Bedömning av utländsk utbildning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
ERKÄNNANDE OCH JÄMFÖRELSE AV UTLÄNDSKA EXAMINA I FINLAND
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Betygsättning i svensk högre utbildning – ett hinder för mobilitet?
Studierektor/universitetsadjunkt
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Rekrytering – därför väljs inte de mest kompetenta till jobben
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
7 juni 2006 Copyright © Splitvision Research. All rights reserved. Resultat från GR:S effektstudie 2006 Gällande studerande.
Meritportfölj målet - CV och presentation
Särvux i vux-gruppen Arbetsgruppen för särvux i GR:s vuxgrupp:
KORTA VÄGEN Projekt Utländska Akademiker (PUA)
Internationell mobilitet
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Utbildningsdepartementet. Remissynpunkter 128 remissinstanser ca 60 spontana remissynpunkter.
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Arbetsmarknadspolitiska insatser
Uppdrag validering Björn Scheéle
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Utbildningsdepartementet Budskap från rekommendationen om EQF En gemensam referensram - ett översättningsverktyg mellan olika kvalifikationssystem och.
STs Arbetsmiljörapport 2010
Europass och de gemensamma europeiska verktygen
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Bedömning utan fullständig dokumentation
Utvärdering av effekten och användningen av utlåtanden
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Bedömning till och med första halvåret 2015 och en långsiktig utblick
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Målgrupp Flyktingar och anhöriga utgör huvudmålgrupp.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Kvalitetsarbetet vid BTH
Yhmyndigheten.se. Några av Yh-myndighetens uppdrag Besluta om vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan Besluta om statligt stöd till dessa utbildningar.
Sv Att bedöma utländska kvalifikationer En växande verksamhet NUAK-konferensen Lars Petersson.
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Seminarium om tillgodoräknande
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
Var finns jobben? Bedömning till och med första halvåret 2017 Presskonferens 29 juni 2016 Håkan Gustavsson Prognoschef.
Yrkestitlar Sammanställning av enkät om yrkestitlar inom funktionshinderområdet, genomförd i december 2014-januari
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? Christer Gerdes.
Sv Bedömning av utländsk utbildning -för arbetsmarknad och tillträde till högre utbildning Ida Larsten.
Sv Bedömning av utländsk utbildning - ett steg på vägen mot arbetsmarknaden EMN-konferens Lars Petersson.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2015 Prognos för arbetsmarknaden i Västmanlands län 2016 Marcus Löwing Analysavdelningen.
SUHF:s nationella bedömningsgrupp för antagning Carl Cyrén, Carbon Craft, Konstfacks vårutställning 2016.
Hur kan vi se resultat inom integration?
Länsstyrelsens nya uppdrag insatser för asylsökande m.fl.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Hjälpmedelsutredningen
Välkommen till studentdagen 2016
Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare.
Komvuxutredningen (U 2017:01)
Fokus Yrkesutbildning VO
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Handledarutbildning Steg 2.
Vindeln "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Utvärdering av samordningsförbundens verksamhet, del 1 och del 2.
Vilhelmina "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Robertsfors "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Presentationens avskrift:

Bedömning av utländsk utbildning 2015-04-23 Malin Jönsson Åse Rislund Bedömning av utländsk utbildning

Var är vi. Validering av reell kompetens Var är vi? Validering av reell kompetens Bedömning av utländsk utbildning För utbildningssystemet För arbetsmarknaden Komvux Arbetsförmedlingen Yrkeshögskolan Branschorganisationer Akademisk utbildning Folkbildning För utbildningsystemet För arbetsmarknaden UHR (gy) UHR (ak) UHR (yrk) Behöriga myndigheter

Avdelningen för bedömning av utländsk utbildning ENIC-NARIC Sverige Vi bedömer och erkänner utländska utbildningar som avslutats med examen eller motsvarande, utfärdade av erkända lärosäten, myndigheter och/eller utbildningsanordnare. Bedömningen leder till ett utlåtande där den utländska utbildningen jämförs med en svensk motsvarighet Vi bedömer gymnasial, eftergymnasial och akademisk utländsk utbildning Enheten för bedömning av akademisk utbildning Enheten för bedömning av yrkesutbildning Enheten för bedömning av gymnasial utbildning

Enheten för bedömning av akademisk utbildning Huvudsakliga uppdrag Expertstöd Bedömning och erkännande av utländsk högre utbildning Enic/Naric-kontor (Contact Point) Norric-partner Kontaktpunkt för yrkeskvalifikationsdirektivet Behörig myndighet för arkitektyrket Diploma supplement Bolognasamarbete

