Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

En försommardag 1856 lade Eric Nordevall ut från Vadstena efter en natts uppehåll. Fartyget hade passagerare och var bland annat lastat med en däckslast.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "En försommardag 1856 lade Eric Nordevall ut från Vadstena efter en natts uppehåll. Fartyget hade passagerare och var bland annat lastat med en däckslast."— Presentationens avskrift:

1 En försommardag 1856 lade Eric Nordevall ut från Vadstena efter en natts uppehåll. Fartyget hade passagerare och var bland annat lastat med en däckslast brännvin från Vadstena Slott. Kapten Bergström lämnade efter någon timme över rodret till rorgängaren Eriksson, som i sin tur lämnade rodret till besättningskarlen Eliasson, och gick själv ner för att sova. Eliasson fick ordern "du kan gå hur nära ön Jungfrun som helst". Eliasson valde dock fel sida av Jungfrun och på eftermiddagen gick Eric Nordevall hårt på grund några hundra meter norr om ön. Hjälp anlände och när ångfartyg två dagar senare äntligen kunde dra loss Eric Nordevall från grundet stod det klart redan efter några minuter att fartyget skulle sjunka. Passagerarna och brännvinslasten var redan räddade och nu fick även besättningen lämna fartyget, bogserlinorna kapades och Eric Nordevall gick till botten.

2 Där, på 45 meters djup, fann två amatördykare det välbevarade fartyget i början på 1980-talet. Deras fynd fick naturligtvis stor uppmärksamhet och Sjöhistoriska Museet inledde en marinarkeologisk undersökning några år efter upptäckten. Eric Nordevall är så gott som helt intakt och i ett otroligt fint skick med målningar, paneler och dörrspeglar i empirestil och på däck ligger utrustning och redskap kvar så som man lämnade dem. Det är sötvattnet och det stora djupet som har skyddat fartyget från att bli förstört.

3 Fartyget byggdes i Norrköping åren 1836 – 1837.
Fartyget byggdes för färd på Göta Kanal som blev färdig fem år tidigare. Den röda pricken SV om Motala visar vrakets position

4 E. Nordevall och dess systerskepp utgjorde en revolutionär ändring i det svenska transport- och kommunikationsväsendet då de möjliggjorde en noggrann färdplan för rutten Stockholm - Göteborg

5 År 1995 bildades Forsviks skeppsbyggarsällskap med målsättning att på Forsviks Varv bygga Erik Nordevall II. Skeppet skall bli en replik av E. Nordevall som efter 20 års tjänst sjönk i Vättern.

6 Ångfartyget skall byggas på Forsviks varv på västsidan av Vättern nära Karlsborg
Brukssamhället Forsvik ligger 10 km nordväst om Karlsborg, vackert beläget mellan sjöarna Bottensjön och Viken. I närmare 600 år har det smitts järn, sågats brädor och malts mjöl i Forsvik. Här grundades Skaraborgs läns första verkstadsindustri med gjuteri och mekanisk verkstad. För ungefär 100 år sedan var Forsviks Bruk bland de modernaste i sitt slag i Sverige. Ett av Eric Nordevalls fyra sidokölsvin lyfts in i fartygets hålskepp genom den nybyggda varvsporten. Femtioåtta spant på kölen.

7 Eric Nordevall II byggs så långt det är möjligt likt originaler med tydstypiska konstruktioner, dock med de modifikationer som ett godkännande av Sjöfartsverket kräver. Efter noggranna mätningar som gjorts på vraket vid marinarkeologiska undersökningar, och nya konstruktionsritningar som tagits fram, byggs nu fartyget vid Forsviks Varv. Det färdiga skrovet transporteras vattenvägen till Motala för montering av maskinerna, som rekonstrueras av Motala Verkstad, samma företag som en gång byggde originalmaskinerna.

8 Fakta Fartyget Eric Nordevall byggdes för att passa för trafik på Göta Kanal. Skovelhjulen är inbyggda i skrovet, som på så sätt blev smalare. Fartyget fick därigenom en fiols form sett ovanifrån. Sådana fartyg kom i folkmun att kallas fiolfartyg. Typ: Fiolfartyg (indragna skovelhjul) Antal spant: st Längd: 28,6 meter Deplacement: ton Största bredd: 6,5 meter Bordläggningsbredd vid hjul: 4,3 meter Djupgående: 1,9 meter Maskin: Två balansångmaskiner om vardera 17 hk Marschfart: 7 knop Inredning: 8 hytter, 2 salonger Passagerare: ca 80 Klassificering: Byggs enligt Sjöfartsverkets regler för kustfart. Tidsplan: Idrifttagande år 2005

9 Ingen nu levande person har manövrerat en balansångmaskin
Ingen nu levande person har manövrerat en balansångmaskin. Däremot finns en svensk handbok från 1843 bevarad om hur man handhar en dylik maskin. Den kan vara bra att ha till hands för de maskinister som ska lära sig att manövrera Eric Nordevall II.


Ladda ner ppt "En försommardag 1856 lade Eric Nordevall ut från Vadstena efter en natts uppehåll. Fartyget hade passagerare och var bland annat lastat med en däckslast."

Liknande presentationer


Google-annonser