Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Patientsäkerhetslagen
Advertisements

Individuellt lärande tillsammans
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Nystart av teamtandvård på ftv Kramfors
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
en intervjuundersökning
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
BLI EN BÄTTRE VALBEREDARE SPF – kurs i Vaggeryd Rune Kjernald 1.
SORKANALYS Systematisk risk- och konsekvensanalys vid organisatorisk förändring. HE LAGERSTRÖM AB.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Verktyg för ökad patientsäkerhet
PRIMÖR.
Bedömning.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
W w w. s k a n e. s e / r c c Regionalt cancercentrum syd - ett projekt för hela Södra sjukvårdsregionen! En central uppgift för Regionalt cancercentrum.
Prevention och behandling av undernäring i hemsjukvården Kvalitets och utvecklingsarbete i Stockholms läns landsting Sonja Modin, allmänläkare Centrum.
Ramverk för patientmedverkan
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Hemsjukvårdsläkare i Lidköpings kommun
Patientsäkerhetsenheten Landstinget i Östergötland
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Omarbetad handbok Ingår nu som en del i en serie handböcker:
Behovsanalys och brukardialog 2011
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Vision Fredensborg Samma behov? Samma förutsättningar? Samma individuella val? Vad är bästa cancervård för var och en?
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Antal nyinsjuknade fall av tjocktarmscancer (Östergötland, )
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
Diagnos och delaktighet
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
ST inom FK Arbetsplatsfacket
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
cancer och behandlings besked.
Alkohol och hälsa, Göteborg, 2011 Fredrik Spak, lektor, docent Enheten för socialmedicin Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet Specialist.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Underlag hemuppgift LS3 – LS4
för patienter med misstänkt koloncancer
Länsstyrelsegemensam brukarundersökning Företagsstöd inom landsbygdsprogrammet Undersökningen har genomförts av Statisticon AB på uppdrag av nio länsstyrelser.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Patientsäkerhetsarbete
SBAR för strukturerad kommunikation
Diskussionstillfälle 4
Cancerutredning US – pilotprojektet CUUS
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Palliativ vård och samordning
Samarbetet Försäkringskassan – Huddinge psykiatriska öppenvårdsmottagning Tvåpartsfinsam 2014 och 2015.
Nyheter i tredje upplagan av Handbok Riskanalys och händelseanalys
När och hur skall Lex Maria anmälan göras och vad skall den innehålla.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Introduktion till hälso- och sjukvården i Sverige April 2016 Hälso- och sjukvård för nyanlända Finns även tillgänglig digitalt på
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Ramverk för patientmedverkan
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Nitha analys och kunskapsbank
Omarbetad handbok Ingår nu som en del i en serie handböcker:
Riskanalys av XXXXXXXXXXX
Presentationens avskrift:

Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys CE VuV Patientsäke Riskanalys tillsammans med Liselotte Joelsson NOV – mars -- 3 träffar i jan-feb Pat kontaktar vårdcentralen till första besöket på kirurgkliniken (undersökning på röntgen, inget läkarbesök på VC, metastasutredning, kontakt med kontaktssk på kirurgmott, besök på kir.mott ) Uppdragsgivare: Mattias Axelsson som är projektledare Liselotte Joelsson, ssk Röntgenkliniken LiM (med i projektet)

Vad är en riskanalys? En systematisk metod för att: identifiera risker Identifiera orsaker till riskerna föreslå åtgärder i förebyggande syfte Analysen görs av ett multiprofessionellt team

Förslag till länsövergripande vårdprocess för patienter med misstänkt koloncancer Riskanalys En fristående del av projektet Uppdrag: Patientens perspektiv - information, dialog, psykosocialt stöd och omhändertagande den inledande delen av vårdprocessen förändring - Hur och När information ges till patienten om tumörmisstanke CE VuV Patientsäke Riskanalys tillsammans med Liselotte Joelsson NOV – mars -- 3 träffar i jan-feb Pat kontaktar vårdcentralen till första besöket på kirurgkliniken (undersökning på röntgen, inget läkarbesök på VC, metastasutredning, kontakt med kontaktssk på kirurgmott, besök på kir.mott ) Uppdragsgivare: Mattias Axelsson som är projektledare Liselotte Joelsson, ssk Röntgenkliniken LiM (med i projektet)

Deltagare i riskanalysen 12 personer Kontaktsjuksköterskor kirurgkliniker Kirurg Primärvården Patientnämnden Informationscentrum 3 patientrepresentanter