Enheten för bedömning av akademisk utbildning Huvudsakliga nätverk ENIC European Network of Information Centers Grundat av Europarådet + UNESCO stärka akademiskt erkännande inom EU samt implementera Lissabonkonventionen Huvudsyftet är att ge information om: erkännande av utländsk utbildning, landets utbildningssystem, studier utomlands ENIC-NARIC Officiell hemsida http://enic-naric.net/ NARIC National Academic Recognition Information Centers Startat av Europarådet 1984 för att stärka akademiskt erkännande inom EU Huvudsyfte: akademiskt erkännande av examina och enstaka kurser inom EU för att främja rörligheten inom EU för både studenter, forskare och lärare NARIC - Naric-kontoren inrättades av Europarådet (European Comission) (1984) för att underlätta erkännande av utb. mellan medlemsstaterna Högskoleverkets avdelning för bedömning av utländsk utbildning fick uppgiften att vara Sveriges Enic-Naric kontor 1995 Huvudsyfte: akademiskt erkännande av examina och enstaka kurser inom EU för att främja rörligheten inom EU för både studenter, forskare och lärare ENIC - Enic nätverket grundades 1994 av Europarådet + Unesco, Kontoren ska underlätta erkännande och rörlighet mellan länderna genom att ge information om om erkännandeprocessen i landet Landets utbildningssystem Information om utlandsstudier och mobilitet The Charter - In June 2004 the two networks adopted the Joint ENIC NARIC Charter which was approved by the Lisbon Recognition Convention Committee.

nätverk forts… NORRIC Nordic National Recognition Information Centres Nordiskt nätverk med medlemmar från de nordiska ENIC-NARIC- kontoren (Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island) Startat 2003 http://www.norric.org/ “Restricted Area” för informationsutbyte, gemensamma studieresor, workshops, heads träffas,

Styrdokument Högskolelagen Den lag som reglerar högskolor och universitet i Sverige som har stat, kommun eller landsting som huvudman. Högskoleförordningen En av Sveriges regering beslutade förordning som är underordnad högskolelagen och stiftad av riksdagen Lissabonkonventionen Convention on the Recognition of Qualifications concerning Higher Education in the European Region. Beskriver bl.a. principer om ömsesidigt akademiskt erkännande (ca 55 länder ) EAR-manualen En sammanfattning gällande tillämpning av Lissabonkonv. och dess stödtexters beskrivning av hur erkännande och bedömning av utländsk akademisk utbildning bör gå till i praktiken

Alla bedömningar… … baseras på utbildningsdokumenten; diplom, ämnesförteckning och liknande Utlåtandet är en vägledning för arbetsgivare, eller om det gäller gymnasieutbildning, för studie- och yrkesvägledare vid planering av vidare studier. Av utlåtandet framgår om den utländska utbildningen motsvarar nivån och har jämförbart syfte som en svensk examen. På baksidan av utlåtandet finns information för att lättare förstå utlåtandet.

Bedömning av utländsk akademisk utbildning Vi granskar dokumenten och bedömer deras äkthet, kontrollerar att lärosätet är erkänt i utbildningslandet, ser till syftet med utbildningen och vad den förbereder för, utreder utbildningens nivå i det utländska utbildningssystemet (grund- eller avancerad nivå, påbyggnadsutbildning eller forskarnivå), och slutligen så utfärdar vi ett utlåtande över vilken svensk examen utbildningen motsvarar.

Bedömning av utländsk akademisk utbildning I första hand jämförs utbildningen med en svensk examen. I vissa fall finns ingen motsvarande examen i den svenska examensordningen eller så finns det väsentliga skillnader mellan utbildningarnas innehåll, syfte, nivå eller omfattning. Då kan utbildningen i undantagsfall erkännas som motsvarande X års studier på grundnivå, avancerad nivå eller på forskarnivå.

+ följebrev till sökanden med utbildningsanpassat innehåll till arbetsgivaren med beskrivning av metodik och syfte.

Statistik 2014 Inkommande Avgjorda 2013 2014 Ändring 2012 skilln 2012/14 skilln 13/14 Kvot 2014 Gym (230U) 6 074 8 363 37,7% 5 224 5 104 8 357 60,0% 63,7% 100 Ak (322) 6 642 7 729 16,4% 5 636 4 379 7 947 41,0% 81,5% 103 YH (326) 1 380 1 909 38,3% 1 000 421 1 645 64,5% 290,7% 86 Totalt 14 096 18 001 27,7% 11 860 9 904 17 949 51,3% 81,2% Förklaring Kvot: För varje 100 ärenden som kommer in så avslutas X antal. Skol (323) 1 228 1 193 -2,9% 785 1 266 1 136 44,7% -10,3% 95 Intyg och kompl (325) 510 312 -38,8% 183 364 396 116,4% 8,8% 127 Intyg behörighet (240U) 22 54 145,5% 28 18 47 67,9% 161,1% 87 Godtagbar stand. (324) 425 482 13,4% 430 416 473 10,0% 13,7% 98 16 281 20 042 23,1% 13 286 11 968 20 001 50,5% 67,1%

