Regional samordning och inriktning i Södermanland

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Tillsynsutbildning för nyanställda 5 – 6 februari 2014
Krishanteringssystemets framväxt Samordning, samverkan utmaningar
Tillsynsutbildning 5-6 februari 2014
Svenska Brandbefälets Riksförbund
Beskrivning av området samhällsskydd och beredskap
Länsstyrelsen i Norrbottens län bjuder in till Konferens om introducering av radiokommunikationssystemet RAKEL i Norrbotten 25 mars 2009 i Luleå Riksdagen.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB
Det händer inte … Det händer inte mig….
Sjukpenningtalet i Södermanlands län, maj 2014
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Regional digital agenda för Östergötland
Hot och risker Hur ser då hoten och riskerna ut?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Regional krissamverkan i Jönköpings län. Regional krissamverkan i Jönköpings län Fördjupa samverkan mellan myndigheter och samverkande organisationer.
Landstingsstyrelsens förvaltning
Sjukpenningtalet i Södermanlands län, augusti 2014
Storstockholms brandförsvar
Vägen till en polismyndighet 2015
Krishantering regionalt RSK LEH
Välkomna!.
Verktyg för uppföljning av åtgärder och projekt
USam Huvudsyfte: Ge större möjlighet till effektivare samverkan genom att skapa en samlad lägesbild USam ska tidigt säkerställa att samverkan sker mellan.
Bättre Flöde i Vården Ur överenskommelsen Kömiljarden 2014: ”…ett nationellt samordningsprojekt i syfte att ta fram, beskriva, pröva och införa effektiva.
Lagen om extraordinära händelser i landstinget
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
Lägesrapport ESF- Strateg Åsa Fichtel Köping 19 maj 2014.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Dels för ett effektivt förebyggande arbete
Uppdragsredovisning. Samverkan kommun och Arbetsförmedlingen  Dialog pågår. Nytt möte planerat till september Ensamkommande barn  Erbjuder tjänster.
Länsstyrelsernas uppdrag
Samråds- och Samverkansförfarande Samverkan avser den dialog och samarbete som sker mellan självständiga och sido- ordnade samhällsaktörer för att samordnat.
Vad är SAMÖ 2016? SAMÖ 2016 är en övning för att pröva och beskriva den gemensamma nationella förmågan att hantera en kris i samhället. Övningen ska pröva.
Demografiska utmaningar – vad gör vi på landstinget?
Ann Lund, klinikinformation
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
-h:/ Förteckning/ Sjp tal Sörmlands län 31 augusti Rev Siffror inom parentes = Sjukpenningtalet för kvinnor resp. män Eskilstuna 12,4.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
1 Projekt Sambruk Jämtland Samnyttjande av resurser för medborgarnas bästa.
Krisberedskap i Sverige och Töreboda Företagarfrukost Töreboda 27 januari 2016.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Sjukvård till nyanlända – samordning av insatser för asylsökande Anna Nergårdh Chefläkare för Stockholms läns landsting.
Flyktingsamordning Örebro län Hur började det? Vid nationella samverkanskonferenser med TiB rapporterade Länsstyrelsen i Malmö i början av.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 2 – 30 sep-1 okt 2015.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Flyktingsituationen och mottagande av nyanlända Talieh Ashjari.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Myndigheterna Vad gör dom övriga myndigheterna i händelse av kris? Livsmedelsverket (SLV) Folkhälsomyndigheten (FHM) Statens kriminaltekniska Laboratorium.
Regionbildning på gång? 18 augusti Lång dags färd mot ……? ?
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Katastrofmedicinsk beredskap Stockholms läns landsting
Namn Efternamn Datum Version
Forum Securitatis Peter Stenumgaard.
Regionkommun i Dalarna 2019
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Sjukpenningtalet i Södermanlands län, mätpunkt november 2015
CBRNE i samverkan Samverkan mellan räddningstjänst, sjukvård och polisen inom området farliga ämnen. Målet är att gemensamt samordna utbildning, övning.
Småföretagsbarometern 2016
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Regional samordning och inriktning i Södermanland Utvecklingsarbete 2014-2015

Samverkan utvecklas för stora olyckor och kriser Myndigheter och organisationer måste snabbt och effektivt kunna samarbeta för att lösa problem som uppstår vid stora olyckor och kriser. Just nu pågår ett planeringsarbete i Södermanland som drivs av länsstyrelsen tillsammans med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Länsstyrelserna i Sverige har ett särskilt ansvar för att agera sammanhållande i det egna länet.

