Leda och planera sokratiska samtal

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Samtala om böcker.
Frågor om krönikorna Vilken åsikt för Rebecka fram i sin krönika?
Nulägesanalys genom frågor
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Närvaro!!.
Vetenskaplig Metod.
Mål och betygskriterier
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
Formellt, skarpt och snyggt
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Intervju inför ViV-projektet.
Att analysera samhällsfrågor
Syftet med en personlig handlingsplan
Elva tips inför en intervjusituation
Att samtala med ungdomar om tobak
Betyg och förmågor.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Ett arbetsområde om poesi
Workshop inför Projektet
Turismens historia kapitel 2.
Sokratiska samtal och läsning Böcker ska blänka som solar och gnistra som tomtebloss. Medan vi läser böckerna läser böckerna oss. Kan böckerna läsa människor?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Att skriva filosofisk text
Debattera.
Medvetande - Yttervärld. Är världen så som den ser ut?
Källkritik.
Etik Moral Filosofi.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Argumenterande text.
Skriva noveller.
Anställningsintervjun
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Sokratiska samtal Stockholms stadsbibliotek
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
Debattartikel.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Att Skapa Serier.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Retoriska arbetsprocessen
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Källkritik 101.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Religion.
Leda och planera sokratiska samtal
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Leda och planera sokratiska samtal ann.pihlgren@isd.su.se anns.pihlgren@norrtalje.se www.kunskapskallan.se

De dialogiska dygderna Bildbarhet Självdisciplin Underbyggnad Koncentration Uppriktighet Mod Respekt Generositet Hövlighet Ödmjukhet Lars Lindström med inspiration från Aristoteles och Burbules

Mortimer J. Adlers six great ideas Truth Goodness Beauty Liberty Equality Justice

Planera seminarium Studera underlaget noga och Kontrollera antalet idéer i underlaget Hitta möjliga analys/tolkningsfrågor Hitta den inledande frågan Försök hitta några möjliga värderingsfrågor

Den inledande frågan Bottnar i genuin nyfikenhet från ledarens sida Har inte ett enda svar som är rätt Drar in alla i samtalet Leder till fördjupad förståelse av idéerna i texten Kan besvaras bara genom att man hänvisar till den text som alla läst

Börja den inledande frågan… Hur/vad/vem skulle du välja… Om du var med i den här historien/bilden vad/vem/hur skulle du…. Välj den mening/det ord/den del som du tycker är viktigast…. Döp om underlaget… Håller du med eller inte om huvudidén? Motivera…

En god tolknings/analysfråga Bottnar i egen tveksamhet Har betydelse Går att diskutera Är klart formulerad Är väl avgränsad ?

Förtydliga Undersök antaganden Undersök skäl bevis, orsak Analys- Vad menar du? Förtydliga Vad är huvudpoängen? Vad antar du/det undersökta? Undersök antaganden Vad kan vi anta istället? Vilket antagande ligger bakom? Vilka är dina skäl för att säga så? Undersök skäl bevis, orsak Har du några bevis? Vad ledde fram till detta? Analys- och tolknings- frågor Undersök synvinklar Varför valdes den ståndpunkten? Kan någon annan se det på ett annat sätt? På vilket sätt är … lika/olika…? Vilken är skillnaden mellan… och…? Undersök förutsättningar Vad är underförstått? Vilka konsekvenser skulle det få? Vad händer om förutsättningar försvinner? Hur kan vi veta/ta reda på…? Ifrågasätt Hur kan vi utvärdera detta? Hur kan vi tolka…? Tolka Vad menas med…? Vad betyder….?

Välja Värdera Värderings- frågor Jämföra Uppleva Gissa och önska Hur/vad/vem skulle du välja…? Välja Om det var du, hur/vad/vem skulle du göra…? Välj den del/mening…. som du anser viktigast? Hur skulle du döpa om texten/bilden/låten/…? Värdera Vad skulle du vara beredd att göra för att…? Under vilka förutsättningar skulle du…? Värderings- frågor Vem/vilka av alternativen skulle du vilja…? Vilka anser du är mest lika/olika//sanna/osanna? Jämföra Håller du med om…? Skulle det göra skillnad om…? Vad är/vem har mest rätt/fel av…? Har du själv varit med om något liknande? Uppleva Vilken känsla är starkast här? Vad skulle du tycka/känna om…? Gissa och önska Vad tror du/skulle du vilja händer…? Vad skulle du helst vilja undvika?