Välkomna till utvecklinsdagarna för VS - Verksamhetsstöd 8-9 oktober 2007 Sandviks Gård Hälsar Gunilla E Magnusson LiU – ISV - VS Detta är en mall.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Nulägesanalys genom frågor
Individuellt lärande tillsammans
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Utgångspunkter/Genombrott
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Ett arbete med att etablera
Hur tänka och göra som processtödjare
Individuellt utvecklingssamtal - mall
SET Social Emotionell Träning
Case Aneby Vilka är vi?.
Syftet med en personlig handlingsplan
Mindfulness – en hjälp på vägen
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Processorienterat förbättringsarbete
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
- Älta skola med fokus på lärandet -
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Välkommen till Ledardagen!
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
i kommuner, landsting/regioner
Mål- och resultatstyrning
Välkommen till ESF:s seminarium
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Modul 7 Kulturell medvetenhet
Detta är God Vård.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
Process: Lönekriterier
Lönesamtalet.
Medarbetarundersökning 2012
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
Beredningsprocessen vid förslag till nya Nationella riktlinjer och Nationell utvärdering.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Lärande utvärdering genom följeforskning
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Personalpolitisk inriktning
Nämndplan 2015.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Rapport: Utvärdering av primärvårdens organisation i egen regi
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Välkommen till chefsmötet!
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Benchmarking 1 Beskrivning av organisationens ledning och styrning
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Presentationens avskrift:

Välkomna till utvecklinsdagarna för VS - Verksamhetsstöd 8-9 oktober 2007 Sandviks Gård Hälsar Gunilla E Magnusson LiU – ISV - VS Detta är en mall för att göra PowerPoint presentationer. Du skriver in din rubrik på första sidan. För att skapa nya sidor, tryck Ctrl+M. Skriv sedan in din text. Om du vill ha fast datum, eller ändra författarnamn, gå in under Visa, Sidhuvud och Sidfot. Vill du använda hörnet med loggan över en utfallande bild, gå in på Bildbakgrund och kopiera. Klistra sedan in på den sida du vill ha den.

Presentation Koppla ihop dig med en medarbetare som du inte känner så väl Intervjua varandra om vilket uppdrag man har inom VS, 1,5 min vardera. Anteckna. Lyft fram något positivt från var och en som andra inte känner till Presentera din kollega, 1 min

Jag vill sträva mot…. - att institutionens mål ska bli tydliga för alla medarbetare - att ansvarsfördelningen ska bli tydlig att ansvar och befogenheter går ”hand i hand” att det finns en tydlig koppling mellan verksamhetens mål, den egna arbetsinsatsen och resultat - att arbetet är upplagt så att det tar tillvara medarbetarnas kunskap, kompetens och erfarenheter

- att medarbetarna ges möjlighet till personlig utveckling och ett kontinuerligt lärande - att medarbetarna ska kunna påverka det egna arbetet och kunna bidra till att utveckla verksamheten - att arbetet organiseras så att det skapar en god kommunikation mellan medarbetare och ger ett öppet och utvecklande klimat - att arbetet känns meningsfullt och ger möjlighet till variation

Utmaningar 2007/2008 (2010?) Budget i balans samt få kontroll på tid & kostnader Förverkliga det förstärkta forskningsprogrammet VoK: få balans mellan uppdrag och kompetens samt säkerställa långsiktig kompetensförsörjning Få avdelningarna att bli intellektuella gemenskapar Öka antalet forskningsanslag och publikationer (öka andelen forskande personal) Öka, fokusera och professionalisera uppdragsverksamheten Närvaro, arbetsmiljö i relation till forskning och grundutbildning

Ny befattningsstruktur för administrationen inom LiU Institutionsadministratör (fokus på t ex personal, ekonomi, lokaler) Institutionsintendent Ekonomi resp personalintendent Administrativ chef

UPPDRAG Värdegrund Vad? Hur? Vart? Syfte/ Vision MÅL Verksam- Målbild hetsidé MÅL STRATEGIER Om världs-/risk-analys Policy Vad? Hur? Vart?

De 6 R:en Riktning – mål och syfte Roller – måste tydliggöras Ramar – tydlig spelplan Regler – samt normer och värderingar Relationer – bra kommunikation Resultat – vad ska vi uppnå

Utvecklingscirkeln Analysera Besluta Följa upp Planera Utvärdera Genomföra Planera Utvärdera Inventera Dialog Tid Utveckla Reflektion Gunilla E Magnusson (2007)

L e d n i n g s f i l o s o f i Processarbete S Y S T E M F A K T O R E R  Struktur/ Regler/ Mål/mät- IT-stöd Kultur Arbetsorg. Procedurer system Processarbete

Specifika Mätbara Accepterade Relevanta Tidssatta SMART: Specifika Mätbara Accepterade Relevanta Tidssatta

Winds Currents Vision, Mission and Goals Culture and tradition Old patterns Feelings Fears Values Beliefs

Det tar tid innan förändringar implementeras Rogers, 1995 ”Sölkorvarna” 20% Långsamma majoriteten 30% Snabba majoriteten 30% Innovatörer 5% Tidiga anpassare 15% 24 18 12 6 månader

Profil Image Identitet

Framgångsfaktorer för organisationer Några exempel: Fokusering på kärnområdena/uppdraget Nära kundkontakt, entreprenöranda Handlingsbenägenhet, experimenterande Ägnar tid och kraft att förstå omvärlden Värderingar, kulturstyrning Enkel struktur, små staber

Främjandet av kvalificerat lärande på arbetsplatsen Medarbetarnas delaktighet i målformulering och planering Arbetsuppgifter med hög lärandepotential Möjligheter att pröva olika handlingsalternativ Tid för kommunikation och reflektion Organisationskultur och grupprocesser som främjar lärandet Stöd i arbetet Förändringstryck Legitimering från ledningen

”Den femte disciplinen” Personligt mästerskap Tankemodeller Teamlärande Gemensamma visioner Systemtänkande Senge (1990) Gunilla E Magnusson, 2007

Initiativstegen Tar egna initiativ Jag Agerar, stämmer av Vi Börjar agera, söker stöd Föreslår lösningar Någon Ber om lösningar Väntar på lösningar/direktiv Dom Klagar och söker fel

Verktyg: ”Kiplings sex tjänare” Vid systematiska genomgångar av en uppgift eller process bör man ställa fem grundfrågor och för var och en av dem ett varför. Vad? Vem? Var? När? Hur? Varför?