Rusinternat 8 dec. Askersund 200,9 Degerfors 179,1 Hallsberg 194,2 Hällefors193,7 Karlskoga201,4 Kumla199,8 Laxå187,0 Lekeberg200,4 Lindesberg190,6.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Dolda kunskaper avslutande möte
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Varför fokus på nyanlända just nu
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Unga och arbetslöshet En sammanfattning av publikationer sedan 2003 Susanne Zander Utredare Ungdomsstyrelsen.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Handlingsplan för matematikutveckling
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Familjehem och föräldraskap
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Den nationella ungdomspolitiken
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Mål- och resultatstyrning
Föräldraråd
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Europeiska socialfonden
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Läroplansträff Välkomna!.
Samverkan för det gemensammas bästa Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Lokal uppföljning av ungdomspolitiken (LUPP) 25/ Jonas Karlsson.
Disposition och utgångspunkter
PORTFÖLJ blev KOFFERT eller KULTUR- SAMVERKANSMODELL ”En koffert med tydlig packsedel”
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
RUS- Internat Kilsbergen Fokus år 2011 Strategimallar – enkätsvar (kartläggning av målområdena) Sätta en grund för organisationen/rollerna – möten.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Fullföljda studier – den enskilt viktigaste faktorn för att våra barn och unga ska få ett gott liv.
Elevdemokrati i praktiken
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Utmaningar i Gävleborg Slutbetyg grundskola läsåret 2012/2013 Andel elever som uppnått målen i alla ämnen Källa: Skolverket Procent.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Kunskapslyft Barn och Unga. Nulägesbilder av skolan i Örebroregionen.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Nämndplan 2015.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling kerstin wanhatalo – van rijn.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Hur arbetar vi vidare i Östergötland utifrån Östgötakommissionens och Nationella kommissionens rekommendationer? Margareta Kristenson Professor i socialmedicin.
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Stöd till förvaltningar – arbete med skol- och utbildningsnämnder.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Rusinternat 8 dec

Askersund 200,9 Degerfors 179,1 Hallsberg 194,2 Hällefors193,7 Karlskoga201,4 Kumla199,8 Laxå187,0 Lekeberg200,4 Lindesberg190,6 Ljusnarsberg185,5 Nora199,3 Örebro202,0 Riket totalt210,5 Meritvärdet utgörs av summan av betygsvärdena för de 16 bästa betygen i elevens slutbetyg (G=10, VG=15, MVG=20). Det möjliga maxvärdet är 320 poäng.

Bästa skolkommun Nora230 Laxå284 Örebro161 Hällefors245 Degerfors 289 Askersund282 Kumla132 Lindesberg274 Ljusnarsberg 202 Karlskoga219 Hallsberg 234 Lekeberg187

Etappmål: År 2015 ska minst 90 procent av grundskoleeleverna i länet ha uppnått godkänt i alla kärnämnen År 2015 har 95 procent av gymnasieeleverna minst godkänt betyg i alla kärnämnen År 2015 har minst 45 procent av dem som avslutat gymnasieskolan påbörjat en eftergymnasial utbildning inom tre år År 2012 ska varje kommun ha lagt fast och påbörjat en handlingsplan för breddad rekrytering till högskolan

Askersund75,4 Degerfors61,4 Hallsberg65,7 Hällefors68,1 Karlskoga75,7 Kumla75,7 Laxå82,6 Lekeberg79,2 Lindesberg70,3 Ljusnarsberg65,5 Nora79,2 Örebro71,5 Riket totalt77,3 År 2015 ska minst 90 procent av grundskoleeleverna i länet ha uppnått godkänt i alla kärnämnen År 2015 har minst 45 procent av dem som avslutat gymnasieskolan påbörjat en eftergymnasial utbildning inom tre år

Dialoger:  Regional kraftsamling  Samordnade insatser  Erfarenhetsutbyte  Stödjande insatser  Samverkan med Örebro universitet  Efterfrågade insatser / Uppdrag ”Inte utan min rektor”  Insatser på ett ”nytt sätt”  Analysera, Stödja, Initiera, Utmana – men aldrig driva  Stödja verksamhetsnära skolforskning

Erbjuda coachning och expertstöd Han tycker att staten borde kräva att kommuner och privata skolaktörer erbjuder coachning och expertstöd till sina lärare, som i dag ofta saknar utvecklingsmöjligheter. -Med stöd i forskningen anser jag att staten skulle kunna ställa vissa ramkrav. De skulle kunna kräva att man målmedvetet och kontinuerligt arbetar med de här frågorna, och att man inte bara skickar lärarna på en kort kurs och tror att det är bra sedan.

För få lärare Omotiverade elever För svag styrning För dålig lärarutbildning Föräldrar som sviker För dålig uppföljning För dåliga läromedel Okunniga politiker ”Bruksortskultur” Svagt stöd från universitet

En skola där lärare har förmåga att skapa goda sociala relationer En skola där lärare är synliga ledare som leder undervisningen för alla elever En skola där lärare har didaktisk kompetens både generell och ämnesdidaktisk En skola som utgör en trygg miljö där barn och ungdomar kan utvecklas och lära Vi vill ha…

MANTRA ”Smart är inget du är, utan något du blir”

KUL Analys av nuläge och utvecklingsbehov Skapa möte för kunskaps- och erfarenhetsutbyte Stödja och samordna nätverk Ordna kompetensutveckling Knyta kontakter med andra nätverk/ högskolor Bistå med modeller och verktyg som stödjer utvecklingsarbete Analysera Stödja Initiera Utmana

KUL Organisationsform styrning: RUS /Regionförbundet Uppdrag från nämnder/förvaltningar Insats alltid i överenskommelse med skolchef/rektor Tidsperiod: Försöksperiod tre läsår Samverkanspartner: Universitet Landstinget

Utgångspunkt för prioriterade insatser: Målen i nationella styrdokument Målen i regional utvecklingsstrategi Skolverkets inspektionsrapporter De enskilda skolhuvudmännens utvecklingsstrategier

Grundläggande utgångspunkter för KUL KUL erbjuder stöd i form av efterfrågad kunskap och insatser. KUL erbjuder insatser som vilar på beprövad erfarenhet eller vetenskaplig grund. KUL stödjer nätverk för aktörer inom skolan med särskilda utvecklingsuppdrag samt erbjuder kompetensutveckling för dessa KUL bistår med metoder och arbetssätt som stödjer didaktisk utveckling

Skolforskning Enhet för regionalt skolstöd Nätverk /Erfarenhets- utbyte Uppdrag i enskilda förvaltnin gar och skolor Initiera, Utmana, Stödja och Analysera Kompetens utveckling Samordna projekt genom EU2020 ”Unga på väg” Kul Ruc

Framgångsfaktorer: o Hyperaktuellt problemområde o Etablerade nätverk o Tydligt politiskt stöd o Lösningsfokuserad debatt o Samsyn om problembild

Problem på vägen: o Spelet mellan de regionala aktörerna o Regionalt/kommunalt o ”Ryktet om vår död är betydligt överdrivet” o ”Oplöjd mark”

Målområdesansvarig: Hur skapar vi skillnad/förändring? -Förändrar ordning? -Anger nya perspektiv? -Introducerar nya redskap? Konsekvenser: -Ny maktordning? -Nya relationer/andra former för relationer -Samverka? Samordna? Samarbeta?

Målområdesansvarig forts. Veta om hur det är? Få något att hända? Få mandat att utmana?

Rusig reflektion: Har vi hoppat över regionala förståelsen ? Finns det en regional solidaritet? Dit Örebro går, går vi???