Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Nulägesanalys genom frågor
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Ålands Näringsliv ATTITUDE Jag studerar på.
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
SKOP Elever - Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Elevundersökning 2010 SKOP:s arkivnummer: S19APR10 Elever - Västra skolan, alla.
Studie och yrkesvägledning
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Kompetensförsörjningen lyft idag som en av de viktigaste faktorerna för tillväxt: •Att svårigheten att rekrytera kompetent personal är ett av de främsta.
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
G A S Tillgången till och utformningen av den gymnasiala utbildningen är en strategisk fråga som har betydelse för både tillväxtfrågor.
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Arbetsmarknadsutsikter till slutet av 2014 Dalarnas län Analysavdelningen Jan Sundqvist.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
En viktig utgångspunkt- skolans breda uppdrag
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Vård- och omsorgs-(college)
Välkomna till seminariet
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
Upplevelser och Uppfattningar om äldres läkemedelsanvändning - Att ha full koll eller bara gapa och svälja Sofia Björkdahl Handledare: Rebecka Arman,
Ingela Wiese Studie- och karriärvägledare, Studie- och karriärcenter Malmö högskola Var är alla studenter?? ? Våra planer för framtiden Bakgrund till vårt.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Kartläggning Rektorers syn på skolkurator-funktionen
Vård- och omsorgscollege Kronoberg
Samverkan skola-näringsliv. Syfte: ge eleverna insyn i framtida arbetsmiljöer ge eleverna insikter i yrkesval och utbildningsval höja motivationen och.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Gabriella Holm, Skolsamverkan
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
PROGNOS hösten 2014 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Yhmyndigheten.se. Några av Yh-myndighetens uppdrag Besluta om vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan Besluta om statligt stöd till dessa utbildningar.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
1 Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar Katthults förskola 17 respondenter - svarsfrekvens 61% April 2015.
Yrkesvägledare Vem är det?. Eva Eriksson Har jobbat på Dragonskolan i 9 år. Har jobbat på Dragonskolan i 9 år. Har mött många föräldrar och elever på.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING UPPSALA LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
FASTIGHETS- BRANSCHENS REKRYTERINGSBEHOV RAPPORT
Sverige tillsammans - seminarium arbetsmarknad Gävle Johan Tegnhed MO Södra Norrland.
Modell för bättre matchning mellan utbud och efterfrågan
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Fokus Yrkesutbildning VO
Skolsamverkan - Göteborg.
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Den offentliga sektorns arbetsmarknad – vilka är utmaningarna?
Tanum
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Presentationens avskrift:

Kartläggning av studie- och yrkesvägledare på landets grund- och gymnasieskolor: SYVBarometern 2011 Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter: Kvantitativ enkätstudie via e-post, genom samarbete med 11 regioner, Lärarnas Riksförbund samt kompletterande adresser från PAR 1 – 29 april 2011 SYV (grundskola + gymnasium) över hela landet Totalt 871 st. – grundskola: 474 st. / gymnasium: 500 st. (20% verksamma inom både grundskola och gymnasium) 1

Vad är SYV 2011? Studie – och yrkesvägledning Roll – Funktion Syv = Projektledare ”spindeln i nätet” Jag – Utbildning – Arbete ”Hela skolans ansvar”, Allmänna råd från Skolverket Redan implementerat i skolan

Del 1: Rollen

Vad av följande ingår i din tjänst som SYV?

Vad av följande tycker du borde ingå i din tjänst som SYV?

Del 2: Studie- och yrkesvägledning – Hela skolans ansvar?

Upplever du att du får det stöd och den hjälp du behöver i studie- och yrkesvägledningen av skolledningen? Ja Nej, men är i behov av det Nej, men är inte i behov av det 56% 29% 15% Upplever du att du får det stöd och den hjälp du behöver i studie- och yrkesvägledningen av dina lärarkollegor? Ja, av alla lärare Ja, av många men inte alla lärare Ja, av enstaka lärare Nej, inte av någon alls 18% 51% 27% 4%

Tydligt mål med / röd tråd i / kvalitetsredovisning av vägledningen?

Hur stort genomslag tycker du att de 'Allmänna råden om studie- och yrkesorientering' (Skolverket, april '09) har haft på din skola?

Del 3: Kompetenser

Jag skulle beskriva mina kunskaper om följande som ganska (4) eller mycket (5) goda (skala från 1-5)

Yrken som förutspås kommer behövas mer av i framtiden Jag skulle framförallt vilja öka min kompetens inom följande områden (max 3) 1. Yrken som förutspås kommer behövas mer av i framtiden 2. Branscher som förutspås ha […] behov av arbetskraft i framtiden 3. Generell kunskap om olika yrken 4. Eget företagande 5. Efterfrågan på globala arbetsmarknaden

Vägledning kring branscher och yrken: vad brukar alltid diskuteras med eleverna? (skala: aldrig / ibland / alltid)

Ja Nej 84% 16% Studieförberedande Yrkesförberedande 15% 23% Andel som instämmer: “Skolan har gett mig bra information om vilka branscher och yrkesmöjligheter som finns i framtiden” Studieförberedande Yrkesförberedande 15% 23% Skulle du i dagsläget vara intresserad av att få information från branscher eller arbetsgivare som vill anställa dig i framtiden? Ja Nej 84% 16%

I vilken utsträckning samverkar din skola med arbetslivet?

