Luleå kommun Ett gott liv för alla 28 augusti 2015

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Upplägg Vad är folkhälsa? Definition och övergripande rekommendationer för hur man bör arbeta Vad ska vi göra inom folkhälsa? Mål och styrdokument Vad.
Uppdrag: färre fall - en möjlig utmaning!
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Folkhälsoseminarium den 12 september 2012 Klockan 18.00–20.30 Plats: Kunskapens Hus, lokal Olsagårdssalen.
Janlert U. Folkhälsovetenskapligt lexikon
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Vård.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Folkhälsa i Gävleborg - gemensamma utgångspunkter
Vad menar vi med begreppet behov?
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Presentation av fokusrapporten: Prevention inom hälso- och sjukvården
Hälsoläget bland personer med funktionsnedsättning
Presentation FOLKHÄLSA I NYNÄSHAMN
Fitnesskultur i ur och skur Birgitta J Huuva Ordförande samverkansgruppen för Hälsofrämjande sjukvård ÖLL.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Sjukgymnastik för äldre personer
Kontaktytor mellan energieffektivisering och Folkhälsa
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Landstingsfullmäktiges beredningar
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Levnadsvanor vid sjukdom - etiska aspekter
Bilder för lokal utbildning
Vägar till en jämlik hälsa
Kommission för ett socialt hållbart Malmö 30 maj 2012 Kommission för ett socialt hållbart Malmö.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Ett friskare Sverige! En kort betraktelse över Miltonutredningen (SOU 2006:100) med särskilt fokus på barn och unga...
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
1 Handlingsprogram för folkhälsoarbetet Fastställt av regionfullmäktige i september FHK2003.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Inledning: Vi kommer nu ta vid där Pia slutat där hon beskrivit förskjutningen av folkhälsoarbetets sätt att arbeta. . Vi har folkhälsopolicyn för Halland.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
Presentation av Folkhälsoplanerare Emma Hevelius
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Liv & Hälsa ung Ojämlikhet i hälsan Källa: - ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung. Hur mår niondeklassare i Sörmland?” -
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Social hållbarhet med siktet inställt på de tidiga åren
Hur kan vi använda Skånes befolkningsundersökningar i det hälsoinriktade arbetet? Mathias Grahn Enheten för Folkhälsa och Social hållbarhet Region Skåne.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Folkhälsopolitiskt program för Östergötland Beslutat av landstinget och kommunerna i Östergötland.
Barn som anhöriga – Landstinget i Värmland livlinan.liv.se/barnanhoriga.
HFS – nätverkets grundidé Margareta Kristenson Professor/överläkare i socialmedicin Linköpings universitet/Region Östergötland Nationell koordinator för.
Hälsofrämjande och hållbar utveckling
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
KPR april 2018.
Vad innebär regionbildningen?
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Anhörigstödet i Falkenberg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Universellt preventionsarbete – tidigt främjande insatser
Presentationens avskrift:

Luleå kommun Ett gott liv för alla 28 augusti 2015 Folkhälsa är politik Luleå kommun Ett gott liv för alla 28 augusti 2015

Politiska beslut avgör jämlik hälsa! Folkhälsa handlar om goda och likvärdiga livsvillkor för hela befolkningen, och att de skillnader som finns ska vara så små som möjligt. Om livsvillkoren försämras för vissa grupper, försämras folkhälsan.

Medvetna beslut och ett gott socialt kapital avgör en jämlikare fördelning av befolkningens hälsa. Skillnaderna i hälsa är systematiska och kan därför avgöras av politiker – ”av politiken”. Det finns strukturella hinder som kan ”beslutas bort” av en genomtänkt politik.

Befolkningens hälsa som politiskt uppdrag

Befolkningens hälsa som politiskt uppdrag Alla politiska beslut kan komma att påverka invånarnas hälsa! Har vi tillräckliga kunskaper om sambanden? Hur ska vi ha råd med politiska prioriteringar i ett kort och ett långt perspektiv?

Vad är folkhälsopolitik?

Befolkningens hälsa på samhällsnivå – folkhälsan – påverkas av en rad faktorer, och de flesta av dem har en politisk dimension. Det finns stora skillnader i hälsa mellan olika grupper, olika miljöer och olika geografiska områden.

Våra utgångspunkter: Vad vet vi om befolkningens hälsa? Hälsoläget i Luleå kommun?

