Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Acceptans och hinder för miljöbilar i olika områden

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Acceptans och hinder för miljöbilar i olika områden"— Presentationens avskrift:

1 Acceptans och hinder för miljöbilar i olika områden
BISEK konferens, september 2016, Oslo/Stockholm Katarina Haugen FD, universitetslektor Institutionen för geografi och ekonomisk historia Umeå universitet

2 Översikt av forskningslitteraturen kring förutsättningarna för adoption av AFVs ur geografiskt perspektiv Begrepp: AFVs: Alternative Fuel Vehicles ICEs: Internal Combustion Engine (Vehicles)

3 Innovationsspridningens geografi
Generellt sett centrum  periferi. Initialt i ekonomiskt resursstarka områden och i (större) städer. I senare skeden mindre resursstarka grupper, mindre ekonomiskt välmående områden och mindre orter. Ex: Bilens spridningsförlopp i Sverige. Inkomstnivåer viktigare än befolkningstäthet. Kan indikera troligt AFV-spridningsmönster. Fysiskt ”inbyggt” bilberoende både på landsbygden och i funktionsseparerade städer.

4 Innovationsspridning och acceptans av ny teknik och miljöanpassade konsumtionsval
Variationer i benägenhet att ta till sig innovationer (bl a ”högengagemangsprodukter”): Demografiska & socioekonomiska egenskaper (early adopters: hög inkomst, hög utbildning, relativt unga, män) Innovativitet – intresse och benägenhet att bryta befintliga konsumtionsmönster Kunskap om innovationen (för ”eko-innovationer” även miljörelaterad kunskap) Värderingar och attityder – t ex miljövänliga värderingar. Attityder påverkas av uppfattningar om innovationen.

5 Miljövänligt agerande förutsätter kunskap/insikt om
att ett problem existerar att det finns bättre alternativ Tro på att egna handlingar har betydelse ”Gröna konsumenter” utgår mer ifrån symboliska värden (sociala normer, status) än ekonomisk rationalitet Miljövänlig inställning medför inte per automatik miljövänliga beteenden p g a faktiska/uppfattade hinder (bl a kostnader)

6 Hinder mot adoption och spridning av AFVs
Resurser: AFVs anses (för) dyra Fordonsegenskaper: lägre funktionalitet. Motvilja att ändra vanor/beteenden. ICE-bilen som norm för vad en bil är/ska vara. Infrastruktur: tillgänglighet till tankställen, anpassad fordonsservice etc. Geografiska variationer. Formella regelverk: innan spridningen av AFVs blir självupprätthållande krävs aktiva åtgärder (stimulans, kunskapsarbete etc) Psykologiska faktorer: osäkerhet kring t ex teknikens mognadsgrad (”work in progress”?), andrahandsvärde

7 Diskussion Teknologiska innovationer – både orsak och lösning på klimatförändringsproblematiken? Bilberoende människor och platser: bilen behövs. I många fall kan AFVs ersätta ICEs. Stad och land – AFV adoption utanför städerna? Potentiell marknad (ca 15% av bef.). Behov av (mer) miljöanpassad bilpark. Ingrodda handlingsmönster är ett hinder mot AFV-adoption – men samtidigt kan AFVs vara ett sätt att upprätthålla befintliga resvanor Hur öka AFVs attraktivitet som reella alternativ till ICEs? Attitydförändringsarbete och medvetandegörande är viktiga grundförutsättningar.

8 Tack! katarina.haugen@umu.se


Ladda ner ppt "Acceptans och hinder för miljöbilar i olika områden"

Liknande presentationer


Google-annonser