Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Tanum 2015-11-27.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Tanum 2015-11-27."— Presentationens avskrift:

1 Tanum

2

3 Wilhelmina en av Årets kvinnor 2018!
Den 8 mars – Internationella kvinnodagen – uppmärksammar tidningen Expressen traditionsenligt 100 svenska kvinnor som sticker ut.

4 1. Välkommen https://www.vo-college.se/
2. Val av justerare för mötet 3. Föregående protokoll 4. Protokoll från granskningsbesöket den 16 november 2018 5. Nuläge lokala college: Fyrbodal Öst – Kristina Wallstedt Färgelanda, Orust och Uddevalla – Mathilda Isaksson Strömstad och Tanum – Linda Ekelund

5 6. Regional verksamhetsuppföljning av 2018
Verksamhetsuppföljning i två delar: 1. Lägesbeskrivning i form av en SWOT-analys. Analys av styrkor, svagheter, möjligheter och hinder, samt frågor om nationella riktlinjer gällande handledarutbildning och validering. 2. Självskattning. Självskattningen utgår från de 7 regionala kvalitetskriterierna. Syftet med verksamhetsuppföljning: Regionalt ett bra underlag för verksamhetsplanering På nationell nivå ger det en samlad bild av verksamheten i landet och underlag för statistik.

6 7. Regional mål- och aktivitetsplan
Beslut om att anta den regionala mål- och aktivitetsplanen.

7 Mål 2: Kvalitetssäkrad handledarkompetens utifrån nationella riktlinjer för Vård- och omsorgscollege
Uppdrag: Medicin 2, Akutsjukvård och Psykiatri 2 – Johan Linder

8 Mål 5: Validering inom Fyrbodal ska kunna utföras av utbildningsanordnare enligt nationella riktlinjer Nationellt metodmaterial har tagits fram

9 Mål 7: Utveckla och förtydliga rollen för programråden/ yrkesråden
Roller och ansvar vid apl: Huvudmannen Det är huvudmannen som har det övergripande ansvaret för det arbetsplatsförlagda lärandet, apl, och att apl ingår i det systematiska kvalitetsarbetet. Huvudmannen ansvarar för att: skaffa platser för det arbetsplatsförlagda lärandet  kvalitetssäkra apl utifrån skolans och myndigheters regelverk. Gymnasieförordningen 4 kap 12 §, Förordning om vuxenutbildning 2 kap 27 §, Vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år 4 kap 8 §. Rektor Rektorn beslutar om hela eller delar av kurser ska förläggas till arbetsplatser och om hur fördelningen över läsåren ska göras. Rektor bör se till att det finns rutiner för bedömning av det arbetsplatsförlagda lärandet och möjliggöra för lärare att ha kontakt med eleven och handledaren under apl.

10 Filmer från Skolverket: Rektors ansvar för apl och bedömning på arbetsplatsten

11 Lokala programråd och yrkesråd
Lokala programråd inom gymnasieskolan och yrkesråd inom regionalt yrkesvux är forum för samverkan om yrkesutbildning och apl. Gymnasieförordningen 1 kap 8 §, Förordning om statsbidrag för regional yrkesinriktad vuxenutbildning.

12 Programråden/ yrkesråden kan……
Yrkesråden ska, och de lokala programråden kan, med fördel medverka till att utveckla samverkan mellan utbildning och arbetsliv och bidra till ett lärande i arbetslivet med hög kvalitet bistå huvudmännen med att belysa behoven i arbetslivet och med att ordna platser för arbetsplatsförlagt lärande i utbildningen medverka vid uppföljning och utvärdering av den arbetsplatsförlagda delen av utbildningen.

13 Programråden….. De kan också
hjälpa huvudmannen vid planering och organisering av det arbetsplatsförlagda lärandet medverka vid utformningen av gymnasiearbeten samråda om vilka kurser som ska erbjudas som programfördjupning

14 Förslag till dagordning för programråd/yrkesråd

15 Programråd/ Yrkesråd …..
Övrigt Kallelse och protokoll med loggan för VO-college. Vilka deltar på programråden och mandat. Rektor deltar och leder mötet. Elevers medverkan. Programrådet ska ha representation från lokal styrgrupp/ lokal arbetsgrupp för Vård- och omsorgscollege Beslut om att rekommendera programråden att använda dagordningen samt att rektor leder mötet.

16 Regional styrgrupp VOC 190205 Åmål

17 Vård och omsorgscollege- Åmål
Ansökan om att ansluta till lokalt Vård- och omsorgscollege Fyrbodal Öst Åmåls Kommun: Karlbergsgymnasiet Vuxenutbildningen

18 Syfte- varför VOC? Vi vill: Säkra rekrytering
Höja kompetensen för redan anställda Höja attraktiviteten för utbildning och arbete inom vård och omsorg …genom att: Kvalitetssäkra – gemensamma metoder/verktyg Samverka lokalt, regionalt, nationellt Samverka utbildning och arbetsgivare VOC- gemensamt marknadsföra branschen

19 Mål 1 Fyrbodal Öst Öka antalet personer som utbildas inom vård- och
omsorg i Fyrbodal Öst. Genom att hålla hög kvalitet Genom att erbjuda olika utbildningsalternativ och yrkesutgångar Genom att erbjuda attraktiva arbetsplatser Genom att marknadsföra och informera om våra utbildningar

20 Mål 2 i Fyrbodal Öst Kvalitetssäkra handledarkompetens utifrån nationella riktlinjer och att utveckla det arbetsplatsförlagda lärandet. - Genom att utveckla APL (arbetsplatsförlagd utbildning) Handledarutbildning Närmare samarbete med arbetsgivare Samverkan med andra kommuner

21 Mål 2 i Fyrbodal Öst Kvalitetssäkra handledarkompetens utifrån nationella riktlinjer och att utveckla det arbetsplatsförlagda lärandet. - Genom att utveckla APL (arbetsplatsförlagd utbildning) Handledarutbildning Närmare samarbete med arbetsgivare Samverkan med andra kommuner

22 Mål 3 och 4 i Fyrbodal Öst Öka ömsesidig kunskap skola-arbetsliv och erbjuda utbildningar som efterfrågas av arbetsgivarna. Genom att genomföra: Branschråd /programråd Erbjuda enstaka kurser- fortbildning för anställd personal Handledarutbildningar Handledarträffar Studiebesök/verksamhetsbesök

23 Mål 5 i Fyrbodal Öst Öka kunskap om validering
- Genom att: Effektivisera och kvalitetssäkra valideringsprocessen Samverka mellan utbildningsanordnare kring olika kompetenser bland lärare Skapa goda förutsättningar för fortbildning av lärare

24 Övrigt Genusperspektiv och mångfald Hälsoperspektiv
Lärformer och arbetssätt

25 Tack för idag! Christina Wennerdal
Regional samordnare Vård- och omsorgscollege Fyrbodal Fyrbodals Kommunalförbund


Ladda ner ppt "Tanum 2015-11-27."

Liknande presentationer


Google-annonser