Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti"— Presentationens avskrift:

1 Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti

2 Förslag till projektorganisation
Tidplan

3 Riksdagsbeslut, maj 2018 Regeringens förslag:
Landstingen ska organisera hälso- och sjukvårdsverksamheten så att vården kan ges nära befolkningen. Det vill säga att vården i större utsträckning flyttas från sjukhus till exempelvis vårdcentraler och hälsocentraler. En person som är i behov av vård ska dessutom vara garanterad en medicinsk bedömning av läkare eller annan legitimerad personal inom en viss tid. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Lagändringen börjar gälla den 1 januari 2019.

4 Ändring i HSL 2017:30 9 kap. 1 § Landstinget ska erbjuda vårdgaranti åt den som omfattas av landstingets ansvar enligt 8 kap. 1 eller 2 §. Vårdgarantin ska innehålla en försäkran om att den enskilde inom viss tid får 1. kontakt med primärvården 2. besöka läkare inom primär-vården, 2. en medicinsk bedömning av läkare eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal inom primärvården,

5 Ändring av Hälso- och sjukvårdsförordning (2017:80)
6 kap. Vårdgaranti besöka läkare inom primärvården inom 7 dagar från det att den enskilde har sökt kontakt med primärvården, om vårdgivaren har bedömt att den enskilde behöver besöka läkare (besöksgaranti inom primärvården) en medicinsk bedömning av läkare eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal inom primärvården inom 3 dagar

6 Vårdgarantin 1. Patienten tar kontakt. 0:an - Behovsbedömning
”En typ av bedömning sker i samband med den första kontakten, den s.k. nollan i vårdgarantin. Där sker bedömningen av om patientens tillstånd är sådant att vidare kontakt med vårdcentralen är befogad, dvs. att garantin till besök i primärvården aktiveras.” Proposition 2017/18:83

7 Vårdgarantin 1. 2. Patienten tar kontakt. Behöver patienten vidare
kontakt med vårdcentralen? Kan patientens problem omhändertas direkt genom ex. egenvårdsråd och därmed inte har behov av fortsatt kontakt med VC, ingår patienten inte i vårdgarantin NEJ JA

8 Vårdgarantin 1. 2. 3. Medicinsk bedömning inom 3 dagar.
Patienten tar kontakt. Behöver patienten vidare kontakt med vårdcentralen? Har patienten ett nytt hälsoproblem, en oväntad eller kraftig försämring/ förändring av ett tidigare känt medicinskt problem eller en utebliven behandlingseffekt? NEJ JA JA Vårdgarantipatient Medicinsk bedömning inom 3 dagar.

9 Medicinsk bedömning VAD?
Den medicinska bedömning som avses… syftar dock inte på” behovsbedömningen dvs 0:an… ”utan på den medicinska bedömning som görs av den yrkesgrupp som patienten därefter möter inom ramen för vårdgarantin.. Proposition 2017/18:83

10 Medicinsk bedömning, forts…
VEM? Det avgörande är att bedömningen görs av någon med tillräcklig kompetens för att bedöma patientens tillstånd och behov av hälso- och sjukvård. Det medicinska yrkesansvaret innebär att var och en som arbetar inom vården har ett ansvar för sina egna bedömningar, beslut och åtgärder inom yrkesutövningen. Avgörandet om vem som bör utföra den medicinska bedömningen bör i första hand bero på patientens aktuella behov. Detta gäller även på vilket sätt bedömningen ska göras och kommuniceras. Proposition 2017/18:83

11 Uppföljning av Medicinsk bedömning
Den medicinska bedömningen ska följas upp genom att det i journalen finns en relevant diagnos- och eller åtgärdskod dokumenterad, som ett resultat av den bedömning som är gjord vid öppenvårdskontakten


Ladda ner ppt "Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti"

Liknande presentationer


Google-annonser