Hållbar utveckling Tre perspektiv Ekonomiskt Miljömässigt Socialt

Kunskap om sambanden Livsvillkor Demokrati och delaktighet Barns uppväxtvillkor Utbildning och arbete Livsmiljöer Socialt kapital Levnadsvanor Rökning Alkohol och andra droger Fysisk aktivitet Matvanor Sömn Sjukdomar Cancer Hjärt- och kärlsjukdomar Diabetes Psykisk ohälsa

Svenska nationella strategier Miljö Folkhälsa

Definition på hälsofrämjande och förebyggande - att stärka eller bibehålla människors fysiska, psykiska och sociala välbefinnande Förebyggande - att förhindra uppkomst av eller påverka förlopp av sjukdom, skador, psykiska eller sociala problem

FOLKHÄLSA Folkhälsa är ett uttryck för befolkningens hälsotillstånd som tar hänsyn till såväl nivå som fördelning av hälsan. En god folkhälsa handlar således inte bara om att hälsan bör vara så bra som möjligt, den bör också vara så jämlikt fördelad som möjligt. 13

FOLKHÄLSOARBETE Folkhälsoarbete är systematiska och målinriktade hälso- och sjuk- domsförebyggande insatser för att åstadkomma en god och jämlik hälsa för hela befolkningen. Begreppet innefattar hela skalan av åtgärder från ekonomisk politik och lagstiftning till hälsoupplysning. 14

Olika perspektiv på folkhälsoarbete Obs! Maria kollar bilden!!!!

Vilka metoder ska vi använda? Ska man satsa på att främja, förebygga eller rehabilitera? Det är både mer kostnadseffektivt och humanitärt att arbeta främjande genom att ”anlägga en säker och hållbar grund”, än förebygga genom att behöva säkra upp ett redan byggt hus. Att låta människor hamnar i missbruk och vara i behov av rehabilitering, som att låta ett hus börjar rasa och vara i behov av grundlig renovering, är både onödigt och dyrt. Valet av strategi avgör framgången. Främja, förebygga eller rehabilitera Prevention innehåller tre nivåer och för politiker gäller det att prioritera mellan dem. Främja Främja betyder att satsa generellt, på det friska och förstärka friskhetsfaktorer Förebygga Förebygga betyder att identifiera och stödja specifika riskgrupper Rehabilitera Rehabilitera handlar om att stödja människor som hamnat i en situation där de inte längre kan dricka alkohol utan problem och risker för liv och hälsa.

Niofältaren Främja Förebygga Behandla Samhällsnivå Alla, generellt Gruppnivå Vissa, identifierade Individnivå, enskilda med särskilda behov

Vad vet vi om befolkningens hälsa? Hälsa i regionen

HÄLSAN ÄR OJÄMNT FÖRDELAD Livsvillkor Utanför den enskilde Levnadsförhållanden Där vi lever Levnadsvanor Våra levnadsvaneval som vi själva kan påverka. Alla har inte möjlighet till kloka levnadsvaneval. 19

Alla politiska beslut påverkar de folkhälsan? Våga se sambanden mellan Efterfrågan (som är subjektiv) Behov (som bedöms) Resurser (som är begränsade)

HÄLSA PÅ LIKA VILLKOR I HELA BEFOLKNINGEN Lika möjligheter till god hälsa oberoende av Ålder Kön Socioekonomisk tillhörighet Funktionsnedsättning Etnicitet HBT- identitet FHI Anita Linell 21

Mina fem fokus Ta hjälp av ideella sektorn Lyft fram barn och ungas hälsa (missbruk och fattiga familjer) Se den onödiga ohälsan Resurser finns i friska äldre ANDT arbetet (särskilt alkoholen) måste prioriteras. 23

Det idéburna arbetets betydelse för hälsan: Av de som mår mycket bra deltar 59 % i ideellt arbete Av de som mår bra deltar 46 % i ideellt arbete. Av de som mår dåligt är det bara 26 % som deltar i ideellt arbete. Av de som mår dåligt är det 78 % som aldrig gjort en ideell insats. 24

Genom att skapa stödjande miljöer i samhället ökar förutsättningarna för den enskilde att välja hälsosamma levnadsvanor. 25

Vad vill göra för befolkningens hälsa?