Hur fungerade det att ha patienter med i analysteamet? 5 5

Vad tyckte patienterna? De lyssnar på mina erfarenheter! En del frågor som diskuterades berörde inte mig… Fördel att vi patienter är med ! …svårt att övertyga vårdpersonal, om de redan vet… Kan vara svårt att göra sig hörd, man behöver ta för sig… Vad tyckte patienterna? Lite svårt att förstå metodiken första mötet. Kan vara jobbigt att analysera en sjukdom man själv har … …samtidigt som man har mycket att bidra med. 6

Vad tyckte övriga deltagare? Resultatet påverkades positivt! Fördel att patienter är med ! Svårt att veta om resultatet påverkades Risken finns att patienterna inte kommer till tals Valet av patient är viktigt… Vem? Vad tyckte övriga deltagare? Diskussionerna blev konkretare … Vissa fakta kan vara känsliga att diskutera …måste uttrycka sig tydligt och hålla sig till sakfrågan. 7

Prova olika former - intervjuer Mina reflektioner Tillför nya erfarenheter och perspektiv! Ställer stora krav på analysledaren Personalen dominerar …Viktigt att aktivt lyfta fram patienterna.. Mindre diskussion om interna frågor Riskbedömning svår att göra Det tar tid … Prova olika former - intervjuer

0. Vårdprocess för patienter med misstänkt koloncancer Bilaga 1 sid 1 (2) Processbeskrivning för riskanalys ny vårdprocess för patienter med misstänkt koloncancer 0. Vårdprocess för patienter med misstänkt koloncancer 2. Provtagning vårdcentral (Före eller vid läkarbesök) 3. Läkarbesök på vårdcentral (inom 7dagar) 5 Vårdcentralen sänder remiss till kirurgen vid misstänkt tumör 1. Första vårdkontakt telefon 4. Undersökning på röntgen 4.1 Röntgen sänder svar på remiss till vårdcentralen 3.1 Rektoskopi undersökning 3.2 Information till patienten 1.1 Sjukvårds- rådgivning 1.2 Vård-central 4.2 Röntgen bokar metastas-utredning och ringer/kallar patienten 3.3 Vårdcentralen sänder remiss till röntgen för utredning 4.3 Röntgen informerar kirurgkliniken om ny patient (fax) 11. Patienter som inte vill/orkar genomföra undersökning på röntgen 12. Patienter som inte får tumördiagnos

0. Vårdprocess för patienter med misstänkt koloncancer Bilaga 1 sid 2 (2) Processbeskrivning för riskanalys ny vårdprocess för patienter med misstänkt koloncancer 0. Vårdprocess för patienter med misstänkt koloncancer 7 KSSK bevakar metastasutredningen och att remissen från vårdcentralen anländer 8. KSSK* från kirurgkliniken kontaktar patienten 6. Metastas-utredning utförs på röntgen 9. Multidiciplinär konferens **) 10. Läkarbesök på kirurgmottagning 8.1 per brev med kallelse och information 8.2 per telefon *) KSSK= kontaktsjuksköterska **) MDK = Konferens med multidisciplinärt team. Har inte analyserats 11. Patienter som inte vill/orkar genomföra undersökning på röntgen 12. Patienter som inte får tumördiagnos

Carins erfarenheter av patientdeltagande i analysteam vid riskanalys av koloncancer processen Ställer stora krav på analysledaren Tillför nya erfarenheter och perspektiv Patienten utgår från sin personliga erfarenhet Vårdpersonalen dominerar - svårt att ge patienterna utrymme i diskussionerna Vårdpersonalen kan hålla inne med ”känsliga” fakta och risker Patientperspektivet viktigare i vissa delar av analysen än andra Riskbedömning svår att göra för patient/närstående Svårare att följa metodiken/strukturen pga många ”sidodiskussioner” – tar mer tid Risk att åtgärdsförslagen ändå präglas av vårdpersonalens perspektiv Metodiken förklarades på samma sätt som vanligt men jag hade mer telefon och mailkontakt innan med patienterna. Tar mycket tid för patientföreträdarna Lätt att hitta patienter som inbjöds, kontakt förmedlades via vårdpersonalen Krångligt att ordna ersättning och utbetalning ” Dagens forskning ger också stöd för att en bättre kommunikation och större delaktighet för patienten ökar tillfredställelsen med vården, främjar läkningsprocessen samt ökar följsamheten till vårdens råd. ” från Patientkommunikation i praktiken, information dialog delaktighet av Inger Larsson, Lars Palm och Len Rahle Hasselbalch