SBAR för strukturerad kommunikation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
A survey with a focus on periodontology.
Advertisements

FTFs motionsskola.
KOMMUNIKATION - att förstå och bli förstådd
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
Mars 2009 Utvärdering av åtgärder inom ramen för SKK:s genetiska hälsoprogram PRA Metod: Ögonlysning.
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Vad göra när en vårdtagare faller?
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Försvunnet kommatecken – patient fick för hög dos
Vårdplaneringsprocessen vid in- och utskrivning till och från landstingets slutna hälso- och sjukvård Inskickningsmeddelande Inskrivnings meddelande Kallelse.
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Intervju inför ViV-projektet.
- Konsten att ge feed-back
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
BAS+PULS= VITALA PARAMETRAR
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Urakut kejsarsnitt fördröjdes – barnet fick en hjärnskada
Hur kan vi påverka dem som styr?
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Pojke Föräldrar Infektion, hypoglykemi, hypotermi
Insändare Struktur och respons.
Läkemedelstämma 2013 Carina Träskvik.
Patientsäkerhetsronder
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
SBAR Strukturerad kommunikation Rätt information vid rätt tillfälle.
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Tidig identifiering och behandling av livshotande tillstånd!
Teambaserat arbetssätt för
Välkommen till Ledardagen!
SBAR Modell för bättre kommunikation
Finansförbundets motionsskola.
Workshop inför Projektet
Hur presentera och opponera?
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
SBAR för strukturerad kommunikation
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Förbättringsarbete Säker utskrivning
Att tillsammans påverka!
Patientlagen och information till patienter och närstående
1 Utbildning Ledarskap Återkoppling Beslutsfattande Sytematisk Felsökning Första kontroller Stress.
Patientnämnden Patientnämnden är en oberoende/fristående instans dit patienter och anhöriga kan vända sig då det uppstått problem i kontakt gällande all.
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Att lära sig att analysera
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
SBAR utvecklades för; Verktyg för säkrare kommunikation
SBAR på enheterna inom akutsjukvården Sy
Patientsäkerhetsarbete
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Delegering Vem får delegera?
Vi arbetar aktivt med patientsäkerhet i hälso- och sjukvården inom Landstinget i Jönköpings län Bland annat genom satsningen Säker vård – alla gånger.
Förändring – hot eller möjlighet?
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
När och hur skall Lex Maria anmälan göras och vad skall den innehålla.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Förbättringsområde folkhälsa Matvanor hos föräldrar till minderåriga barn och vissa utvalda övervikts- och/eller diabetespatienter.
Lex Maria.
This is a fracture Helena Krook, Öl Vrinnevisjukhuset Norrköping
Att skriva en resonerande text
Journalen PU T5 Lund - Malmö.
HbA1c <50 efter kost beh
Säkert och effektivt teamarbete - CRM
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
BViS Beslutsstöd för Vård i Skaraborg
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Läkarintyg för sjukpenning
Säkert och effektivt teamarbete - CRM
Presentationens avskrift:

SBAR för strukturerad kommunikation Patientsäkerhetsenheten

SBAR S Situation B Bakgrund A Aktuellt tillstånd R Rekommendation

SBAR utvecklades för Ubåtspersonal i USA att förmedla information specifikt och på ett organiserat sätt i en stressad och tidspressad miljö

Varför SBAR i sjukvården? En av de vanligaste bakomliggande orsakerna till tillbud och händelser är att det brustit i kommunikationen mellan personer eller olika verksamheter God och säker vård förutsätter en effektiv kommunikation och att informationen överförs korrekt i alla led och vid alla tillfällen

Om kommunikation För att både avsändare och mottagare ska kunna skapa en gemensam förståelse av situationen ska kommunikationen: vara fullständig vara korrekt vara avgränsad komma i rätt tid

SBAR Vem? All personal När? All överrapportering Arbetslag Vårdenheter Vårdgivare

TÄNK PÅ INNAN RAPPORT Bedöm patienten Läs igenom journalen Ha aktuella journaluppgifter tillgängliga Tänk efter före!

Situation Vad är problemet, varför tar du kontakt? Ange eget Namn och Enhet Jag ringer/kontaktar angående ange Patientens namn Beskriv aktuellt Problem

Bakgrund Lämna en relevant sjukdomshistoria Ange inläggningsorsak och datum för inläggning Kort rapport angående aktuellt problem och behandling intill aktuell tidpunkt

Aktuellt tillstånd Rapportera fakta om nuläget Vitalparametrar eventuella förändringar i patientens tillstånd som tillkommit efter tidigare undersökningar eller kontakter säg vad du tror problemet är

Aktuellt tillstånd forts. Jag tror problemet är: Hjärta Infektion Neurologi Andning Jag vet inte vad problemet är men patienten är försämrad Patienten verkar instabil och kommer kanske att bli sämre, något måste göras

Rekommendation Försök ge förslag på rekommendation på vad som bör göras baserad på situation och bakgrund • Förflytta patient till IVA /HIA • Kom och titta på patient inom 30 - 60 minuter • Be om omedelbar bedömning Behövs några kontroller? • Röntgen – Ekg – Blodgas - Blodtryck Puls – Andning Saturation - Annan provtagning Förändring i behandling? • Hur ofta ska jag rapportera vitala parametrar? • Hur länge kan jag förvänta att problemet pågår? • Om patient inte förbättras, inom vilken tid ska jag kontakta igen?

Innan kommunikationen avslutas – ställ frågorna: Finns fler frågor? Är vi överens?