Utomhusmatematik i elevens närmiljö

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

FORSKNINGEN STYRKER UTOMHUSPEDAGOGIKEN !
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
En förskola att förundras i!
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Barnanpassad utredning
Bildtolkningar Hälsa.
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
fördelar med att lära sig och kunna ett främmande språk
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Skolan, fantasin och bilderna
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Analytiker & Holistiker
hållbar utveckling över gränserna
Att lära på mottagarens villkor
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Kortare text Vår butik är Svanenmärkt! Miljön, klimatet och en hållbar utveckling är frågor som ligger oss nära. Därför har vi tagit steget till att.
Pedagogisk dokumentation
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
SET Social Emotionell Träning
Konsten att leda sig själv
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Kärnvärden.
”En sund själ i en sund kropp” GRANSÄTERSKOLANS PROFIL.
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Av: Johan, Adam och Caroline =)
LÄNGE LEVE MÅNGFALDEN..
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Konsten att lyckas med sina studier
Analytiker & Holistiker
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Begrepp.
Läroplansträff fritidshem
Kultursyn kunskapssyn elevsyn.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Kan man lära gamla hundar sitta och varför?
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
Idrottspsykologi.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Hur du tar hand om din kunskap
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
STUDIETEKNIK.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
BIOSFÄRUTMANINGEN 2016 Skapa en lek för alla. VI BOR I ETT BIOSFÄROMRÅDE! Vem utser ett biosfärområde? Ett biosfärområde utses till biosfärområde av Unesco,
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Nervsystemet styr din kropp
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
Ledarskap.
Styrd helpdesk Normer och Värden
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Hållbar utveckling.
Att lära på mottagarens villkor
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Presentationens avskrift:

Utomhusmatematik i elevens närmiljö UTOMHUSPEDAGOGIK Utomhusmatematik i elevens närmiljö

Fördelar och möjligheter med utomhuspedagogik:

Intryckets autencitet (miljön är ”äkta”) Situationens helhetskaraktär Massiv stimulering. Alla sinnen aktiva.

Samhörighet med miljön (kan leda till ”Hållbar utveckling”) Fysisk rörelse. Motoriska färdigheter Hälsoeffekter

Utomhuspedagogik är en plats för lärandet, ett innehåll för lärandet, men framför allt ett sätt att lära.

Ur och Skur i skolan: Frågebaserade projekt Ur och Skur i skolan: Frågebaserade projekt. Barnen mer delaktiga och nyfikna. Lära med hela kroppen. Ta vara på barnens reflektioner.

Dewey: Utbildning vänder sig till största delen till barnens intellektuella sida. Flertalet människor har bevisligen en praktisk läggning och skulle lära sig mycket mer genom att göra saker och se vad som händer.

Ledaren är hela tiden förebild i allt den gör och ska därför själv vara intresserad av att utforska och lära sig nya saker. (Dewey)

Uppleva Undersöka – Upptäcka Undervisa

Olika inlärningsstilar: Auditivt (höra) Visuellt (se) Taktilt (känsel) Kinestetiskt (rörelse)

Barn lär sig på olika sätt. Forskning visar att vi kommer ihåg: 10 % av det vi läser 20 % av det vi hör 30 % av det vi ser 50 % av det vi hör och ser 70 % av det vi diskuterar 80 % av det vi upplever 95 % av det vi lär ut till andra (William Glaser)

I Ur och Skur: Det finns ingen motsats mellan lek och inlärning, de hör ihop. Skolan ska sträva efter att ta vara på leken i arbetet och stimulera till lek även för barn i skolåldern.

Vi behöver inte göra som vi gjorde igår Vi behöver inte göra som vi gjorde igår. Om vi frigör oss från sådana föreställningar givs oss tusentals möjligheter till förnyelse. Christian Morgenstern (tysk poet 1871-1914)