Vägledning i en ny tid Vilka utmaningar står vi inför?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Individuellt lärande tillsammans
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Studie- och yrkesväglednigens roll som kvalitetsdrivande faktor Nina Ahlroos Enheten för studieinformation.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Nya Elementar!.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
SET Social Emotionell Träning
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
OWN LOGO CREATING THE MOBILE FUTURE Erik Stenberg, 14 Oktober 2009.
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Kärnvärden.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Botnia-Atlantica Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå maj 2008 Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå
Ingela Wiese Studie- och karriärvägledare, Studie- och karriärcenter Malmö högskola Var är alla studenter?? ? Våra planer för framtiden Bakgrund till vårt.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Möten med akademins värld Staffan Andersson Uppsala universitet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Att tillsammans påverka!
Standarder Standarder styr utvecklingen av produkter och tjänster i samhället Näst efter våra lagar och förordningar är det standarder som reglerar vår.
Pussel och gnissel möten mellan skilda perspektiv i forsknings- och utvecklingsprojekt Agneta Hansson, Högskolan i Halmstad Kicki Stridh, Brohuset FoU.
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Samhällsentreprenörskap/ socialt entreprenörskap på Malmö högskola Stadshuset Malmö 26 februari Fredrik Björk, Urbana Studier.
Läroplansnätverk förskolan
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Masterprogram i intersektionalitet ÅR 1 ÅR 2 UPPSATS (INLEDANDE FAS) GENUS VALBARA KURSER/ SPECIALLITTERATUR SJÄLVBILDS- KONSTRUKTIONER TEORETISKA PERSPEKTIV.
Erasmus Ersätter LifeLongLearning Programme (LLP) och består av tre huvudsakliga delar.
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Ställ om Sverige Stephen Hinton TRANSITIONSWEDEN.SE.
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
Skolutveckling genom aktionsforskning
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Landsbygdsnätverket Medlemmarnas nätverk med stadig tillströmning (läget sept 2015) 78 organisationer och myndigheter 58 av dem som är aktiva i grupper.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Leonardo da Vinci Det europeiska samarbetet inom yrkesutbildning och kompetens- utveckling.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
Välkommen ! Collaborative Financial Readiness of Social Enterprises in Sweden Särskilt utvalda Ca 25 deltagare Unik möjlighet.
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Action Learning.
Geografi / samhällskunskap
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Vägledning i en ny tid Vilka utmaningar står vi inför? mialin Thn maj 15

Mia Lindberg Min bakgrund Studie- och yrkesvägledarexamen Fil mag pedagogik Yrkesmässig handledning Kön och etnicitet Samtal och kommunikation Gruppvägledning och process Specialisering – nätbaserad kommunikation Arbetsmarknadsverket regionala och nationella projekt Arbetslivsinriktad rehab Nätuniversitetets myndighet (NSHU) Högskola Adjunkt, Malmö högskola Eget företag Privat anställd, Karriärförlaget Författare - Brytpunkter Mia Lindberg mialin Thn maj 15

Studenten av idag – myt eller verklighet Övergång gymn – högskola Nya pedagogiska landskap Lärstilar Breddad rekrytering och inkludering Framtidens digitala studenter Att studera med funktionsnedsättning Vägledning – i en ny tid??? mialin Thn maj 15

Vägledning i en ny tid - Vad är nytt? En filosofisk betraktelse… Det breda vägledningsperspektivet - Vad händer internationellt och inom Europa Det smala vägledningsperspektivet Samtalet Smått och gott… mialin Thn maj 15

Det breda perspektivet Vad händer ute i världen www.iaevg.org Gideon Arulmani Hur påverkar det oss? Vad händer i Europa www.nice-network.eu www.elgpn.eu mialin Thn maj 15

Gideon Arulmani Meeting Contemporary Career Gudiance Needs in a world where geography is history mialin Thn maj 15

Gideon Arulmani Vägledning i det mångkulturella samhället För vem utvecklas vägledning och i vilket kontext Västkulturens möte med andra kulturer Indien, ett av världens mest snabbväxande ekonomier… Man väljer med statusetikett – fördelar och nackdelar… mialin Thn maj 15

