SKL:s styrelse beslutade i juni 2014

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Projekt Infrastruktur 2.0
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Handlingsplan disposition
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Effektiv informationsförsörjning Ekonomiskt bistånd Offentliga Rummet 21 maj 2014 Margaretha Holmlund, CSN Krisztina Buki Tornbjörk, SKL Effektiv informationsförsörjning.
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Hållbar upphandling i hälso- och sjukvården - Så arbetar vi i Blekinge
Göteborgs universitet förnyas
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Regional stödstruktur, Plattform Halland
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Vården i siffror September 2014.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Regionalt samarbete Tillit
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
Internat Ehälsa 9-10 september, Villa Brevik, Lidingö.
E-hälsa och strategisk IT
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Den digitala vägen till morgondagens välfärd
Sveriges Kommun Det här är vår presentation om Sveriges kommun.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Samtal om eventuell förhandling om överenskommelse för 2015
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Digitalisering för bättre välfärd
Den digitala vägen till morgondagens vård & omsorg
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Framtidens vårdinformationsmiljö
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Regionsamverkan Sydsverige 2,5 miljoner invånare 26% av Sveriges befolkning.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Styrning i kommuner 4 mars 2010 Ek dr Elizabeth Neu Morén Företagsekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Stöd till framtidens informationsmiljö Sara Meunier, Chefsarkitekt, Inera Fredrik Frimodig, CIO, eHälsomyndigheten Fredrik Frimodig, eHälsomyndigheten5.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Vägen till en säker läkemedelsbehandling – är vi redo för kraftsamlingen? Medverkande Hans Karlsson, avdelningschef Sveriges Kommuner och Landsting Ann.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Tillsammans för en smartare välfärd
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
SLL om tjänster för det kommunala området
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Förstudie av nationellt diagnostiskt nätverk patologi
PoC Mobilt Efos
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Programmet Stöd för första linjens digitala vård
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Per Mosseby Avdelningen för digitalisering Gemensamma digitala lösningar - Eventuellt förvärv av Inera AB till SKL Företag AB Per Mosseby Avdelningen för digitalisering

SKL:s styrelse beslutade i juni 2014 att uppdra åt kansliet att utarbeta principer och riktlinjer för styrning, finansiering, förankring och kriterier för urval av gemensamma digitala lösningar för kommuner och landsting/regioner, samt att rekommendera landsting/regioner att ta ställning till att påbörja ett arbete för att gemensamt med SKL genomföra en översyn av Ineras tjänsteportfölj, utforma ett avtalsförslag kring framtida finansiering och användning av densamma samt ett överlåtelseavtal av Inera AB till SKL Företag AB.

Sverige ligger bra till i internationella jämförelser…

…men inte när det gäller offentliga tjänster på nätet

Nuläge Pågående hos Inera & på uppdrag av dem Ungefärlig skiss Personal Privatpersoner NPÖ Pascal SIL Riks hand-bok NOD SBR Remisstatus SDK 1177 1177 RGS Hitta jämför RGS webb Intyg E-tjänster Sfinx For-mulär admin Re-miss Infek-tion NIT-HA Uppladdn. Sök For-mulärtjänst 1177.se UMO MVK MVF/JPN FSOB Plattform Stödtjänst SITHS HSA TP/EI MVK SSO Prenumera-tion For-mulär motor Pro-cess-följare MVK Core MedHelp RGS Sju-net Säk-tjänst Intyg motor Webbplatt-form SMS inlogg API GW IDP PU Tele-foni 1177 Webbplatt-form Drift och support Kap. tjänst Kap. tjänst Kap. tjänst Kap. tjänst Kap. tjänst Support Support Eget moln Kap. tjänst Beställare CeHis – Leverantör Inera Beställare CeHis – Leverantör SLL HSF Beställare CeHis – Leverantör LiÖ

