Eliasson valde dock fel sida av Jungfrun och på eftermiddagen gick Eric Nordevall hårt på grund några hundra meter norr om ön. Hjälp anlände och när ångfartyg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Provsvar om hudcancer blev liggande i fyra månader
Advertisements

Egypten.
Onsdagen den 29/ åkte klass 3A och 3B till Gamla Linköping.
Sagan om den hungriga vargen
Äldre Tillstånd - Vattendomar
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Explorer of Sweden December 2009 bildspel nr. 14 ”Pura Vida” December 2009 bildspel nr. 14 ”Pura Vida”
Ronja och Bojj på äventyr av Moa Eliasson och Marcus Mäkele.
Historien om Antiken i Grekland.
Sumererna i södra Mesopotamien
Izet Omanovic, Söderkullaskolan, Malmö –
Järnåldern För ungefär 500 år f Kr och fram till ungefär 1000 e Kr var det en tid som hette järnåldern.
Sorteringslek i skogen
Skapa ett video-CV på YouTube
Amerikanska revolutionen
Hans och Greta.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Siffror om jämställdhet
Tema boende hösten 2006 Stora arbetslaget Klicka med vänster musknapp för att byta bild © ptra06.
Geografiska begrepp svåra ord
Grekland bestod av flera små riken/stater
Flygplanets Historia Nutidens flygplan Leonardo Da Vincis.
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Traktorer då och nu.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
som egentligen hette Elof Mauritz Olsson
Inledning Vi har valt mikrovågsugnen som tekniskpryl.
Vecka 45 Experiment På måndagen kom Bibbi med en kasse. Vad kan det vara i den? Bibbi hade köpt en maskin som hette moster Hulda. Vad gör man med den ?
Halloj igen! Här kommer lite försenade bilder från ett kort stopp på Dominica, ett lite längre på Iles des Saintes och ännu ett kort på Guadeloupe.
Hejsan! Nu har vi kollat in St Lucia under drygt en vecka. Vi har gjort tre stopp. Soufriere i söder, Marigot Bay ungefär mitt på och nu senast Rodney.
Tekniskrapport Båt vt.14 Av Lukas Edin 9a.
Nytt golv av finaste furu
EU-ambassadörsuppdrag Monza Italien 19 maj 2010 Marie Nygårds & Jeanette Bohman.
Etableringen i Stockholms län april 2014 Statistik framtagen inför Regionalt samråd i etablering- och flyktingfrågor
Historien om Grekland.
David Christensson Rymden.
Rymden Kajsa.
Vad är du för typ av person?
En av de första städerna var Ur
Mitt arbete om förändringar Av Frida E och Isabella.
Flygplan Av: Mathilda & Leona
I Finland och Sovjetunionen. När inbördeskriget tog slut fanns det ca fångar utspritt i Finland. Det allra största fånglägret fanns i Tavastehus.
Hinduism  Åk 6 1.
Kemins historia.
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Det var en gång en drake som hette Nidaros
Rymden Av Kristian Ottosson.
Att inleda och avsluta en berättelse
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Val av transport till resmålet.
Min Stockholmresa ..
Diskussionstillfälle 4
The Gothenburg project Group 5: Elin, Josefin, André, Erik, Arvid, Luke, Etienne.
Luftballonger de första flygfarkosterna av européer var varmluftballonger som utvecklades på 1700-talet. Som sen utvecklades till vätgasballonger i slutet.
Grej Of The Day En kvinnlig gottegris.
1. Orsak2. Händelse3. Konsekvens Före/Innan, vad ledde fram till händelsen? Vad var det som hände? Efter, vad blev följderna av händelsen?
Äskekärrsskeppet Anna Larson.
MAKTLEKAR.
1800-talet.
MANETER Maneterna tillhör nässeldjuret. Dom simmar långsamt men oftast glider dom runt med havströmmarna. Därför kan dom dyka upp i stora mängder. I Sverige.
Experiment med vatten Densitet.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Naturlandskap blir kulturlandskap
Industriella Revolutionen
Amerikanska revolutionen
En försommardag 1856 lade Eric Nordevall ut från Vadstena efter en natts uppehåll. Fartyget hade passagerare och var bland annat lastat med en däckslast.
TÄVLINGSMOMENT CYKEL VÄTTERNRUNDAN.
TÄVLINGSMOMENT CYKEL VÄTTERNRUNDAN.
Presentationens avskrift:

Eliasson valde dock fel sida av Jungfrun och på eftermiddagen gick Eric Nordevall hårt på grund några hundra meter norr om ön. Hjälp anlände och när ångfartyg två dagar senare äntligen kunde dra loss Eric Nordevall från grundet stod det klart redan efter några minuter att fartyget skulle sjunka. Passagerarna och brännvinslasten var redan räddade och nu fick även besättningen lämna fartyget, bogserlinorna kapades och Eric Nordevall gick till botten. En försommardag 1856 lade Eric Nordevall ut från Vadstena efter en natts uppehåll. Fartyget hade passagerare och var bland annat lastat med en däckslast brännvin från Vadstena Slott. Kapten Bergström lämnade efter någon timme över rodret till rorgängaren Eriksson, som i sin tur lämnade rodret till besättningskarlen Eliasson, och gick själv ner för att sova. Eliasson fick ordern "du kan gå hur nära ön Jungfrun som helst".

Där, på 45 meters djup, fann två amatördykare det välbevarade fartyget i början på 1980-talet. Deras fynd fick naturligtvis stor uppmärksamhet och Sjöhistoriska Museet inledde en marinarkeologisk undersökning några år efter upptäckten. Eric Nordevall är så gott som helt intakt och i ett otroligt fint skick med målningar, paneler och dörrspeglar i empirestil och på däck ligger utrustning och redskap kvar så som man lämnade dem. Det är sötvattnet och det stora djupet som har skyddat fartyget från att bli förstört.

Fartyget byggdes i Norrköping åren 1836 – Fartyget byggdes för färd på Göta Kanal som blev färdig fem år tidigare. Den röda pricken SV om Motala visar vrakets position

E. Nordevall och dess systerskepp utgjorde en revolutionär ändring i det svenska transport- och kommunikationsväsendet då de möjliggjorde en noggrann färdplan för rutten Stockholm - Göteborg

År 1995 bildades Forsviks skeppsbyggarsällskap med målsättning att på Forsviks Varv bygga Erik Nordevall II. Skeppet skall bli en replik av E. Nordevall som efter 20 års tjänst sjönk i Vättern.

Ångfartyget skall byggas på Forsviks varv på västsidan av Vättern nära Karlsborg Brukssamhället Forsvik ligger 10 km nordväst om Karlsborg, vackert beläget mellan sjöarna Bottensjön och Viken. I närmare 600 år har det smitts järn, sågats brädor och malts mjöl i Forsvik. Här grundades Skaraborgs läns första verkstadsindustri med gjuteri och mekanisk verkstad. För ungefär 100 år sedan var Forsviks Bruk bland de modernaste i sitt slag i Sverige. Ett av Eric Nordevalls fyra sidokölsvin lyfts in i fartygets hålskepp genom den nybyggda varvsporten. Femtioåtta spant på kölen.

Eric Nordevall II byggs så långt det är möjligt likt originaler med tydstypiska konstruktioner, dock med de modifikationer som ett godkännande av Sjöfartsverket kräver. Efter noggranna mätningar som gjorts på vraket vid marinarkeologiska undersökningar, och nya konstruktionsritningar som tagits fram, byggs nu fartyget vid Forsviks Varv. Det färdiga skrovet transporteras vattenvägen till Motala för montering av maskinerna, som rekonstrueras av Motala Verkstad, samma företag som en gång byggde originalmaskinerna.

Typ: Fiolfartyg (indragna skovelhjul) Antal spant: 58 st Längd:28,6 meter Deplacement:150 ton Största bredd:6,5 meter Bordläggningsbredd vid hjul:4,3 meter Djupgående:1,9 meter Maskin:Två balansångmaskiner om vardera 17 hk Marschfart:7 knop Inredning:8 hytter, 2 salonger Passagerare:ca 80 Klassificering: Byggs enligt Sjöfartsverkets regler för kustfart. Tidsplan:Idrifttagande år 2005 Fakta Fartyget Eric Nordevall byggdes för att passa för trafik på Göta Kanal. Skovelhjulen är inbyggda i skrovet, som på så sätt blev smalare. Fartyget fick därigenom en fiols form sett ovanifrån. Sådana fartyg kom i folkmun att kallas fiolfartyg.

Ingen nu levande person har manövrerat en balansångmaskin. Däremot finns en svensk handbok från 1843 bevarad om hur man handhar en dylik maskin. Den kan vara bra att ha till hands för de maskinister som ska lära sig att manövrera Eric Nordevall II.