Gideon Arulmani mialin Thn maj 15

Gideon Arulmani Möta nya grupper med ”andra” behov Migrationsbakgrund Äldre Nyutexaminerade utan arbete ”Vanliga” Får mig att associera…. Cognitiv informations processing, CIP Sampson m.fl mialin Thn maj 15

NICE Network for Innovation i Career Gudiance & Counselling in Europe Akademiskt nätverk, 45 lärosäten, 29 länder i samverkan kring forskning och utveckling. Bildades 2009, finansieras via EUs program för ”Life long Learning”. mialin Thn maj 15

Vägleda normfritt? mialin Thn maj 15

Vad står begreppen för? Career Counselling – vägledning i snäv bemärkelse. Stödja sökande för att förstå sin situation, arbeta mot lösningar och fatta beslut Career Education – vägledning i vid bemärkelse. Utveckla valkompetens (career management competence) hos sökande som de behöver för att klara framtida karriärbeslut. Innefattar undervisning och gruppaktiviteter. Career Information & Assesment – information och kartläggning. Stödjer sökande i att kartlägga behov och koppla dessa till information om möjligheter, krav etc. Innefattar systematisk genomgång av informationssystem etc på arbetsplatsen. mialin Thn maj 15

Fler kärnkompetenser Programme & Service Management – styrning och utveckling av verksamheten. Innefattar kvalitetssäkring, utvärdering, rollfördelning etc Social systems Interventions & Development – vägledaren som förändringsagent. Stödja sökande genom att påtala systemfel, felaktiga beslut etc. Vara den sökandes advokat. Professionalism – professionellt förhållningssätt. Innefattar etiska riktlinjer, kritiskt förhållningssätt, livslångt lärande mm. Reflektion över egna rollen. mialin Thn maj 15

ELGPN European Lifelong Guidance Policy Network EU kommissionen har initierat ett policynätverk för vägledningsfrågor i Europa (2007). Nätverkets syfte: att främja ömsesidigt lärande samt stödja policy inom vägledning stödja implementeringen av europarådets resolution om livslång vägledning samt säkra att vägledning på ett bättre sätt kopplas till övrig europeisk policyutveckling inom utbildnings- och arbetsmarknadsområdet.

Fler begrepp Nya begrepp som Career Adaptibility, employability, career motivation, self- management, career competences växer fram inom forskningen.,, career management skills Hur översätter vi dem? Valklar? valkompetens – karriärmogen… mialin Thn maj 15

Ronald Sultana Om CMS Career management skills… Skills – ngt, man kan mäta? Värdera? En ”learning outcome”? Godkänd – Underkänd? För vem? Att lägga ansvaret för ekonomiska/strukturella problem på individen? ”Responsibilization” Individen har inte lärt sig sina CMS? mialin Thn maj 15

Ronald Sultana Om CMS Career Education Career Learning Portfolio (CLP) Jmf pdp (Personal Developement Plan) Jmf pap (Personal Action Planning) Synliggör processer Fritt från värderingar Integrerat i kursplaner mialin Thn maj 15

Career Management VÄGSKÄL Skills UTSIKT INSIKT SAMSPEL VALSKÄL Förändringsvilja SAMSPEL INSIKT Kunskap om sig själv UTSIKT Kunskap om omvärlden Definition: Ett antal kompetenser som visar på strukturerade sätt för individer (och grupper) att samla, analysera, sätta samman och organisera det egna jaget (självinsikt), utbildnings- och yrkesinformation, samt ha färdigheter att kunna fatta och genomföra beslut och klara övergångar/växlingar i livet. VALSKÄL FRAMSIKT Vart vill jag? GENOMFÖRA Handling mialin Thn maj 15

Det smala perspektivet Från konstruktivistisk perspektiv till ett mer socialkonstruktivistiskt.. (Från Peavy – till Savickas m.fl.) Från matchningsteorier till ”Planned happenstance” och Chaosteori” (Mitchell, Krumboltz & Levin, Pryor & Bright) Mer ”effektivitet” – CIP, Cognitive informations processing..? (Sampson m.fl) mialin Thn maj 15

Hur beredd… inför problemlösning – beslut.. Complexity (high) Low readiness Moderate readiness High degree of Moderate to low degree support needed of support needed (Individual Case- (Brief Staff-Assisted Managed Services) Services) Capability (low) (high) Moderate readiness High readiness Moderate to low degree No support needed of support needed (Self-Help mode) (Brief Staff-Assisted Services) (low) Mia Lindberg Malmö högskola