Nuläge Av intresse för kommuner Ungefärlig skiss Personal Privatpersoner NPÖ Pascal SIL Riks hand-bok NOD SBR Remisstatus SDK 1177 1177 RGS Hitta jämför RGS webb Intyg E-tjänster Sfinx For-mulär admin Re-miss Infek-tion NIT-HA Uppladdn. Sök For-mulärtjänst 1177.se UMO MVK MVF/JPN FSOB Plattform Stödtjänst SITHS HSA TP/EI MVK SSO Prenumera-tion For-mulär motor Pro-cess-följare MVK Core MedHelp RGS Sju-net Säk-tjänst Intyg motor Webbplatt-form SMS inlogg API GW IDP PU Tele-foni 1177 Webbplatt-form Drift och support Kap. tjänst Kap. tjänst Kap. tjänst Kap. tjänst Kap. tjänst Support Support Eget moln Kap. tjänst Beställare CeHis – Leverantör Inera Beställare CeHis – Leverantör SLL HSF Beställare CeHis – Leverantör LiÖ

I ett längre perspektiv väntas digitala tjänster behövas för en majoritet av SKLs medlemmars verksamhet för att bäst tillgodose invånarnas behov och stödja verksamheten Kommun Landsting Kommuner & Landsting Invånarbehov Bostäder Gymnasie-skola Räddnings-tjänst Verksamhetsbehov Grundskola Bibliotek Förskola Renhållning Nationell IT-strategi Social omsorg Vatten och avlopp eHälsomyndigheten Hälso- & Sjukvård Lokaltrafik Övriga intressenter Tandvård Miljö- och hälsoskydd Byggfrågor

Nationell tjänst för ekonomiskt bistånd Handläggare vid socialnämnd ställer fråga via sitt verksamhetssystem. SSBTEK är en så kallad sammansatt bastjänst, tar emot anropet och vidareförmedlar till respektive ansluten bastjänst genom teknisk bearbetning. Respektive uppgiftslämnares bastjänst svarar på ställd fråga och skickar sitt svar till SSBTEK som sammanställer inkomna svar i ett samlat svar som vidareförmedlas till anropande part. Även denna hantering sker genom teknisk bearbetning.

Admin gränssnitt 2013-03-14

Störst behov av gemensam digitalisering finns främst i att skapa förutsättningar t.ex riktlinjer och gemensamma standarder Högre Medel Lägre Riktlinjer och strategi Standarder Arkitektur Infrastruktur Kravspecifikation Upphandling Stöd för samordning Interaktion med relevant myndighet Applikation – medborgare Applikation – verksamhetsstöd Drift av tjänst Skola och utbildning Social omsorg Miljö- och hälsoskydd Störst möjlighet att göra nytta inom Stora verksamhetsområden såsom Skola och Hälso- &Sjukvård Områden som är starkt sammankopplade t.ex Social Omsorg och Hälso- & Sjukvård Områden där det finns liten lokal variation, t.ex. byggfrågor som styrs av lagar Bostäder Plan och byggfrågor Räddningstjänst Civilt försvar Renhållning och avfallshantering Vatten och avlopp Behoven bygger både vad verksamheten behöver, samt vad invånare förväntar sig Biblioteks-verksamhet Kultur och fritid Kollektivtrafik Hälso- och sjukvård Tandvård KÄLLA: Styrdokument, intervjuer, case exempel

Det synliga värdet som skapas av nya digitala lösningar och arbetssätt möjliggörs genom en gemensam grund att stå på Mindre behov av gemensamma lösningar och samordning Regler, policy och arkitektur Gemensamma processer och standarder for digitala lösningar Infrastruktur och informationsdelning Gemensamma databaser och delade tekniska tillgångar t ex datahallar och serverkapacitet Gemensamma plattformar, t ex log in och signatursystem, arkivering, informationsutbyte, tjänsteplattformar osv Arbete med att stödja utveckling nya tjänster och applikationer, t ex sådant som inte finns på marknaden Tillhandahålla färdiga applikationer och tjänster Synlig och mätbart värde, t ex Bättre vårdresultat Kortare kötider Effektivare resurshantering Högre patientnöjdhet Ökande behov av samordning Ökande synlighet och mätbarhet av nyttan Visst mätbart värde , t ex sparade kostnader för gemensam drift Starkt behov av gemensamma lösningar och samordning Otydligt direkt värde, förutsättningar för lösningar högre upp i pyramiden

