Hur kan vi bemöta personer med problemskapande beteende?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Coachande ledarskap som mentor
Men det här är väl ingenting nytt?
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Stresshantering stress-sårbarhet tidiga tecken
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
JOHANNA BJÖRK Konsulent
EN RESA GENOM UTANFÖRSKAP, BEKRÄFTELSEJAKT OCH MISSBRUK
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Neuropsykiatrisk funktionshinder
SET Social Emotionell Träning
JOHANNA BJÖRK
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Psykiska konsekvenser av missnöje med utseendet
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Vad är du för typ av person?
HaschAvvänjningsProgram
Ta ställning och handla!
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hantera en kronisk sjukdom
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
”Lär dig säga jag och nej”
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Kommunikation och samspel
Lotta Lindholm, Utvecklingsledare
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Tidsramar Start Fika Lunch Fika Slut.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Delaktighet.
Dolda funktionsnedsättningar
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Socialpsykologi.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Föräldramöte 22 september 2016.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Psykiskt funktionsnedsättning
Problemskapande situationer
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

Hur kan vi bemöta personer med problemskapande beteende? Lotta Lindholm Ubildningsansvarig/Gruppchef Vägskälet 367 90 36

Dagens upplägg 13:00-13:15 Inledning, alla hälsas välkomna!! 13:15-14:00 Presentation, bakgrund samt kognitiva svårigheter utifrån ett kommunperspektiv 14:00-14:30 Inledning Problemskapande beteende 14:30-15:00 Fika 15:00-16:00 Forts. Problemskapande… 15:45-16:00 Frågestund 16:00 Avslut

Resan hit…….. Började som beh ass med samsjuklighet Sen många år som handläggare - IFO FH, LSS Vägskäl när jag 2012 lyssnade på Bo Hejlskov Elvén, inspiratör i mitt kommande arbete med även andra än personer med Autism/utvecklingsstörning Har sedan dess föreläst, diskuterat case, samt handlett personalgrupper Studiecirkel och 5 dagars fördjupningsutbildning Trad LSS verksamheter PK 1, psykboenden, Bostöd, handläggare, missbruksboenden, sociala boenden, äldrevård Skapat bredd i resonemangen och att problematiken ser liknade ut Gett mig en trygghet i perspektivets styrka och möjligheter

Bo Hejlskov-Elvén Psykolog Föreläsare Handledare Inspiratör Problemskapande beteende Stress & Belastning Lågaffektivt bemötande

Social resursförvaltning Social resursförvaltning = fackförvaltning Stöd till familjer & Individer Integration Social utveckling Boende & Socialjour Funktions-stöd

Boende & Socialjour Långsiktigt boende Bergsjöhöjd Jour & Akut Stöd & Habilitering Långsiktigt boende Bergsjöhöjd Kvinnovårdskedjan & Dana Träning & Referensboende Ungdom & Familj Socialjour & familjeboende Boendeverksamheten

Metoder & Förhållningssätt Boende-DOK Motiverande Intervju (MI) Problemskapande beteende & Kognitiva nedsättningar Återfalls Prevention (ÅP) Ett Självständigt Liv (ESL) Vård & Stödsamordning (VoS)

Vad är gjort….. Mellanboendeprojektet: Socialresurs förvaltning: Grundföreläsning i ca. 150 verksamheter Case, delaktig i planering och metodutveckling Studiecirkel i några verksamheter Handledning (Ulrika Brodd) Socialresurs förvaltning: Grundföreläsning, halvdag om PSB och Kognition Fördjupning (tre omgångar) Casediskussioner (samtliga verksamheter) Handledning PSB och ledarskap, testas nu… Trygghet & Säkerhet

Perspektivkaos Väldigt sjuk Kräver/inte tacksam Egoistisk/ oempatisk Missbrukar alltför mycket Omotiverad Manipulativ Vägrar acceptera regler Har aldrig fått lära sig

VARFÖR ÄR DET SÅ SVÅRT ATT FÖRSTÅ?? Dålig kunskap om kognition Osynlig funktionsnedsättning/funktionshinder Beskriver något som fungerar hos oss själva Ojämn profil & funktion Saknar diagnos/kompassriktning Verbala förmågan ofta högre