Bedömning av akademisk utbildning Akademiska enheten tog 2014 emot 7 720 ansökningar från ca 150 olika länder, och utfärdade ca 5 800 utlåtanden 2013 – 6 570 ansökningar (3 100 utlåtanden) 2012 – 5 400 ansökningar (4 030 utlåtanden) 2011 – 5 050 ansökningar (3 900 utlåtanden) 2010 – 5 000 ansökningar (3 670 utlåtanden) 2009 – 3 630 ansökningar (2 690 utlåtanden) 2008 – 3 780 ansökningar (2 900 utlåtanden) 2007 – 3 500 ansökningar (2 450 utlåtanden) Prognos för 2015 – över 8000 ansökningar!

Som ett helt universitet!

Största länderna (över 100 ansökningar/år) 2012-2013-2014 Syrien 107 – 584 – 1687 (ökade 189% mellan 2013-2014!) Iran 361 – 447 – 469 Irak 502 – 439 – 391 Ryssland 329 – 287 – 295 Polen 215 – 246 – 284 Ukraina 167 – 168 – 225 Storbritannien 191 – 228 – 224 USA 200 – 210 – 215 Rumänien 171 – 180 – 196 Grekland 105 – 149 – 154 Thailand 128 – 144 – 144 Egypten 112 – 101 – 141 Pakistan 119 – 167 – 140 Indien 115 – 155 – 139 Kina 140 – 165 – 132

Arbetsmarknaden

Samverkan arbetsmarknad Samarbete inom ramen för Nationell matchning/Arbetsförmedlingen Samverkan inom ramen för AFs regeringsuppdrag att Utveckla metoderna för och omfattningen av validering av nyanlända invandrares kompetens Nationellt forum för validering och valideringskartläggning Effektstudie av utlåtanden Företagskontakter

Samverkan framöver Fortsatt dialog med AF om internutbildning av etableringshandläggare Snabbspår Webbverktyg för arbetsgivare Webbansökan Utveckla information till sökande och arbetsgivare

Effektstudien

Uppdraget enligt Regleringsbrev Utvärdera och analysera effekten och användningen av utlåtanden avseende utländsk högskoleutbildning som kvinnor och män kan få Även beakta om utlåtandet fyller syftet att underlätta målgruppens inträde på arbetsmarknaden Uppdraget ska avse bedömningar utförda de senaste 5 åren. UHR har valt perioden 2007-2011 Utvärderingen ska göras ur såväl ett arbetsgivarsperspektiv som ett individperspektiv uppdelat på vistelsetid i Sverige Delrapport lämnades 31 okt 2013, slutrapport den 4 december 2014.

Tre delstudier ska visa på effekt och användning Registerstudien Utfall på arbetsmarknaden. Jämförelse mellan de som har ett utlåtande respektive inte har; arbete eller ej, utbildningskrav på arbetet, tid till arbete Enkät till de som fått utlåtanden Individens perspektiv. Om/hur har de använt utlåtandena, var de till hjälp, hur upplever man arbetsgivarens intresse, vad är problematiskt? Många öppna kommentarer.   Enkät till Sveriges arbetsgivare Arbetsgivarperspektivet. Känner de till bedömningsfunktionen, har de sett ett utlåtanden från HSV/UHR, hade utlåtandet någon betydelse i samband mer rekrytering? Vad önskar de sig mer i ett utlåtande och rent generellt? Vad är viktigt när en utländsk sökande får respektive inte får ett arbete?

Registerstudie Statistisk undersökning baserad på SCB-data för dem som fått ett utlåtande och för en jämförbar kontrollgrupp med utländsk akademisk utbildning men utan bedömning. Underlättas inträdet på arbetsmarknaden? Matchningsvariabler: Demografiska variabler som ålder, kön, vistelsetid i Sverige samt grund för bosättning. Utbildningsvariabler som utbildningsnivå och utbildningsinriktning. Arbete eller ej, utbildningskrav i yrket. Drygt 12 000 individer med i fall respektive kontrollgruppen

Registerstudien - hur vi skattar hur det går på arbetsmarknaden Arbete – ej arbete, ett och tre år efter utlåtande Utbildningskrav i yrket ett och tre år efter utlåtandet. Utbildningskrav/kvalifikationsnivå på arbetet uppdelat i tre grupper; arbete som kräver längre eftergymnasial utbildning, arbete som kräver eftergymnasial utbildning respektive arbete som inte kräver eftergymnasial utbildning Tid till arbete från ”ej i arbete” Tid till arbete som kräver eftergymnasial utbildning, från att inte har arbetat eller haft ett arbete som inte kräver eftergymnasial utbildning

Det finns en relation mellan utlåtande och bättre utfall på arbetsmarknaden De utrikes utbildade personerna som hade ett utlåtande från HSV förvärvsarbetade i högre grad än kontrollgruppen De har också i högre grad arbeten som kräver eftergymnasial utbildning Relation snarare än effekt….

