Förskolechefsträff 2011-11-15 Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till förskolan Akvarellen
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Naturvetenskap och teknik i förskolan
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
Läroplansnätverk förskola
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Läroplansträff fritidshem
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Läroplansträff fritidshem
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Förskolan Ekot´s modell för
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Läroplansnätverk förskolan Välkomna!. Dagordning Examinationsuppgift i grupperna, vad har ni lärt er under detta första år i nätverket? Sker.
Läroplansträff Välkomna.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Naturkunskap i förskoleklass
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Verksamhetsbeskrivning
Presentationens avskrift:

Förskolechefsträff Välkomna

Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna Lärande samtal kring lokala pedagogiska planeringar i förskolan Bedömningsmatris förskolans kvalité Verktyg för kvalitetsutveckling Urban kommer en stund för korta frågor och svar (Om vi hinner konstruerar vi en LPP i matematik )

Läroplansarbete Träffarna upplevs väldigt positiva De önskar mer arbete kring hur de ska arbeta på sina förskolor för att alla ska få ta del av deras kunskaper Hur har ni frigjort tid för arbetet på era förskolor? Hur organiserar ni träffarna? Hur dokumenteras arbetet? Hur får ni kännedom om vad som fungerar bra och vad som behöver förändras?

Lärande samtal Hur får vi vårt vardagsarbete på förskolorna att fokusera på lärande istället för görande? Kort repetition av lärande samtal, vad är det? Lars är samtalsledare Enskilda funderingar i 5 minuter Erfarenhetsrunda Vi ställer förståelsefördjupande frågor till varandra under samtalets gång En dokumenterar gruppens lärande Avslutande reflektion, vad har vi lärt oss under samtalet? Hur ska vi gå vidare i arbetet? Vilka aktiviteter ska vi genomföra inom detta område?

Bedömning av förskolans kvalité Kort repetition av matrisen för förskolans kvalité Fokus på naturvetenskap och teknik Vad är det för ”glasögon” vi ska titta igenom för att ha fokus på förmågorna i naturvetenskap och teknik?

Naturvetenskap och teknik Ett naturvetenskapligt förhållningssätt är - gissa - prova - hur blev det? - varför blev det som det blev när vi gjorde som vi gjorde? Vilka möjligheter får barnen till detta? Vilka olika tekniker kan man bygga med - lego – klossar - kaplastavar - virke - ??? Vilka material och redskap får barnen prova och experimentera med? Hur utmanas barnen av de vuxna att våga experimentera och prova på nya sätt?

Naturvetenskap och teknik Vilka möjligheter får barnen att utforska teknik och naturkunskap i vardagen? När får barnen utforska hur enkel teknik fungerar? Varför rinner vattnet i kranen? Vad händer när vi spolar toaletten? Hur fungerar en mobiltelefon? Hur kommer det ljud ur radion? Hur fungerar en lampa? Vad händer när man skruvar en lampa ur julgransbelysningen eller adventsljusstaken? många många fler exempel