Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Bedömning som motivation och utvecklande pedagogiskt verktyg
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Individuellt lärande tillsammans
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Alla brinner för något…!
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Bedömning av professionell kompetens
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Högskoleförberedelse
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Syftet med en personlig handlingsplan
Mötesstruktur.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
The big 5 1.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Formativ bedömning i itslearning
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Rudbeck - en utvecklingsresa
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Välkommen till Braås skola
Utvecklingsarbete Vt-15
Bedömning – en resa med eleverna
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
BFL Bedömning för lärande
Reflektioner från grupperna No hands up…
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formativt och Summativt
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Att jobba språkutvecklande
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Photo by subcomandanta - Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License with Haiku Deck.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Lära för livet!.
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Att synliggöra det synliga lärandet
Nationella proven i svenska
Formativt lärande.
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Bedömning för lärande 31/10
Presentationens avskrift:

ett kollegialt lärande Bedömning för lärande ett kollegialt lärande

Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt Summativ Bedömningen har en summerande karaktär: Betygssättning Poängsammanställningar Kunskap om resultat (varför gick det som det gick) Formativ Bedömning syftar till att forma och utveckla – både elevens kunskaper, men också lärarens undervisning. Var befinner sig eleven? Vart ska eleven? Hur kommer eleven dit? KUNGSBACKA KOMMUN

Wiliam och Thompsom– Assessment for learning Fem strategier för bedömning för lärande Klargöra och skapa delaktighet i intentionen med undervisningen. Tydlig kommunikation av krav och förväntningar. Skapa aktiviteter, diskussioner och uppgifter som kan visa i vilken utsträckning eleven lärt/ förstått. Uppgifter som lockar fram elevens förmågor. Ge återkoppling för de lärande framåt, konstruktiv återkoppling. Aktivera eleverna som undervisnings resurser för varandra. Aktivera eleverna som ägare av sitt eget lärande. Hjälp eleven att ta ansvar för sitt eget lärande. KUNGSBACKA KOMMUN

D. Wiliams och Thompson; s 5 nyckelstrategier som en modell. KUNGSBACKA KOMMUN

Helen Timperly – Lärarens professionella lärande KUNGSBACKA KOMMUN

Filmer att se…. https://www.youtube.com/watch?v=CGBaZFAEwFM https://www.youtube.com/watch?v=ULdghJ9-w5w KUNGSBACKA KOMMUN

Det kollegiala lärandets cykel Prova moment i min undervisning. Reflektera enskilt i handlingsplanen. Läsa en text. Lärtillfälle 2 Reflektera kring det lästa och min handlingsplan. Ny input. Reviderad handlingsplan. Lärtillfälle 1 Ta in ny input Diskutera mitt nuläge och önskade läge. Formulera handlingsplan Prova moment i min undervisning. Reflektera i handlingsplanen Läsa en text. KUNGSBACKA KOMMUN

Principer för lärgruppernas arbete Fasta grupper där medlemmarna arbetar med samma åldersgrupp av elever. Samtalsledaruppdraget växlar mellan gruppens medlemmar. Alla har ansvar för att formulera, genomföra och reflektera kring sin egen handlingsplan. Alla har ansvar för att gruppens arbete präglas av positivism och respekt. KUNGSBACKA KOMMUN

NÖHRA på skolan? KUNGSBACKA KOMMUN