Vilka är vi och vem är jag?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Utifrån entreprenöriellt lärande
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Närvaro!!.
MUNTLIG PRESENTATION Ni ska nu träna er i att förbereda och genomföra en muntlig framställning. Ert arbete kan egentligen handla om vad som helst men.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
MIK-verktyg i klassrummet Pernilla Laursen
Bedömning av professionell kompetens
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Läroplansträff Välkomna!.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Lokal pedagogisk planering
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
The big 5 1.
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
”Det är fett kul att lära sig saker man inte visste innan”
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Rudbeck - en utvecklingsresa
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Läroplansträff fritidshem
Skolutveckling via digitala medier
Förskoleklassen Torpshammar
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Resultat av klassrumsbesök
Bedömning Matriser Tillfälle 3 1. Till idag Läst Pettersson Konstruerat matris, 2.
Hur kan vi förstå begreppet?
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Formativt och Summativt
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Att synliggöra det synliga lärandet
Klagshamns rektorsområde
Föreläsning Svenska II
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Föreläsning i BFL – digitala verktyg Eslöv - studiedag 17/9 Kristoffer.creutz@grkom.com

Vilka är vi och vem är jag? - Vad är GR och vilka är PC? - Pedagogiskt Centrum - Kristoffer Creutz

Intro – Dela våra tankar Hur kan det komma sig att vissa elever har så lätt att förstå ”skolkoden”? Padlet

Strategier som gynnar lärandet

Vad sägs om denna? ...Mål, eller mål, liksom...

Tydliga mål och kunskapskrav Lgr-11 Matriser Syfte & mål Dela & reflektera – t.ex. Padlet

Ett exempel…. Samma skola, två klassrum Idag ska vi: Läsa i (15 min) Arbeta vidare med vår novell (40 min) Avsluta genom att läsa igenom det vi skrivit Idag ska vi träna och bli bättre på person- och miljöbeskrivningar, vi vill ju kunna ge bilder i huvudet åt en läsare av våra noveller. Uppgifter: Läsa 15 min – Fokus: Hur beskriver författaren personer och miljöer? Arbeta med novellen Avsluta genom att läsa en kamrats text för att se hur hen har beskrivit.

…Självmodellering Ett annat exempel…. Exempel: Skrivuppgift kring undervisat ämne med utgångspunkt i tongivande förmåga Läraren gör snabb genomläsning och väljer ut texter där förmågan syns på olika kunskapsnivåer Eleverna får självskatta sin egna text mot de tre bedömningsexempel som valts ut.

Tvåminuterssamtal Hur delar vi målen med eleverna idag? Hur kan vi bli bättre på att dela målen?

Skapa aktiviteter som synliggör lärandet 0,9 sekunder… ”Intresseväckande uppstarter” ”Öppna frågor” Mentimeter

Skapa aktiviteter som synliggör lärandet ”No hands up” ”glasspinnar” ”Pick a student” ”Frågelådor”

Återkoppling som för lärandet framåt Poäng? Prov? Betyg? Prickmatriser? Feedback! Processen! Bedömning! Elevexempel! Det är skillnad på Kunskap om Resultat (KR) och formativ bedömning.

Återkoppling som för lärandet framåt Får reda på vad eleven kan Kan ge riktad återkoppling till eleven Får reda på om insatser krävs för att eleven ska nå målen Får bättre bedömningsmaterial för betygssättning/skriftliga omdöme. Eleven vet att hen bedöms efter sina kunskaper kontinuerligt och måste därför ta lektionerna på allvar. Eleven lär sig vad läraren och lgr-11 bedömer. Får reda på hur många som förstått det centrala i lektionen. Får reda på om de metoder och de förklaringar man använder behöver utvecklas. Får reda på hur effektiv ens undervisning är, helt enkelt. Får reda på vad nästa lektion ska handla om.

Återkoppling som för lärandet framåt ”Exit-tickets” ”Exitpass” ”Mentimeter” ”Frågelåda” Utmärkt digitalt verktyg: www.socrative.com

Austins butterfly - Återkopplingens kraft Filmklipp

Tvåminuterssamtal Är det som filmen visar möjligt att göra i ditt ämne, i ditt klassrum? Hur kan du arbeta med denna typ av respons?

Aktivera elever som lärresurser för varandra ”Kamratbedömning” ”Frågelåda - uppföljning” ”C3B4ME” ”Bordsfrågor”

Aktivera eleven som ägare av sin egen lärprocess

Tack för mig! Kristoffer.creutz@grkom.se Pedagogiskt Centrum