Förskolans pedagogiska uppdrag
Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om lärande Barnen ges inte alltid förutsättningar att utvecklas fullt ut Förskolorna kan inte visa om målen förverkligats Varför en granskning?
16 kommunala förskolor runt om i landet Verksamhetsbeskrivning från huvudman och förskola Verksamhetsbesök och intervjuer Urval och metod
Omsorg, fostran och lärande bildar inte alltid en balanserad helhet Förskolornas lärandemiljöer är inte alltid inspirerande Alla mål att sträva mot förekommer inte i verksamheten Förskolornas rädsla att dokumentera blir ett hinder för utvärdering Vad fann vi?
Varför klarar inte förskolan sitt pedagogiska uppdrag fullt ut? Pedagogernas bristande förtrogenhet och lojalitet med alla mål och förmågan att koppla verksamheten till målen Avsaknad av fungerande utvärderingsmetoder som leder till förbättringsåtgärder samt god dokumentation av verksamheten
Pedagoger med hög kompetens Förskolechefer med goda kunskaper om förskolepedagogik Verksamheten genomsyras av läroplanens intentioner Målen finns med som en grund i all planering Pedagogerna stimulerar och utmanar barnen Alla mål finns med i verksamheten Inne- och utemiljön fungerar tillfredställande Pedagogerna följer och dokumenterar alla barns utveckling och lärande Förskolans kvalitetsarbete leder till förbättringar av verksamheten Framgångsfaktorer
Rekommendationer Lärandet behöver tydliggöras Inne- och utemiljön behöver ses över Synliggöra, diskutera och analysera samtliga mål att sträva mot Utveckla arbetet med att följa och dokumentera varje barns utveckling och lärande Utveckla arbetet med att få en samlad bild av barnens utveckling och förändrade kunnande …så att det kan bilda underlag för att utvärdera verksamheten
Vad behövs? Engagerade pedagoger som, på ett medvetet sätt, utgår från barnen Pedagoger som utvärderar och analyserar verksamheten med stöd i styrdokumenten
Vill du veta mer? Mer information om granskningen hittar du på Skolinspektionens hemsida