor (Wynne Herlen) Frågor som ökar uppmärksamheten Har du lagt märke till? Vad tror du om det? Frågor som gör att eleven börjar jämföra På vilket sätt skiljer sig pulvren åt? Frågor som leder till handling Vad tror du händer om du häller mer pulver I bägaren? Frågor där läraren fomulerar ett problem Kan du göra på något annat sätt?

Mitt kemilaboratorium Uppdrag 2 Mitt kemilaboratorium Vad övar uppdraget? Vilka frågor ställer du för att få fram det du vill? Texten om Jöns Jacob Berzelius Kemin och världsbilden Farosymboler hemläxa ?!

Uppdrag 3 Testa med H2O

Uppdrag 3 Testa med H2O Vad övar uppdraget? Vilka frågor ställer du för att få fram det du vill? Texten om Ämnens löslighet i vatten. Kemin i naturen Viktiga begrepp: lösa, blanda, löslighet, mättad Dokumentationen Arbeta formativt. Låt dem byta, titta på varandras. Visa goda elevexempel Hur påverkar vattnet pulvret?

Uppdrag 4 Blanda och filtrera

Uppdrag 4 Blanda och filtrera Vad övar uppdraget? Vilka frågor ställer du för att få fram det du vill? Dokumentationen Arbeta formativt. Låt dem byta, titta på varandras. Visa goda elevexempel Vad tror ni är svårt i detta uppdrag? Hur påverkar vattnet pulvret?

Dylan Wiliams fem nyckelstrategier för framgångsrikt lärande

Arbeta med barn och naturvetenskap IBSE Samman-fattar och ställer frågor Hjälper eleven att analysera data Leder diskus-sioner Utgår från elevernas tidigare erfaren-heter Jämför resultat med etablerad fakta Hjälper till att designa experi-ment

Uppdrag 5 Kristaller

Fysikaliska egenskaper Innan lunch Fysikaliska egenskaper Uppdrag 1 –Kemi omkring oss Uppdrag 2 –Mitt kemilaboratoruim Uppdrag 3 –Testa med vatten Uppdrag 4 -Blanda och filtrera Uppdrag 5 -Kristaller

Bedömning

Några bedömningsförslag Skolverkets bedömningsportal Concept cartoons Dino Gamla nationella prov

kemiska och fysikaliska tester kan materiens egenskaper identifieras. Uppdrag 6-10 Med hjälp av kemiska och fysikaliska tester kan materiens egenskaper identifieras.

Uppdrag 6 Testa med ättika SIV Risker med ättika?

Uppdrag 6 Testa med ättika Vad övar uppdraget? Vilka frågor ställer du för att få fram det du vill? Texten om Bra att veta om ättika. Kemin i vardagen och samhället Viktiga begrepp: struket mått, systematisk, variabel, kemisk reaktion, syra Concept cartoons Förändringar i material 4:6 Syrliga apelsiner

Uppdrag 7 Testa med jod Vad övar uppdraget? Vilka frågor ställer du för att få fram det du vill? Texten om Bra att veta om jod. Kemin i vardagen och samhället. Jod återkommer i temat Matens kemi. Stärkelsejakten. Jod går inte bort från kläder.

Uppdrag 8 Testa med rödkål

Uppdrag 8 Testa med rödkålssaft Texten: Bra att veta om rödkol. Kemin i natruen, Kemin i vardagen och samhället Viktiga begrepp: pH värde, färgskiftning syror och baser Antocyanider, färgindikator

Bedömning Eleven genomför enkla undersökningar utifrån givna planeringar. Eleven använder utrustningen på ett säkert, ändamålsenligt och effektivt sätt. Eleven kan jämföra sina och andras resultat och för då välutvecklade resonemang om likheter och skillnader och vad de kan bero på. Samt ger förslag som kan förbättra undersökningen. Eleven gör välutvecklade dokumentationer.

Uppdrag 9 Testa med värme

Uppdrag 9 Testa med värme Ge tanketid! Vilka frågor ställer du? Ska texten läsas eller berättar du medan eleverna arbetar? Läsläxa?

Uppdrag 10 Vilka är ämnena? Använd dig av dokumentationen. Bedömning Eleven har mycket goda kunskaper om materiens uppbyggnad och egenskaper och visar det genom att förklara och visa på enkla samband och något gemensamt drag med god användning av kemins begrepp.

Uppdrag 11 Vilket är ämnet i påsen? Vilka metoder ska du använda för att säkert ta reda på vilket ämne det är i påsen?

Vilka två ämnen är blandade? Uppdrag 12 Vilka två ämnen är blandade? Detektivuppdraget = roligaste uppdraget!

Vilka två ämnen är blandade? Uppdrag 12 Vilka två ämnen är blandade? Vad övar uppdraget? Planera en egen undersökning Systematik Dokumentation Intresse och nyfikenhet! Mod att våga!

Hur har dagen sett ut? Uppdrag 1-5 Uppdrag 6-10 Uppdrag 11-12 Bedömning Läraren roll Undervisningen

Språkutvecklade arbetssätt Några tips på hur du kan arbeta med språket http://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/nt/grundskoleutbildning/2.8342/uttrycksformer-for-upptackare-inspiration-1.234774