Skapa samhälleliga förutsättningar för en god hälsa på lika villkor för hela befolkningen. 27 27

DET FOLKHÄLSOPOLITISKA MÅLET FOLKHÄLSOMÅLET SKA UPPNÅS MED STÖD AV ELVA POLITISKA MÅLOMRÅDEN. 28 28

De 11 folkhälsomålen anknyter till hälsans bestämningsfaktorer att skapa samhälleliga förutsättningar för en god hälsa på lika villkor för hela befolkningen – Kräver samverkan för att uppnå det folkhälsopolitiska målet

INVESTERA I HÄLSA Strategiskt och främjande folkhälsoarbete Hälsofrämjande - syftar till att bevara och förbättra hälsan Förebyggande - och riktas mot kända risker för hälsan 30

STRATEGISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Vad är hälsa? Vad bestämmer hälsa? Hur skapas hälsa? Var skapas hälsa? 31

Insatser på Individnivå Samhällsnivå förbättra enskildas eller gruppers levnadsförhållanden Samhällsnivå skapa goda samhälleliga förutsättningar för människor att välja mer hälsosamma levnadsvanor

Dagens budgetsystem har svårt att klara kostnadspucklar FHI Anita Linell 33

KOSTNAD FÖR OHÄLSA Minst 120 miljarder årligen Räknat på skador, fysisk inaktivitet, ohälsosamma matvanor, alkohol, tobak och narkotika Fokus på kostnader i hälso- och sjukvården samt produktionsbortfall Kostnader saknas för t. ex. arbetsmiljö, dopning, spel, smittosamma sjukdomar, flera miljöfaktorer mm FHI Anita Linell 34

Strategiskt arbete Kartläggning - Vi måste veta hur läget ser ut först! ANALYS – gemensamt med alla inblandade aktörer!! Nya siffror 2013 för HLV Tryck på ekonomin och att politiken ska efterfråga hur det går!

utmaningar för kommuner, landsting/regioner Uthållighet och hållbarhet Fokus på ojämlikhet i hälsa, utanförskap Göra jämlikt = göra skillnad Hälsa och tillväxt Struktur individ Använd folkhälsodata Analysera! Räkna! Prioritera! Kompetens och resurser Kärnverksamheter Samverkan räcker inte, gemensamma mål Marianne Granath SKL 36

KOMMUNERNA ANSVAR ENLIGT LAG Barnomsorg och förskola Biblioteksverksamhet Individ- och familjeomsorg Krisberedskap Kollektivtrafik Miljö- och hälsoskydd Renhållning och avfallshantering Räddningstjänst Skola Stadsplanering och byggande Vatten och avlopp Vård och omsorg av äldre och funktionshindrade Färdtjänst 37

KOMMUNERNA ARBETAR MED FÖLJANDE PÅ FRIVILLIG BASIS Fritidsverksamhet Kultur Bostäder Energi och andra tekniska verksamheter Sysselsättnings- och näringslivsfrågor 38

Vad ska vi göra åt folkhälsan Låt oss föra ett samtal om: Vad ska kommunen göra? Vem ska och vill hjälpa till? Vad ska du som politiker bidra med?

Så här tänker jag Livscykel eller arena perspektiv Kommunalt folkhälsoarbete kräver prioriteringar, systematik och strategi som att främja eller förebygga: Livscykel eller arena perspektiv Individ- eller samhällsnivå Stödjande miljöer Bekämpa ojämlika förhållanden

Framtiden Sociala faktorer Miljöfaktorer Hälsa Kultur och fritid - fysisk miljö - social miljö - psykisk miljö Sociala faktorer - arbetslöshet -boende - yrke och utbildning - enskildas ekonomi Framtiden Hälsa - kunskap om ohälsofaktorer -levnadsvanor och risker - tillgång till hälso- och sjukvård Kultur och fritid -föreningsliv och social gemenskap - deltagande i kulturarbete - personlig utveckling

Svensk Förening För Folkhälsoarbete www.folkhalsoarbete.se VIKTIGA E-POSTADRESSER: www.folkhalsomyndigheten.se www.skl.se www.nbv.se www.akademssr.se www.can.se www.handisam.se Svensk Förening För Folkhälsoarbete www.folkhalsoarbete.se jan.linde@folkhalsoarbete.se 0705 88 65 84

Olof von Dalin adelns folkbildare 1708-1763 Nöjd levnad Äta litet, dricka vatten, Roligt sällskap, sömn om natten, Käckt arbeta, lägligt bo, Stillhet någon stund på dagen; Det är lagen, För min hälsa och min ro