Ett län med hög tillväxt och framtida utmaningar Vårt län har än så länge varit förskonade från stormar, skogsbränder och andra naturhändelser eller stora olyckor. Södermanland har hög tillväxt och flera framtida utmaningar som kommer att ställa krav på mer effektiv samverkan. Framtida utmaningar i Södermanland är tillväxten, klimatförändringar, ny infrastruktur (Ostlänken) och eventuella naturolyckor. Eventuella händelser som längre elavbrott, pandemier eller annat kräver också planering och förberedelser vilket vi har erfarit samt tagit lärdom från av andra kommuner och län i landet.

Förslag är klart i juni 2015 Utvecklingsarbetet pågår från juni 2014 till juni 2015 Förslaget ska handla om hur räddningstjänsterna, kommunerna, polisen, landstinget, försvaret och länsstyrelsen ska samverka. Bland annat ska: DSAM revideras Samsyn på roller och ansvar tas fram Förslag på nätverk och arbetsgrupper för olika teman (som till exempel kriskommunikation, CBRNE-verksamhet, utbildningar och övningar med mera) föreslås. Det nuvarande krisledningsrådet ses över vad gäller uppgift, mandat och sammansättning. Samma omfattande arbete har genomförts, och pågår, i landets olika län, där syftet är att utveckla lokala myndigheters och organisationers förmåga att agera vid händelser där samverkan för att lösa olika uppgifter behövs. Med i planeringen finns också Vattenfall.

Vad händer just nu? Arbetsgruppen träffas vid sex tillfällen (två dagar åt gången) under ett år. De tre första träffarna har bestått av omvärldsbevakning, hur gör andra län? Hur samverkar vi idag? Vad fungerar bra och vad behöver vi utveckla i Södermanland? Vid kommande träffar är fokus att ta fram förslag, som alltså ska vara färdigställda i juni 2015. I skrivande stund har träff nummer tre genomförts (november 2014).

Deltagare i arbetsgruppen Trosa kommun: Johan Sandlund, kommunchef Gnesta kommun: Nils-Erik Selin, kommunchef Nyköpings kommun och Sörmlandskustens räddningstjänst: Stefan Ekholm, räddningschef, Peter Kangedal, säkerhetssamordnare, Annica Nilsson, kommunikatör Vingåkers kommun: Maria Pestrea, kommunikationschef Eskilstuna kommun: Lars Lagebo, räddningschef Strängnäs kommun: Johan Harter, säkerhetsstrateg Polismyndigheten: Jan-Erik Granström Försvarsmakten: Roberto Gonzalo, Samverkansofficer Landstinget Sörmland: Thorbjörn Ohlsson, Enheten för kris och katastrof Länsstyrelsen Södermanland: Lars Jonsson, beredskapsdirektör, Patrik Nissen, enhetschef, Katarina Jouper, handläggare, Tomas Birgegård, handläggare, Jonas Lundborg, handläggare. MSB: Nils-Olov Nilsson och Tommy Söderholm, båda processledare Deltagarna är utsedda av kommunledningarna, räddningschefsgruppen, polisens, landstinget och försvarets ledning i samråd med Länsstyrelsen Södermanland. Deltagarna representerar sina respektive organisationer.

Vill du veta mer? Kontakta Lars Jonsson, beredskapsdirektör på Länsstyrelsen Södermanland, eller någon av deltagarna i arbetsgruppen. Läs mer om krisberedskap i länet på Länsstyrelsen Södermanlands webbplats: http://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/Sv/manniska-och-samhalle/krisberedskap/Pages/default.aspx