Kognitiva funktioner Exekutiva funktioner Central koherens Mentalisering/Theory of mind

Diagnoser & Tillstånd Psykisk sjukdom/ Psykiska funktionsnedsättningar Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar: - T. ex Autism, Tourettes syndrom, OCD och ADHD Missbruk & Beroende Livskriser/Trauman/PTSD Låg begåvning Förvärvad hjärnskada Smärta/somatiska symtom Sömnstörningar Stresstillstånd

Exekutiva funktioner Att ta initiativ (ha en på/av knapp) Tidsuppfattning Förmågan att planera och organisera sin vardag Att fokusera uppmärksamheten och att värdera den egna prestationen Att hejda oönskade handlingar

Central koherens- Hålla ihop och foga samman detaljer! Få ihop livets detaljer till en helhetsbild Kunna tolka sociala sammanhang Känna igen ansikten och ansiktsdrag

Mentalisering Att sätta sig in i hur/att andra tänker och känner. Kunna förstå att det egna beteendet påverkar hur andra människor bemöter en Att förstå övergripande begrepp samt liknelser och ordspråk

Konsekvenser Problemskapande beteende Ett annorlunda sätt att tänka och uppfatta omgivningen och därmed ett annorlunda beteende Uppmärksamhets- och minnes störningar/Trötthet Stora svårigheter att få till en fungerande vardag/ ADL (Aktiviteter i det dagliga livet) Utanförskap/känsla av att vara annorlunda Svårt att följa överenskommelser/genomföra nödvändiga aktiviteter Dålig självkänsla/att inte duga Självmedicinering (missbruk) Stressbeteenden/ Negativa hanteringsstrategier/= KASAM (låg känsla av sammanhang) Problemskapande beteende Ojämn profil

Diskutera tillsammans Vad innebär ”Problemskapande beteende” för dig? Diskutera 2 & 2 några minuter

Problemskapande beteende för mig.. Hot och aggressivitet Missbruk Gränslöshet Norm- och Regelbrott Tvångsmässiga beteenden Självskadebeteende Brist på konsekvenstänk Personer som ”kräver” Kontaktsökande Tar inte emot hjälp Samarbetsvägran Initiativlöshet/Depressivitet Tystnad

Definition ”Problemskapande beteenden är beteenden som skapar problem för personer i omgivningen”

Några utgångspunkter….. = Ett icke konfrontativt förhållningssätt Ansvaret måste vara omgivningens eftersom det är omgivningen som har problemet och därmed motivationen att ändra beteendet - Fokus på vad personalen kan påverka…. Ansvar och förståelse skapar makt och möjlighet att påverka Problemskapande beteende går ofta att ses som strategier, i alla fall tillfälligt positiva för brukaren

Bärande principer Människor som kan uppföra sig gör det, Människor gör så gott de kan…. Fostrande metoder fungerar sämre…. Kontrollprincipen. Viktigt att metoder utgår ifrån att brukaren har kontrollen/ får möjlighet att återta kontrollen Våra metoder måste ha som mål att öka tilliten till oss Ställ krav på ett sätt så att brukaren kan leva upp till dom Alla har rätt att säga nej? Pedagogik att få ja-sägare… Affektsmitta Undvik konfrontation, avled hellre!!!

Att förstå problemskapande beteende! Motivet ligger ofta närmare handlingen än man tror Omgivningen ”läser in” motiv och beräkningar; ofta med utgångspunkt ifrån vårt eget sätt att fungera… Våra negativa föreställningar härrör från en icke-förståelse och tolkningar -ex. lat, omotiverad, manipulativ, lögnare, aggressiv Att alltid ställa frågan ”VARFÖR”, att sätta sig in i brukarens sätt att tänka och uppfatta världen, öppnar möjligheter

Stress & Belastning Arbetar nästan enbart utifrån detta!!!! Beskrivs ofta som stressade tickande bomber Inte bara typiska stressbeteenden=stress Använda belastningsbegreppet istället….. Ilsken/stressad person är inte en farlig person!!!!!!!, kan dock bli om vi inte minskar stressen

