Segmentering och one-to-one-marketing

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DemoskopPanelen 2013.
Advertisements

Resmål och resvägar Önskan och behov.
Konsumentmarknaden och konsumentbeteende
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Svensk Mediarådgivning är en mediabyrå med kunskaper inom sökmedia och Internetannonsering. Vi sköter hela processen av söktjänster åt företagaren, allt.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
En bransch med många ansikten….
Arbetsförmedlingen Alla människor som söker jobb har något att bidra med på arbetsmarknaden.
Grundkurs i marknadsföring
Lärcentra – vad säljer vi?
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Kunskaper och förmågor FEK1
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Konsumenttjänstlagen
Affärsidé - företagets vägvisare
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Att hitta sina kunder och lära känna dem
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
WORKSHEETS AFFÄRSELEMENT. EXEMPEL LIAFÖRETAG FÖRETAG NI VILL JOBBA I FÖRETAG NI HAR JOBBAT I FÖRETAG NÅGON NI KÄNNER JOBBAR I AFFÄRSSPELET, 3 OLIKA BOLAG.
Marknadsförarens yrkesroll
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Scope Vad vi intygar Gabriel Bosaeus Scope Vad sägs om scope.
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföringens informationssystem
Marknadsföring av turism
Caseinlämning kl Grupp 5 Denise Niemi Jennie Östh
Säljarbetets förutsättningar
Produktens olika delar
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
SpeedMedia Export ServicePerformance BusinessSearchSalesPerformanceWork-FlowPerformanceBusinessPerformanceGroup Försäljning Venture Cup 9 februari.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
12:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Personlig försäljning Vid försäljning till konsument –i butiken –hemma hos kunden –via telefon Vid försäljning.
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
14:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Faktorer som styr medievalet Vilka vill vi nå? (målgrupp) Hur många vill vi nå? (räckvidd) När vill vi.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Acceptans och hinder för miljöbilar i olika områden
[Produktnamn] Marknadsplan
Ulf Tynelius.
Kommunikation.
Marknadsföringens källor
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Marknad, målgrupp och mål
Sälja en produkt eller tjänst
1. Dagens föreläsning Att förstå: Omvärldsanalys SWOT Köpbeteende
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Presentationens avskrift:

Segmentering och one-to-one-marketing Ju bättre ett företag kan segmentera sina kunder, desto bättre verkan har marknadsföringen. Helst ska kunderna bearbetas ”one-to-one”.

Hur segmenterar man? Geografiska faktorer Demografiska faktorer Psykografiska faktorer Livsstil

Andersson, Svensson och Hanzon Trygghet, mycket information, ordning och reda, rationell, value for money, lojal kund Svensson Social, stora kontaktnät, gör-det-själv, familjär, priskänslig, klippare, ingen lojal kund Hanzon Utåtriktad, först med det senaste, konsumtion utryck för personlig framgång, ingen lojal kund

Livsstilssegmentering

Livsstilssegmentering – ungdomar Ambitiösa Anna Mainstream-Micke Alternativa Alice Engagerade Emil Teknik-Tomas Sociala Sara Sportige Stefan

Segmentering − företag Verksamhet, bransch och teknik Storlek och ekonomi Geografiska faktorer

Produkt – marknadsmatris

Köpprocessen Problemfasen Informationsfasen Värdering av alternativen Köpbeslutet Utvärdering Kunskap Attityd Köpbeslut

Sammanfattning kapitel 3 Alla konsumenter är inte lika. Vi människor skiljer oss åt vad gäller behov, konsumtionsmönster och köpbeteende. Detta beror på många faktorer, bl a påverkar geografiska, demografiska och psykografiska faktorer samt livsstilsfaktorer. För att lyckas med marknadsföringen måste marknadsföraren förstå hur kunderna tänker, och då är kunskapen om vilka faktorer som styr av avgörande betydelse. Genom att dela in marknaden i olika segment kan marknadsföraren välja ut och bearbeta de segment som har störst förutsättningar att bli lönsamma. De vanligaste sätten att dela in konsumentmarknaden är utifrån faktorer som geografi, demografi, psykografi och livsstil. Ett företag som säljer till andra företag använder sig av andra segmenteringsfaktorer. Vanliga faktorer för företagsmarknaden är verksamhet, bransch, teknik, storlek, ekonomi och geografi.

Sammanfattning kapitel 3 forts. Produkt-marknadsmatrisen är ett hjälpmedel som marknads-föraren använder för att hitta sin marknad. Med hjälp av matrisen kan man överblicka vilka produkter som säljs på vilka marknads-segment. Man kan också använda den till att analysera vilka segment man är stark respektive svag i. Den ”rationella” köpprocessen bygger på att kunden genomtänkt tar sig igenom vissa faser när hon gör ett inköp. Dessa faser är följande: problemupplevelse – informationssökande – värdering av alternativ – köpbeslut och utvärdering. Men många köpbeslut följer inte denna rationella gång. Ibland gör kunden t ex impulsköp och då kommer köpbeslutet först i kedjan.