De kommer snabbare i arbete och kvalificerat arbete Ett vanligt samhällsekonomiskt mått för kostnad på frånvaro på arbetsmarknaden är att mäta tid till arbete. Vi har mätt tid till arbete och tid till arbete som kräver eftergymnasial utbildning. Personer med ett utlåtande över sin utländska högskoleutbildning kommer både snabbare i arbete och i arbete med som kräver eftergymnasial utbildning än kontrollindividerna.

Enkät till sökande: Hur har du använt utlåtandet? Flera svar är möjliga

Enkät till sökande: På vilket sätt var utlåtandet till hjälp? Ett mått på ”effekten” i ett individperspektiv Drygt hälften av respondenterna tyckte att utlåtandet hade varit till hjälp i de tre vanligaste användningsområdena; söka arbete, planera och fortsatta studier Kvinnorna tyckte generellt sett att utlåtandet hade varit till större hjälp I de övriga användningsområdena upplevdes nyttan mindre.

Enkät till arbetsgivare: Drygt hälften känner till myndighetens uppdrag och var fjärde har sett ett utlåtande 60 procent av arbetsgivarna visste att det finns en myndighet med uppdrag att bedöma utländsk högskoleutbildning 25 procent av respondenterna har sett ett utlåtande från HSV/UHR och två tredjedelar av dem angav att utlåtandet har haft stor eller viss betydelse för beslutet att anställa någon. Vilken betydelse har utlåtandet? Det tycks i första hand ge trygghet och tydlighet, i andra hand ligga till grund särskilda beslut om anställningsform, tjänstebenämning eller lönenivå.

Vad ledde till att en utländsk akademiker fick en tjänst hos er Vad ledde till att en utländsk akademiker fick en tjänst hos er? (2=stor, 1 = viss och 0 = ingen betydelse)

Av betydelse när en utrikes högskole-utbildad inte får tjänst (2=stor, 1 = viss och 0 = ingen betydelse)

Sammanfattningsvis Registerstudien visar att det går bättre för de utländska akademikerna som har ett utlåtande. ”Effekt” av utlåtandet? Personerna anger själva att de använder utlåtandet och tycker i stor utsträckning att det är till hjälp. Många arbetsgivarna känner till att det finns en myndighet som bedömer utländska utbildningar Var fjärde arbetsgivare har sett ett utlåtande. De anger att det haft betydelse vid rekrytering genom att ge trygghet och tydlighet. De vill dock gärna vet exakt vilken svensk utbildning som motsvarar. Trots det relativt bättre utfallet är de som har fått ett utlåtande frustrerade. Framkommer inte minst i de öppna kommentarerna…..

Sammanfattningsvis i det större perspektivet Det går bättre för de akademiker som har ett utlåtande över sin utländska högskoleutbildning än för de som inte har ett utlåtande, men de är trots detta frustrerade. Svårt att få arbete som överensstämmer med utbildningen Det stora perspektivet, utrikes födda har det svårare på arbetsmarknaden. Även om utlåtandet fyller sin funktion, är andra saker viktigare.

Rekommendationer och avsikter UHR ska undersöka möjligheten att anpassa utlåtandet efter det breda användandet. Och när inte det går, tydligt informera om vad som kommer att finnas/inte finnas i det. UHR ska informera arbetsgivare om utlåtanden, fortsätta samarbeta med Arbetsförmedlingen, studie- och yrkesvägledare m.fl. Regeringen; säkerställa samlad vägledning om studier och arbete, tydliggöra myndigheters ansvar och ytterligare krav på samarbeten i integrationskedjan. Verka för förbättrad/yrkesinriktad svenskundervisning, ökade kontaktmöjligheter (praktik, jobbmatchning), kompletterande utbildningar för utländska akademiker. Arbetsgivare; fortsätta utveckla kontaktytor, se vilken resurs som finns i de personer som kommer till Sverige med en utländsk högskoleutbildning.

Våra/era verktyg

Bedömningsportal och Bedömningshandbok Bedömningsportalen Användarnamn och lösenord behövs, gå in på: https://hsv.uhr.se/utlandskutbildning/nyanvanda re Bedömningshandboken https://bedomningshandboken.uhr.se/Utlandska /Lander Sökdatabasen (akademisk utbildning) www.uhr.se/sv/Bedomning-av-utlandsk- utbildning/Utlandsk-utbildning/Arbeta-i- Sverige/Sok-tidigare-utlatanden/Sok-tidigare- utlatanden/ 2015-04-23

Nyhet! Webbansökan! 2015-04-23