Skolornas självutvärdering 2015 Material för skolornas kvalitetsarbete Susanna Kareinen/Tove Heinonen, kvalitetsansvariga.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Hälsosamma Sverige. Arbetsgruppen •Filippa Reinfeldt, Ordförande •Saila Quicklund •Inger René •Carl-Johan Sonesson •Jenny Petersson •Rasmus Törnblom •Johan.
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Wilma-anvisningar för lärarna
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogiskt ledarskap
Förskoleklassen på Södermalms skola
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Världens bästa skola Linda Norberg.
Läroplansträff Välkomna!.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Strömslundsskolans Värdegrund.
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Klubbar som stöd i undervisningen – ett skolledarperspektiv Vasa och Helsingfors
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Läroplansträff fritidshem
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå BORGÅ UTBILDNINGSTJÄNSTER UTVÄRDERINGSRAPPORT 2014.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Med fokus på välbefinnande i arbetet
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete- och hälsoarbete på arbetsplatsen i AFH Vi är Nordens största lärarorganisation och Sveriges fjärde största.
Att jobba språkutvecklande
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
LÄRARENS YRKESETIK HANNELE NIEMI Varför så viktigt i Finland?
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Tips för det praktiska ledarskapet
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Välkommen på föräldraråd
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Förbättra klubbkvalitet
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Skolornas självutvärdering 2015 Material för skolornas kvalitetsarbete Susanna Kareinen/Tove Heinonen, kvalitetsansvariga

Förberedelser Kom överens om tid och plats för självutvärderingstillfället Ska hållas senast 16.4 Kvalitetsgruppen informeras i förhand om arbetet Verksamheten ur ett elevperspektiv står i fokus

Förberedelser forts. Plocka fram årets utvecklingsmål från skolans verksamhetsplan på Wilma och placera dem under lämpliga rubriker.

Arbetsgången 1. Rektorn presenterar varje utvärderingsdel 5-10 min 2. Självständigt arbete 5-10min 1-2 styrkor 1-2 utvecklingsområden 3. Konsensusdiskussion 20 min, som leder till en styrka /ett utvecklingsmål per utvärderingsområde (skrivs in i tabellen) 4. Efter genomgång av alla kvalitetskort hålls ännu en sammanfattande diskussion, där skolan plockar fram sina tre viktigaste utvecklingsområden. 5. Resultaten från självutvärderingen skall delges hela skolan, helst under våren. 4

Tips för arbetet Diskutera tidsanvändningen i förväg. Försök hålla er till given tidtabell för att komma igenom alla kvalitetskort. Ett stoppur är ingen dum idé… Sätt färdigt upp på väggen A3:or, ett för varje kvalitetskort (styrkor och utvecklingsmål på skilda papper), åskådligt att sätta upp post-it lappar på.

Efter självutvärderingen Skicka det viktigaste utvecklingsmålet, samt skolans ”etta” av styrkorna per e-post till senast fredag 17.4 kl Anteckna de tre viktigaste utvecklingsmålen i nästa års verksamhetsplan på Wilma och fundera på fortsatta åtgärder för dem. Anteckna också skolans styrkor i verksamhetsplanen.

Olika skeden av självutvärderingen i anknytning till kvalitetsarbetet 7

Referensram för kvalitetskriterierna inom den grundläggande utbildningen

1. Genomförande av läroplanen Systematiskt arbete Läroplansprocessen Språkprogram Centrala aktörer Valfria ämnen Övriga strategiska riktlinjer Läroplanens uppföljning, utvärdering och utveckling Plattform för skolans självbedömning och utvecklingsarbete

1.Genomförande av läroplanen ( Skolans verksamhetsidé kommer här) För Vårberga skola: ”Skolans uppgift är att främja elevens personlighetsutveckling och erbjuda allmänbildning. Vi ska fostra eleverna till att kunna samarbeta konstruktivt, ta ansvar, lära sig att söka och behandla kunskap samt arbeta självständigt. Genom vår undervisning ska vi lära våra elever att få en positiv människosyn, ett sunt självförtroende och förståelse för olikheter. Vi ska erbjuda dem en möjlighet att växa till positiva individer som kan fungera i det framtida samhället.” 10

2.Undervisning och undervisningsarrangemang Gruppstorleken (20-25)Resurser Läromedel Arbetsmetoder Personalens fortbildning Utvärdering av skolans undervisningsverksamhet Differentiering Mångkulturell undervisning Elevbedömningen Undervisningsmaterial

2.Undervisning och undervisningsarrangemang Elevantal Elever i allmänundervisning: Elever med särskilt stöd: Elever med främmande språk: Elever med skjutsrätt: Basgrupper Allmänundervisning: Specialklasser: Grupper med invandrarelever: Grupper med flexibel undervisning: Timresursen Allmän undervisning Specialunderv. klassbunden Specialunderv. deltid Stödundervisning Underv. för invandrare Underv. i hemspråk Specialuppgifter Lärare Tjänsteinnehavare Timlärare, huvudsyssla Timlärare, bisyssla Skolgångsbiträden Övrig personal 12

Inlärningsresultat mo och ma

Respons från Trivselprofilen (2014) och Vårdnadshavarenkäten Bäst i vår skola: Kunde förbättras: 14

3. Stöd till inlärning, växande och välbefinnande Stödnätverk Stadieväxlingen Skolresor Samarbetet hem och skola Tillräckliga personalresurser Multidisciplinärt samarbete Tidigt ingripande Olikheter mellan elever Skolnätverk Skolmaten Lärarnas färdigheter och kompetens

Välmående TEA-visaren Skolhälsoenkäten Trivselprofilen Vårdnadshavarenkäten Eftis Klubbar

4.Delaktighet och inflytande Metoder för delaktighet Chans att bli hörd Verksamhetskultur Elevråd Feedbacksystem

Trivselprofilen, elevkårens verksamhet, klubbar Möjligheter att förverkliga sig själv i vår skola: Skolans sociala situation:

5.Samarbete mellan hem och skola Positiv inställning Tillräckliga resurser Mångsidiga familjekonstellationer Gemensamma mål för uppfostran Information Delaktighet Läroplanen

Föräldraenkät 2015

6. Fysisk lärmiljö Utrymmen UtrustningMaterial Natur och miljö Hälsosam lärmiljö Arbetssäkerhet Hålbar utveckling Årsreparationer Ändamålsenlighet ikt Närmiljö

Trivselprofilen: skolans situation

7. Säker lärmiljö Hälsa Välbefinnande Ordningsregler Krisplan Säkerhetsinstruktioner Räddningsplan Kartläggning av risker Datasäkerhet Säkerhet

Trivselprofilen: Hälsotillstånd

KiVa-skola Resultat (om möjligt) Mobbningsfall