Slutsatser Kopplat till rollen finns utvecklingsbehov Otydlig, rörig, spretig, budget, projektledaransvar Kopplat till ”hela skolans ansvar” tycks mycket återstå Ungefär hälften anser att det finns röd tråd respektive ett tydligt mål Många vill utbilda skolans personal men färre uppger att det ingår i tjänsten Långt ifrån alla får stöd från lärare och skolledning Kopplat till vägledningen önskas ett tydligare fokus på yrkes och arbetsliv Kunskaperna om utbildning & vägledningssamtal förefaller goda Många vill öka sina kunskaper om efterfrågan, branscher och yrken Kunskaper och vägledning om eget företagande förefaller bristfälliga Kopplat till samverkan med arbetslivet finns mycket kvar att göra - Endast 1 av 3 skolor samverkar i stor utsträckning 4 av 5 vill att samverkan ska ingå i tjänsten, i nuläget ingår det för 2 av 3

SYVBarometern 2011: Regional nedbrytning Jämtland Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter: Kvantitativ enkätstudie via e-post, genom samarbete med 12 regioner, Lärarnas Riksförbund samt kompletterande adresser från PAR 1 – 29 april 2011 SYV (grundskola + gymnasium) över hela landet Totalt 871 st. – högstadium: 474 st. / gymnasium: 500 st. (20% verksamma inom både högstadium och gymnasium) Region Jämtland: 28 st (62 % svarsfrekvens) 17

Rollen

Vad av följande ingår i din tjänst som SYV?

Vad av följande tycker du borde ingå i din tjänst som SYV?

Hela skolans ansvar?

Upplever du att du får det stöd och den hjälp du behöver i studie- och yrkesvägledningen av skolledningen? Ja Nej, men är i behov av det Nej, men är inte i behov av det 57% 56% 29% 29% 14% 15% Upplever du att du får det stöd och den hjälp du behöver i studie- och yrkesvägledningen av dina lärarkollegor? Ja, av alla lärare Ja, av många men inte alla lärare Ja, av enstaka lärare Nej, inte av någon alls 7% 18% 50% 51% 39% 27% 4%

Tydligt mål med / röd tråd i / kvalitetsredovisning av vägledningen? Jämtland Totalt Jämtland Totalt Jämtland Totalt

Hur stort genomslag tycker du att de 'Allmänna råden om studie- och yrkesorientering' (Skolverket, april '09) har haft på din skola?

Kompetenser

Jag beskriver mina kunskaper som ganska eller mycket goda (4+5) inom: (Skala 1-5, där 1=saknar helt kunskap och 5=har mycket god kunskap)

Jag skulle framförallt vilja öka min kompetens inom: (max 3)

Finns det några källor som du skulle vilja ha större tillgång till/utnyttja i större utsträckning? (top 5) 1. Kurser och utbildningar 2. Nätverksträffar med andra vägledare 3. Föredrag och seminarier 4. Direktkontakt med företrädare för arbetslivet Jämtland 5. Nationella konferenser 1. Kurser och utbildningar Totalt 2. Nätverksträffar med andra vägledare 3. Nationella konferenser arrangerade av myndigheter 4. Regionala konferenser arrangerade av myndigheter eller privata näringslivet 5. Direktkontakt med företrädare från näringslivet

Vägledning kring branscher och yrken: vad brukar alltid diskuteras med eleverna? (skala: aldrig / ibland / alltid)

Ja Nej 84% 16% Studieförberedande Yrkesförberedande 15% 23% Andel som instämmer: “Skolan har gett mig bra information om vilka branscher och yrkesmöjligheter som finns i framtiden” Studieförberedande Yrkesförberedande 15% 23% Skulle du i dagsläget vara intresserad av att få information från branscher eller arbetsgivare som vill anställa dig i framtiden? Ja Nej 84% 16%

I vilken utsträckning samverkar din skola med arbetslivet? Vad är målet med denna samverkan? Exempel på svar: ”Att eleverna ska insyn i hur arbetslivet fungerar, samt mer kunskap om olika yrken.” ”Få inblick i arbetslivets krav och villkor som kopplas ihop med kunskapsmål i svenska och SO.”

Hur ser du på dina elevers möjligheter att få jobb inom regionen i framtiden (efter deras högsta avslutade utbildning)?

Väg(ledning)en framåt

Finns det något du anser att regionen kan göra för att stärka studie- och yrkesvägledningen på din skola? Ja Nej Osäker 50% 52% 11% 9% 39% 39%

tillsammans med arbetsmarknadsrepr. och företagare.” Du som svarade ja på föregående fråga, har du några exempel på vad som skulle kunna göras? ”Anordna regionala informationsturneér i länen med de mest professionella vägledarna tillsammans med arbetsmarknadsrepr. och företagare.” ”Bjuda in skolans ledning för att informera om vad studie- och yrkesvägledningär och hur ett enskilt vägledningssamtal går till.” ”Ge oss bekräftelse att vi behövs. Att vi är viktiga!” ”Förankra Syv-verksamheten hos våra rektorer och skolchefer.”

Allt sammantaget, hur effektivt tycker du att studie- och yrkesvägledningen på din skola fungerar? Medelvärde: 6,7 7,2 Ja, av alla lärare 7,9 Ja, av många men inte alla lärare 7,3 Ja, av enstaka lärare 6,6 Nej, inte av någon alls 5,7

Utmaningar Renodla syv-rollen Mål/röd tråd Implementera Skolverkets allmänna råd, ”Hela skolans ansvar” __________________________________________________ Öka syv’s kunskap om arbetsliv, arbetsmarknad, utbildningar Kunskap/attityd till arbetsmarknad regionalt Öka samverkan skola – arbetsliv, synliggör arbetslivet i skolan Kvalitetssäkra & följ upp!

2011-09-21 Gabriella Holm, Skolsamverkan Kontakt 2011-09-21 Gabriella Holm, Skolsamverkan gabriella@skolsamverkan.se 070 615 30 16