Fördjupningsmaterial för mina fem fokus

FOLKHÄLSAN BEHÖVER IDEELLA Demokratin behöver röstbärare i organisationer som driver olika ideologiska och politiska frågor. Samhället behöver det ”kitt” som utgörs av idéburna organisationer. Den sociala hållbarheten är beroende av en stark idéburen sektor. Engagemanget gör det möjligt för många att förbli friska. 45

FAKTA OM IDEELLT ARBETE Det ideella arbetet utförs till 90 % i organisationer 50 % av befolkningen gör en insats motsvarande 4 timmar i veckan 80 % deltar någon gång i livet (20 % gör det inte och mår dåligt) 25 % sitter i en styrelse 500 000 frivilliga årsarbeten om 1 800 timmar 145 000 anställda 200 000 föreningar och organisationer 46

Det ideella arbetes drivkrafter: Oavlönat, ideellt arbete kan inte ersättas med pengar Mottagarnytta, att vara nyttig för andra Frivilligheten, man arbetar för att man själv vill Engagemanget, det ideella arbetet är personligt Gemenskap, är viktigt för man lämnar anonymiteten. 47

ALKOHOLPROBLEMET I FOLKHÄLSOSIFFROR 50 000 MED SOCIALA PROBLEM OCH 15 000 I AKUT BEHOV AV VÅRD. 250 000 ALKOHOLBEROENDE UTAN SOCIALA PROBLEM 700 000 HAR RISKFYLLDA ALKOHOLVANOR (”RISKDRICKER”). UR FOLKHÄLSOSYNPUNKT ÄR DET DE 250 000 ALKOHOLBEROENDE OCH DE 700 000 SOM ”RISKDRICKER” SOM ÄR PROBLEMET! SOCIALSTYRELSEN SÄGER ATT 600 000 ÄR ALKOHOLBEROENDE! 48

BARN OCH UNGDOM Missbruk och psykiska problem 400 000 barn växer upp i familjer där den ena eller båda föräldrarna dricker oroande mycket alkohol. Bedömningen är att 20 % av landets 2 miljoner barn har en mamma och eller en pappa med ett riskabelt bruk av alkohol, det vill säga, de behöver inte vara alkoholberoende med dricker så mycket och så ofta att det ställer till problem för dem själva eller för barnen. Några har också psykiskt sjuka föräldrar. . 49

Barn i fattiga familjer I Sverige finns barnfattigdom. Forskare och politiker är överens om att det finns ca 220 000 barn som växer upp under ”fattigdomsstrecket”, d v s att de lever under omständigheter som är ekonomiskt ofördelaktigare än socialbidrag. Många barn har självfallet både att hantera missbruk och psykiska problem hos föräldrarna och familjens relativa fattigdom. Men det finns ingen självklar koppling. 50

ÄLDRES HÄLSA Vi bör ha fokus på äldres hälsa av två mycket tydliga skäl. Det finns både ekonomiska och hälsomässiga aspekter på detta. Det kan sammanfattas så här: Allt fler äldre är friska och pigga och mycket intresserade av sin hälsa. Stora möjligheter att åstadkomma en positiv utveckling både på äldres hälsa och på deras livskvalitet. Om vi inte gör något radikalt kommer samhället, och särskilt många kommuner, inte att klara sitt välfärdsåtagande på ett rimligt sätt. 51

Det finns ett gammalt talesätt: ”Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre”. Kostnaden för hemtjänst i en ”normalkommun” är omkring 200 000 sek per år och person och för boende i vård och omsorgsboende kostar det ca 580 000 sek. Om vi har som ambition att minska de bedömda behoven av hemtjänst med en person och med en person i vård om omsorgsboende har vi 780 000 att satsa främjande och förebyggande! 52

DEN ONÖDIGA OHÄLSAN 53

Bristen på tillgänglig- het leder till en ute- stängningseffekt DET SOM ÄR NÖDVÄNDIGT FÖR 10 %, UNDERLÄTTAR FÖR 40 % OCH ÄR BEKVÄMT FÖR 100 % Bristen på tillgänglig- het leder till en ute- stängningseffekt som kan bero på de olika svårigheter som personer med funktionsnedsättning har. Dessa fem svårigheter är: Höra Se Röra sig Bearbeta, tolka och förmedla information Tåla vissa ämnen 54