Stress och belastningsmodellen Hemlöshet/Boendeproblem Stimuliöverkänslighet Modell som funkar på alla!!! Oförutsägbarhet/låg känsla av kontroll Grundstress- nivå Starka känslor i omgivningen Somatiska symtom eller missbruk Kognitiva funktionsnedsättningar

Vanliga stresshanteringsstrategier Gap & Skrik Våldsamt beteende Missbruk Splitting & konfliktskapande Tvångsmässighet, ex samlande Självskadebeteende Vägran Tystnad Inåtvändhet Att lägga skulden hos andra Några exempel!!! Viktigt att förstå och identifiera hanteringsstrategier utifrån stress och belastning Olika personal har olika triggers/går igång på olika saker Metod att ta ett steg tillbaka, vanligt förekommande HUR!!!! Begriplighet skapar förmåa att stå ut!!!

Varningstecken/ Hanteringsstrategier Negativa Ångest Ljud och ljuskänslighet Rädsla och otrygghet Störd sömn Återkommande infektioner Tvångsbeteenden Pessimism/ modlöshet Humörsvängningar Rastlöshet Positiva Vägran Avskärmning Självskadebeteende Trötthet, lättja Specialintresset tar över Övriga Tappade färdigheter t ex ADL, koncentration och närvaro Minne Sociala färdigheter

Kaostecken=Kontrollförlust Akuta Utåtagerande beteende ex. slag, sparkar, spottande eller skadegörelse Impulsiva självmordsförsök Hög ångest/panik ångest Desorientering/Psykos Handlingsförlamning Dissociation Långvariga Depression Psykoser Ångesttillstånd ex. tvång och fobier Stress - och överbelastningssymtom

Arbetsmodell stress- och belastning Kartlägg Belastningsfaktorer Varningstecken/Hanteringsstrategier Kaostecken 2. Kvalificera/värdera Vilka kan tas bort? Vilka vill vi ta bort? 3. Navigera efter varningstecken

Stresshöjare/Triggers Resonerande / Argumentation / Konfrontation Fostran / Krav på anpassning Fysisk kontakt / Fösning Krav på mentalisering / Empati / Att ta andras perspektiv Ilska / Irritation från personalen Maktutövning / Tvång / Ta kontrollen Känsla av underläge eller att vara dålig När man inte förstår

Lågaffektivt arbetssätt = Låg känslointensitet & lågaffektiva tekniker Ge fysiskt utrymme Använd möjliga och positiva avledningsmanövrar, visa nästa steg…. Kravanpassning Miljöanpassning, den fysiska miljön Möjliggör återhämtning regelbundet, ta pauser…. Skapa förutsägbarhet via struktur och rutiner Jobba med det klienten vill arbeta med Gör ”händelseanalyser” i utvecklande syfte: - Vem har/äger problemet? - Ställ alltid frågan varför personen beter sig som den gör (=Omformulera) - Gör alltid ”kan inte-vill inte”-analysen

Lågaffektiva tekniker Reagera behärskat Undvik ögonkontakt Undvik beröring Respektera det personliga utrymmet ”När du vill gå ett steg framåt ta då två steg tillbaka” Ställ dig inte mitt emot brukaren Undvik att markera dig Sätt dig och prata lugnt Ge dig / Undvik konfrontation och avled Byt personal Vänta/ ge tid/ stå kvar utan press/ bekräfta Ge alternativa utvägar/ lösningar/ hanteringsstrategier Avled/ prata om något som personen tycker om, blir lugn av Backa ur situationen!

Metodutveckling Identifiera det problemskapande/oönskade beteendet Vilken funktion fyller beteendet? För vem är beteendet ett problem; för personalen, brukaren eller oss gemensamt? Går orsakerna till beteendet att hitta ur stress & belastning? Finns det alternativa handlingsmöjligheter, går det att möta brukaren utifrån dennes önskemål? 1.

Tack för mig! Mina kontaktuppgifter: Lotta Lindholm lotta.lindholm@socialresurs.goteborg.se Tel: 031-367 90 36