Via e-post, facebook, skype Mer omfattande kartläggning Olika service… Klientbesök Via e-post, facebook, skype Klientbesök Kort kartläggning På egen hand eller med VGL Mer omfattande kartläggning Hjälp till självhjälp Handlett stöd av VGL i öppen miljö Enskilda fördjupade samtal med VGL Differentierat tjänsteutbud Mia Lindberg Malmö högskola

Studentmötet Ofta inspirerat av konstruktivism och den narrativa berättelsens betydelse Hur ser det ut i praktiken? Hur har ni era samtal? Vad är nytt? När tränade du in ngn liten ny metod senast? Hur påverkas våra samtal av att 86% av åldersgruppen 26-35 år använder mobilen för internet… mialin Thn maj 15

Metoder – politik och praktik Forskning och erfarenheter E-vägledning Australien- Career Counselling by E-mail E-Career Services Symposium England – Managinge E-Guidance wtihin HE Digital technologies in career education and guidance. Danmark - Evejledning Finland – How do CGC experience social media in Career services Aktuell forskning? Webinars, Sampson, etiska riktliner… mialin Thn maj 15

Defining social media Defining social media Kettunen.J, Vuorinen.R; Sampson J. Jr (2013) Content Community Social media Web 2.0 “Social media is a process, where individuals and groups build up a common understanding and meanings with contents, communities and web 2.0 technology.” Sources: Kangas et al. (2007) and Ahlqvist et al (2010) mialin Thn maj 15

Defining social media Defining social media Kettunen.J, Vuorinen.R; Sampson J. Jr (2013) “form of communication which makes use of information networks and information technology and deals with content created by users in an interactive way and in which interpersonal relationships are created and maintained” Source: Finnish Terminology Center (2010) mialin Thn maj 15

Career practitioners´ ways of experiencing social media in career services medium for one-to-one communication interactive working space impetus for paradigm change and reform means for delivering information Kettunen, J., Vuorinen, R., Sampson, J. P., Jr. (2013). Career practitioners ways of experiencing social media. mialin Thn maj 15

Career practitioners conceptions of competency for social media in career services Kettunen, J., Sampson, J. P., Jr. Vuorinen, R. (2013). Career Practitioners Conceptions of Competency for Social Media in Career Services

Slutsatser? Inte hänt så mycket…men.. Viktigt att skilja på vägledares inställning/förmåga och de sökandes behov/förmåga, de möjligheter som IKT kan ge samt Kunskaper om IKT hos bägge målgrupper. Ofta läggs dessa perspektiv samman, äpplen och päron.. mialin Thn maj 15

Normer och värderingar Vad är nytt? Hur ska hen bemötas? Fokus på genus? Fokus på norm, dikotomier, särskiljning… Fokus på intresse och inte på ointresse Fokus på det som är utanför oss och inte det som är inom oss… mialin Thn maj 15

Med bagaget in i studierna Låt kommunikationen och öppenheten vara i centrum Synliggör studenternas erfarenheter och intentioner Bli bekräftad och sedd…

Största utmaningen att blicka in för att bättre blicka ut… We don´t see things as they are We see things as we are (Anais Nin) mialin Thn maj 15

SYV utbildningen i Malmö Nya kurser på programmet Coaching i omställning och rehabilitering Organisation och ledarskap Vägledning i ett normkritiskt perspektiv 15 hp, masters, inriktning pedagogik kommer att erbjudas genom from ht 16 Intensive course ICT, 5 ECTS Jyväskylä, 5 dagar, som 16. Uppdragsutbildningar via Skolverket: Kvalitetsutveckling i studie- och yrkesvägledning Genusmedveten vägledning Studie- och yrkesvägledning i ny tid Mångkulturell vägledning Arbetsmarknadskunskap mialin Thn maj 15

European Lifelong guidance network www.elgpn.eu NICE Network for innovation in Career Guidance and Counselling in Europé. http://www.nice-network.eu/ IAEVG International association for Educational and Vocational Development www.iaevg.org NCDA National Career Development Association www.ncda.org mialin Thn maj 15

Kontakt mia.lindberg@mah.se mia.lindberg@swipnet.se mialin Thn maj 15