Nationell gruppering Kommun/Landsting Stat SKL Nationell gruppering Kommun/Landsting Regional samverkan Enskilda huvudmän (Landsting/Region, Kommun) Politisk styrning Strategiskt och policyskapande, t.ex. Nationell IT-strategi, Lagar och regler kring informationshantering Leda och stödja strategiskt arbete för medlemmar Starkt behov av samordning tvärs kommuner, landsting och regioner t.ex. gemensam arkitektur och gränssnitt Länk mellan nivåer vid utveckling mellan statlig myndighet och kommun t.ex. som vid utveckling av ”Ekonomiskt bistånd” Lokal politisk styrning och strategi Starkt behov av unik lokal anpassning och/eller kommun-specifik information som ej delas med andra t.ex. applikation för att hantera köer till förskola i enskild kommun Huvudmän med gemensamma behov kan hitta en lösning som ger ökad effektivitet/bättre kvalitet än om det gjorts var för sig t.ex.. En portal för inloggning, där resp. huvudman fyller på lokal information Starkt behov av samordning och/eller ökad nytta av samordning tvärs landsting eller kommuner t.ex. Ensa informationssystem för ökad rörlighet för patienter Exempel på roll & ansvar

SKLs framtida roll inom delade digitala lösningar SKLs roll Exempel på ansvar Förutsättningar Samordning Identifiera behov samordna utveckling Stödja lokal och regional samverkan Identifiera existerande lösningar Standardisering Hjälpa till att utveckla standarder, certifiering Ta fram kravspecifikationer ”Sälj in” gemensamma lösningar Stödja utveckling Samarbete/Lobbying mot statliga organ för att driva den digitala utvecklingen Driva projekt där det ej finns en fungerande marknad / öppna upp för marknadsaktörer Standarder & struktur Tjänstegränssnitt Riktlinjer för gemensam informationshantering Grundläggande infrastruktur (t.ex. Nationell tjänsteplattform) Gemensam kravspecifikation som kan användas som grund när enskilda huvudmän upphandlar Länk till stat, underlätta samarbete såsom tex under utvecklande av Ekonomiskt bistånd Lösningar ingen annan kan erbjuda Utveckla lösningar där det ej finns en fungerande marknad Effektivt resursutnyttjande om SKL driver Kräver kompetens tvärs lokal och nationell nivå SKL har både process, organisation och kompetens som kan driva processen Visionen för DELA är att fungera som ett stödjande, samordnande och standardiserande lobby- och samarbetsorgan för Sveriges kommuner, landsting och regioner inom området för gemensamma digitala lösningar Exempel vad SKL ej ska göra: utveckla applikationer som redan finns på marknaden, ansvara för regionala samarbeten

Förankring hos landsting, regioner, kommuner Document type Date CONFIDENTIAL AND PROPRIETARY Any use of this material without specific permission of McKinsey & Company is strictly prohibited Nya initiativ behöver prioriteras och utvärderas i en strukturerad, formell process med beslut från den politiska styrelsen Förankring hos landsting, regioner, kommuner 1 Intresseanmälan 2 Avsiktsförklaring 3 Avtal Idékällor och initiativtagare Förankra Förankra Förankra SKL beredning/delegation med referensgrupper Invånare Steg Steg 1 Steg 2 Steg 3 Kommuner Bruttolista på idéer Bedömning Bereda och utvärdera Bereda och planera Landsting/Regioner Prioritera bruttolistan efter uppsatta kriterier. Bestäm vilka idéer som ska utredas vidare, vilka som behöver kompletteras och vilka som ska bortprioriteras. Output: Utred vidare Avvakta Komplettera Skicka till annan enhet för input Skicka till annan instans Bortprioritera E-hälsomyndigheten Gemensamt format på idéspecifikation: Beskrivning Syfte/nytta Kostnadsuppskattning Intresse från tänkta användare Tidsram Varför SKL? Ta fram ett konkret business case för projektet som svarar på vilket värde som skapas Output: Business case Långsiktig finansiering Ta fram en projektdirektiv för Finansiering Teknisk specifikation Vem ska utföra Hur ska det utföras Output: Projektdirektiv Socialdepartementet Starta Projekt Övriga myndigheter Privata aktörer Tjänsteleverantörer SKL Beslutspunkt Vilka idéer ska prioriteras för fortsatt utredning 1 Beslutspunkt För vilka projekt ska projektdirektiv tas fram 2 Beslutspunkt Vilka projekt ska startas 3 Operativ organisation Chef/avdelningsledning Styrelsen för SKL / DELA Beslutsfattare Antal initiativ per år 4 - 8 3 - 4 1 - 2 Beror på inflöde

