Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kommunikationsplan för Förskolechef
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Välkomna!.
Pedagogiskt ledarskap
Förskolan mellan hav och skog
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Naturvetenskap och teknik i förskolan
”Life is what happens to you while you are busy making other plans”
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Pedagogiskt ledarskap och kvalitetsarbete i förskolan - en beskrivning av hur vi jobbar i Ånge kommun Framtidens förskola Lars Thorin.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete
Vanningsåkers förskola
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Uppföljning och utvärdering
Läroplansnätverk förskolan
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Hur kan vi förstå begreppet?
Läroplansnätverk förskolan Välkomna!. Dagordning Examinationsuppgift i grupperna, vad har ni lärt er under detta första år i nätverket? Sker.
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Nämndplan 2015.
Riktlinjer för godkännande och bidrag Gemenamma riktlinjer – men specificerade för respektive verksamhet: Förskola Fritidshem Pedagogisk omsorg Grundläggande.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Förskollärares uppdrag
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Förskolans pedagogiska uppdrag

Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om lärande  Barnen ges inte alltid förutsättningar att utvecklas fullt ut  Förskolorna kan inte visa om målen förverkligats Varför en granskning?

 16 kommunala förskolor runt om i landet  Verksamhetsbeskrivning från huvudman och förskola  Verksamhetsbesök och intervjuer Urval och metod

 Omsorg, fostran och lärande bildar inte alltid en balanserad helhet  Förskolornas lärandemiljöer är inte alltid inspirerande  Alla mål att sträva mot förekommer inte i verksamheten  Förskolornas rädsla att dokumentera blir ett hinder för utvärdering Vad fann vi?

Varför klarar inte förskolan sitt pedagogiska uppdrag fullt ut?  Pedagogernas bristande förtrogenhet och lojalitet med alla mål och förmågan att koppla verksamheten till målen  Avsaknad av fungerande utvärderingsmetoder som leder till förbättringsåtgärder samt god dokumentation av verksamheten

 Pedagoger med hög kompetens  Förskolechefer med goda kunskaper om förskolepedagogik  Verksamheten genomsyras av läroplanens intentioner  Målen finns med som en grund i all planering  Pedagogerna stimulerar och utmanar barnen  Alla mål finns med i verksamheten  Inne- och utemiljön fungerar tillfredställande  Pedagogerna följer och dokumenterar alla barns utveckling och lärande  Förskolans kvalitetsarbete leder till förbättringar av verksamheten Framgångsfaktorer

Rekommendationer  Lärandet behöver tydliggöras  Inne- och utemiljön behöver ses över  Synliggöra, diskutera och analysera samtliga mål att sträva mot  Utveckla arbetet med att följa och dokumentera varje barns utveckling och lärande  Utveckla arbetet med att få en samlad bild av barnens utveckling och förändrade kunnande  …så att det kan bilda underlag för att utvärdera verksamheten

Vad behövs?  Engagerade pedagoger som, på ett medvetet sätt, utgår från barnen  Pedagoger som utvärderar och analyserar verksamheten med stöd i styrdokumenten

Vill du veta mer? Mer information om granskningen hittar du på Skolinspektionens hemsida