En enkel beredningsprocess Idéer och behov från medlemmar, invånare, statliga myndigheter och departement, näringsliv Urval av idéer genom intresseanmälningar Enkel utredning och framtagande av business case Avsiktsförklaring Projektdirektiv, tekniska specifikationer, vem ska göra vad Avtal och projektstart

Förutsättningar för ett förvärv av Inera AB till SKL Företag AB Fortsatt portföljöversyn och anpassning av Ineras tjänsteutbud. Fortsatt arbete med pris- och finansieringsmodell. Juridisk och finansiell genomlysning av Inera. Åtagande från säljarna att garantera köp av tjänster under viss tidsperiod. Att landstingen vill sälja. Att kommunerna ser nyttan med gemensamma digitala lösningar.

1. Delar ni bedömningen att vi behöver samordna kommunerna i syfte att åstadkomma gemensamma digitala lösningar? Finns det alternativ? 2. Vad blir statens uppgift? Vad blir SKL:s uppgift? Vad blir regionernas uppgift? Vad blir kommunernas uppgift? 3. Går det att åstadkomma gemensam finansiering av gemensamma lösningar?

Nästa steg 2015-02-26 Avstämning kommun- och landstingsdirektörer. 2015-03-05 Ärende i SKL:s AU och beredning för e-samhället. 2015-04-23 Ärende i SKL:s styrelse.

Både intervjuer och förankring i större forum har skett Namn/Grupp Roll Åsa Zetterberg Sektionschef Center för eSamhället Per Mosseby Chef avd. För digitalisering Kim Nordlander Enhetschef 1177 Vårdguiden (SLL) Sofie Zetterström Vice Vd och avd. Chef marknad och kommunikation Inera Sara Meunier CTO/Chefsarkitekt Inera Jeanna Thorslund jurist SKL Patrik Sundström Programansvarig eHälsa SKL Björn Almquist Ekonomichef Inera Jörgen Sandström Sektionschef intern IT SKL Petronella Berglund Koncerncontroller SKL Sören Olofsson Utredare socialdepartimentet, Fd. Regiondirektör I skåne Martin Andreasson Styrelseordförande Inera Torsten Håkansta GD Myndigheten för hälso- och vårdinfrastruktur Johan Assarson VD Inera Hans Karlsson Chef avd. för vård och omsorg SKL Inge Hansson IT-chef Karlstad Lena Dahl Vice VD SKL Annika Wennerholm Stadsdirektör Trollhättan Catharina Dahlöf CeHis styrelse ordf. Nationella styrgruppen för eSamhället. Landsting Halland Jerker Swanstein (M) Skåne Kalle Sandström (S) Blekinge Joachim Danielsson Stadsdirektör Uppsala Rickard Simonsson Landstingsdirektör Örebro Niklas Sundman Telia Heatlhcare Göran Ejbyfeldt VGR IT-direktör Johan Permert Inoovations- och utvecklingsdirektör Karolinska Ulf Palmgren Center för eSamhället eBeredning SKL Regionalt nätverk IT Avdelningsmöte Avd. För Digitalisering Strategisk ledningsgruppsmöte med kommundirektörer